Scensommar på Skansen

Under sommaren rullar de stora serierna igång med allsång, jazz och livekonserter på Sollidenscenen. Sanna Nielsen och Ayla Kabaca lotsar allsångspublikerna och Svante Thuresson bjuder in jazzeliten till Sollidenscenen. GES avslutar sin sommarturné här och Björn Skifs summerar en lång karriär men mest otippad är kanske ändå konstellationen Lill - Ebbot som kan avnjutas den 6 juli.

Sanna Nielsen Foto: Jan Danielsson/SVT

Allsång på Skansen 26 juni - 14 augusti
Åtta tisdagar under sommaren sjungs det allsång både i verkliga livet och i direktsändningen i Sveriges Television med Sanna Nielsen som programledare. Först ut i premiärprogrammet är Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel.
Den 7 augusti är det dags för Allsångsscenen är din och i år tillhör den timmen Bo Kaspers Orkester.

Barnens allsång 1 juli - 19 augusti
Varje söndag är det full fart på Sollidenscenen med Barnens allsång. En aktuell artist gästar programmet och allsångsledare är Ayla Kabaca tillsammans med Daniel & Yankho, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum under ledning av Marie Bejstam och unga dansare från Lasse Kühlers dansskola.

Jazzmåndag 2 juli - 20 augusti
Under åtta måndagar framförs jazz på inte mindre än fyra scener. På eftermiddagen är det verandajazz på Gubbhyllan och Solliden Terrassen. Kl 19 är Svante Thuresson värd för Blå måndag på Sollidenscenen, där de stora svenska jazzmusikerna framträder, och på kvällen är det dans till Leif Kronlund och Skansens storband på Galejan.

Konsert med Lill Lindfors 6 juli
Lill Lindfors ger en egen konsert på Sollidenscenen och med sig har hon gästartisten Ebbot Lundberg som hon gjorde succé tillsammans med i Så mycket bättre. Medverkar gör även Mats Norrefalk, Anders Linder och Claes Crona Trio.

GES 25 och 26 augusti
-Hur många gånger till skulle vi få chansen att säga ja? Niklas Strömstedt kommentar om hur det gick till när GES kom igång med turnerandet igen. Nu avslutas sommarturnén för Anders Glenmark, Thomas ”Orup” Eriksson och Niklas Strömstedt på Skansens Sollidenscen den 25 och 26 augusti.

Björn Skifs - Bitar ur mitt liv 31 augusti och 1 september
En tidsresa genom de fem decennier som utgör Björn Skifs unika karriär med många kära återseenden och några överraskningar.

Sanna Nielsen Foto: Jan Danielsson/SVT
Rubrik *
Ayla, Daniel & Yankho Foto: Pernille Tofte
Rubrik * Ayla, Daniel & Yankho Foto: Pernille Tofte
Svante Thuresson. Foto: Pernille Tofte
Lill Lindfors.
Ebbot Lundberg
GES
Björn Skifs - Bitar ur mitt liv

Årets vårtalare är Göran Rosenberg15.4.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Årets vårtalare på Skansen är en prisbelönt journalist och författare, mitt i arbetet med en ny bok. En röst i samhällsdebatten som lyfter frågor "om samhällets skörhet, men också samhällets konstfullhet – frågor som leder tillbaka till hans egen historia, som barn till två av förintelsens överlevare" för att citera en intervju inför hans 70-årsdag 2018. Vad hans tal kommer att handla om är en väl förborgad hemlighet fram till kl 20.45 på Valborgsafton på Skansen.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.