Schibsted

Schibsted anställer EU-expert: Stärker sitt arbete inom public policy

Dela
Schibsted stärker sitt arbete inom public policy, och anlitar EU-experten Petra Wikström. – Med vår ledande digitala position i mediebranschen i Norden är det viktigt att vi tar vårt ansvar och aktivt bidrar till den viktiga diskussion som nu pågår om bland annat konkurrensfrågor och digitala marknader, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy.
Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma
Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma

– Den digitala omvälvningen utmanar både Schibsteds affärsmodeller och värderingar, och utmanar ytterst även demokratin. Det har aldrig varit viktigare för Schibsted att ha en tydlig och ledande röst i samhällsdebatten, säger Karin Pettersson, Director of Public Policy i Schibsted, och tidigare politisk chefredaktör i Aftonbladet.

– Om inte ens vi är klara på hur vi förhåller oss till teknikjättarna, eller när det gäller politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, vem ska vara det då? frågar hon.

Bakgrund från Bonnier och TV4
Med detta som bakgrund, förstärker Schibsted nu besättningen som kommer att jobba dedikerat med omvärldsbevakning och samhällskontakter, för att sätta detta arbete högre på dagordningen. Den 1 november börjar Petra Wikström i företaget på konsultbasis. Hon har en bakgrund från bland annat Bonnier AB, TV4 och finska MTV, och kommer i första hand att arbeta med att bevaka och driva EU-frågor.

– Det pågår många processer på EU-nivå med potentiell påverkan på Schibsteds verksamhet, och dessa är det viktigt att följa noga. Petra Wikström har lång och gedigen erfarenhet av att bevaka EU-frågor, och vi är glada att hon nu väljer att arbeta med oss, säger Pettersson.

– Schibsted är ett spännande företag med höga ambitioner. Jag ser fram emot att jobba för bättre konkurrensförutsättningar för koncernens olika verksamheter, säger Petra Wikström.

Letar efter strategisk kommunikatör med vass penna
Utöver Wikströms uppdrag söker Schibsted också en person som kan hjälpa till med utvecklingen av bolagets externa kommunikation.

– Ska vi bli en ledande röst i mediebranschen, måste vi ju höras. Vi söker därför en person med vass penna och god stilistisk förmåga, som kan nå både hjärta och hjärna hos våra användare och medborgarna, men också hos politikerna. Personen blir en nyckelperson i att öka Schibsteds synlighet i samhällsdebatten, säger Pettersson.

Det är möjligt att ansöka om tjänsten redan nu, och personen kommer att
arbeta nära kommunikations- och public policy-funktionen.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma
Petra Wikström och Karin Pettersson. Foto: Naina Helén W. Jåma
Ladda ned bild
Petra Wikström. Foto: Naina Helén W. Jåma
Petra Wikström. Foto: Naina Helén W. Jåma
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye