Scensommar på Skansen

Under sommaren rullar de stora serierna igång med allsång, jazz och livekonserter på Sollidenscenen. Sanna Nielsen och Ayla Kabaca lotsar allsångspublikerna och Svante Thuresson bjuder in jazzeliten till Sollidenscenen. GES avslutar sin sommarturné här och Björn Skifs summerar en lång karriär men mest otippad är kanske ändå konstellationen Lill - Ebbot som kan avnjutas den 6 juli.

Sanna Nielsen Foto: Jan Danielsson/SVT

Allsång på Skansen 26 juni - 14 augusti
Åtta tisdagar under sommaren sjungs det allsång både i verkliga livet och i direktsändningen i Sveriges Television med Sanna Nielsen som programledare. Först ut i premiärprogrammet är Shirley Clamp, Peter Jöback, Shirin och Jireel.
Den 7 augusti är det dags för Allsångsscenen är din och i år tillhör den timmen Bo Kaspers Orkester.

Barnens allsång 1 juli - 19 augusti
Varje söndag är det full fart på Sollidenscenen med Barnens allsång. En aktuell artist gästar programmet och allsångsledare är Ayla Kabaca tillsammans med Daniel & Yankho, Krumelurorkestern, barnkören Spektrum under ledning av Marie Bejstam och unga dansare från Lasse Kühlers dansskola.

Jazzmåndag 2 juli - 20 augusti
Under åtta måndagar framförs jazz på inte mindre än fyra scener. På eftermiddagen är det verandajazz på Gubbhyllan och Solliden Terrassen. Kl 19 är Svante Thuresson värd för Blå måndag på Sollidenscenen, där de stora svenska jazzmusikerna framträder, och på kvällen är det dans till Leif Kronlund och Skansens storband på Galejan.

Konsert med Lill Lindfors 6 juli
Lill Lindfors ger en egen konsert på Sollidenscenen och med sig har hon gästartisten Ebbot Lundberg som hon gjorde succé tillsammans med i Så mycket bättre. Medverkar gör även Mats Norrefalk, Anders Linder och Claes Crona Trio.

GES 25 och 26 augusti
-Hur många gånger till skulle vi få chansen att säga ja? Niklas Strömstedt kommentar om hur det gick till när GES kom igång med turnerandet igen. Nu avslutas sommarturnén för Anders Glenmark, Thomas ”Orup” Eriksson och Niklas Strömstedt på Skansens Sollidenscen den 25 och 26 augusti.

Björn Skifs - Bitar ur mitt liv 31 augusti och 1 september
En tidsresa genom de fem decennier som utgör Björn Skifs unika karriär med många kära återseenden och några överraskningar.

Sanna Nielsen Foto: Jan Danielsson/SVT
Rubrik *