Schibsted anställer EU-expert: Stärker sitt arbete inom public policy

Schibsted stärker sitt arbete inom public policy, och anlitar EU-experten Petra Wikström. – Med vår ledande digitala position i mediebranschen i Norden är det viktigt att vi tar vårt ansvar och aktivt bidrar till den viktiga diskussion som nu pågår om bland annat konkurrensfrågor och digitala marknader, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy.

Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma

– Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.

– Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då? frågar hon.

Bakgrund från Bonnier och TV4
Med detta som bakgrund, förstärker Schibsted nu besättningen som kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Den 1 november börjar Petra Wikström i företaget på konsultbasis. Hon har en bakgrund från bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV, och kommer i första hand att arbeta med att bevaka och driva EU-frågor.

– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Pettersson.

– Schibsted är ett spännande företag med höga ambitioner. Jag ser fram emot att jobba för bättre konkurrensförutsättningar för koncernens olika verksamheter, säger Petra Wikström.

Letar efter strategisk kommunikatör med vass penna
Utöver Wikströms uppdrag söker Schibsted också en person som kan hjälpa till med utvecklingen av bolagets externa kommunikation.

– Ska vi bli en ledande röst i mediebranschen, måste vi ju höras. Vi söker därför en person med vass penna och god stilistisk förmåga, som kan nå både hjärta och hjärna hos våra användare och medborgarna, men också hos politikerna. Personen blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Pettersson.

Det är möjligt att ansöka om tjänsten redan nu, och personen kommer att
arbeta nära kommunikations- och public policy-funktionen.

Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma
Petra Wikström. Foto: Naina Helén W. Jåma

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

SvD värvar Martin Ahlquist9.11.2018 13:13Pressmeddelande

Martin Ahlquist blir från årsskiftet ny redaktionell chef för digitala prenumerationer och stf ansvarig utgivare på Svenska Dagbladet. – Han är en Sveriges främsta publicister. Med Martin ombord kommer SvD att kunna ta viktiga kliv framåt när det gäller att utveckla vår kvalitetsjournalistik, säger chefredaktör Fredric Karén. Martin Ahlquist är en av grundarna till nyhetsmagasinet Fokus, men kommer närmast från jobbet som chef för Expressens politik-redaktion.