Schibsted anställer EU-expert: Stärker sitt arbete inom public policy
– Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.
– Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då? frågar hon.
Bakgrund från Bonnier och TV4
Med detta som bakgrund, förstärker Schibsted nu besättningen som kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Den 1 november börjar Petra Wikström i företaget på konsultbasis. Hon har en bakgrund från bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV, och kommer i första hand att arbeta med att bevaka och driva EU-frågor.
– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Pettersson.
– Schibsted är ett spännande företag med höga ambitioner. Jag ser fram emot att jobba för bättre konkurrensförutsättningar för koncernens olika verksamheter, säger Petra Wikström.
Letar efter strategisk kommunikatör med vass penna
Utöver Wikströms uppdrag söker Schibsted också en person som kan hjälpa till med utvecklingen av bolagets externa kommunikation.
– Ska vi bli en ledande röst i mediebranschen, måste vi ju höras. Vi söker därför en person med vass penna och god stilistisk förmåga, som kan nå både hjärta och hjärna hos våra användare och medborgarna, men också hos politikerna. Personen blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Pettersson.
Det är möjligt att ansöka om tjänsten redan nu, och personen kommer att
arbeta nära kommunikations- och public policy-funktionen.
Nyckelord
Kontakter
Karin PetterssonDirector of Public Policy
karin.pettersson@schibsted.comJohan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum