Scensommar på Skansen - från rap till allsång

Sommarsäsongen närmar sig och snart är alla scener igång på Skansen. På Sollidenscenen inleds säsongen med Gods of Rap 24 maj, sen startar Allsång på Skansen 25 juni - den första tisdagen efter midsommar, Barnens allsång 30 juni och jazzkvällarna Blå måndag 1 juli. På Skansens nya klubbscen Galejan blir det blandat utbud med livekonserter och dansorkestrar hela sommaren.

Gods of Rap 24 maj
Wu-Tang Clan, Public Enemy och De La Soul på Sollidenscenen

Allsång på Skansen 25 juni – 13 augusti
Allsång med Sanna Nielsen och en kavalkad av gäster på Sollidenscenen.

Barnens allsång 30 juni – 18 augusti
Sing-along på söndagar med Ayla Kabaca och Krumelurorkestern på Sollidenscenen.

Blå måndag 1 juli – 19 augusti
Jazz varje måndag på Sollidenscenen.

Takida & Stiftelsen 4 juli

Ulf Lundell 1 augusti

BAO 2 augusti
Konsert med Benny Andersson, Helen Sjöholm och Tommy Körberg.

Daniel Lemma & Hot This Year Band 8 augusti
Klubbspelning på Galejan.

Titiyo 22 augusti
Klubbspelning på Galejan.

Soultrain in the Park 31 augusti
Från tidig eftermiddag till midnatt på Sollidenscenen.

Klubbscen Galejan med folkparkskänsla
Det blir en folkparkssommar i år på nyinvigda Galejan - en klubbscen med folkparkskänsla, mitt i centrala Stockholm!. Förutom dans och kulörta lyktor blir det också  exklusiva livekonserter på den nya klubbscenen.
Området Galejan med tivoli och dansbana är ett exempel på hur stockholmarna har använt Djurgården för rekreation och nöje i alla år. Dansbanan, som var det senaste inom dåtidens folkparksarkitektur, uppfördes 1937 av arkitekt Ville Tommos. Dess stora glansperiod inföll med Thore Ehrlings tiomannaorkester som spelade sex kvällar i veckan fram till mitten av 50-talet. Då tog Leif Kronlund över taktpinnen och har kört storbandsjazz varje sommar sen dess. Här finns folkparkskänslan kvar med kulörta lyktor, ett rejält dansgolv, enklare förtäring och kvällar med sommarens ljusa inramning.