Scensommar på Skansen - augusti

17.7.2017 15:16 | Stiftelsen Skansen

Sensommaren är fortfarande scensommar på Solllidenscenen med allsång, jazz och klassisk musik. Kungliga filharmonikerna har tagit upp en gammal tradition och ger en sommarkonsert den 3 augusti. Unga operastjärnor uppträder på Jenny&Jussi den 5 augusti och den 19 augusti är vikt åt Evert Taube. Allsång på Skansen pågår fram till 15 augusti, Barnens allsång till 20 augusti och den sista jazzmåndagen infaller den 21 augusti. Sist, och för de minsta, avslutas scensommaren med Babblarna - första musikalen den 27 augusti.

Foto: Dan Hansson

Allsång på Skansen 1 augusti
Sanna Nielsen leder allsång med kvällens gäster FO&O, Icona Pop och Lisa Nilsson kl 20.

Allsångsscenen är din Lisa Nilsson 1 augusti
Lisa Nilsson avrundar allsångstisdagen med en konsert kl 21-22.

Kungliga filharmonikerna 3 augusti
Kungliga Filharmonikernas första Skansenkonsert ägde rum redan 1918 och den 3 augusti är det dags igen. Kungliga Filharmonikerna framför Mozarts uvertyr till operan Trollflöjten och Dvoráks symfoni ”Från nya världen”. Terés Löf framför en pianokonsert av den amerikanska tonsättaren Amy Beachs (1867-1944). Konserten pågår kl 19-20.45

Jenny och Jussi 5 augusti
Unga lovande sångare hyllar de svenska mästersångarna Jenny Lind och Jussi Björling i en minneskonsert kl 14-15.

Barnens allsång 6 augusti
Allsångsledare Ayla Kabaca får igång den unga publiken tillsammans med Tobbe Trollkarl, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum och dansare från Lasse Kühlers dansskola. Dagens gästartist är Axel Schylström. Barnens allsång pågår kl 14–15.

Jazzmåndagar 7, 14 och 21 augusti
En rad måndagar kan man njuta av jazz från kl 17 till 23 på Gubbhyllans veranda, Sollidenscenen och Galejans dansbana.

Blå måndag 7 augusti
Svante Thuresson är värd för Blå måndag kl 19-20. Gäst i programmet är Simone Moreno.

Allsång på Skansen 8 augusti
Sanna Nielsen leder allsång med kvällens gäster Jack Vreeswijk, Janice, Plura, The Sounds, Lisa Ekdahl & Adam Pålsson kl 20.

Barnens allsång 13 augusti
Allsångsledare Ayla Kabaca får igång den unga publiken tillsammans med Tobbe Trollkarl, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum och dansare från Lasse Kühlers dansskola. Dagens gästartist är Dina Nah. Barnens allsång pågår kl 14–15.

Blå måndag 14 augusti
Svante Thuresson är värd för Blå måndag kl 19-20. Gästartister i kvällens program: Bernt Rosengern och Anders Bergcrantz.

Allsång på Skansen 15 augusti
Sanna Nielsen leder allsång med kvällens gäster Danny Saucedo, Malena Ernman & Helen Sjöholm, Jill Johnson, Anki Albertsson, Linda Olsson, Mercedesz Csampai, Pablo Cepeda, Sussie Eriksson m fl kl 20.

Taubedagen 19 augusti
En hel dag i Evert taubs anda med sång, dans och musik och festkonsert kl 15.

Barnens allsång 20 augusti
Sista söndagen för i år med Ayla Kabaca, Tobbe Trollkarl, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum och dansare från Lasse Kühlers dansskola. Dagens gästartist Jasmine Kara. Barnens allsång pågår kl 14–15.

Blå måndag 21 augusti
Svante Thuresson är värd för Blå måndag kl 19-20. Kvällens gästartist är Ann-Sofie Söderqvist.

Babblarna - första musikalen 27 augusti
En svängig, interaktiv och rolig musikal med barnens stora favoriter Babblarna kl 14.

Foto: Dan Hansson
Foto: Emelie Kroon.
Evert Taube. Foto: Jacob Forsell.
Svante Thuresson.
Babblarna - första musikalen. Foto: Anja Callius.

08-442 81 97http://www.skansen.se/sv

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.