Schibsted

Schibsted Brand Studio prisas internationellt för kreativa annonslösningar

Dela

Vid prestigefyllda Native Advertising Awards i Berlin vann Schibsted Brand Studio guld i kategorin ”Best use of Youtube”. ”Ett härligt kvitto på att vårt fokus på skräddarsydda lösningar ligger i internationell framkant”, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio.

Mauri Hermundsson i "Uppdrag: Mat", samt Pontus Skagersten, Kamilla Nordwall, Peter Hammardahl och Ida Fridh som representerade Schibsted Brand Studio vid Native Advertising Awards i Berlin.
Mauri Hermundsson i "Uppdrag: Mat", samt Pontus Skagersten, Kamilla Nordwall, Peter Hammardahl och Ida Fridh som representerade Schibsted Brand Studio vid Native Advertising Awards i Berlin.

På den årliga galan Native Advertising Awards i tisdags var det åter dags för Schibsted Brand Studio att fånga en guldmedalj i konkurrens med internationella bidrag. Den här gången i kategorin ”Best use of Youtube”.

Det vinnande konceptet var ett skräddarsytt avsnitt av det hyllade formatet ”Uppdrag: Mat” för Kavlis varumärke ”Johnny’s”. I avsnittet ger sig programledaren och Aftonbladet-medarbetaren, tillika Youtube-profilen, Mauri Hermundsson ut på en resa genom Sverige – med målet att hitta landets godaste hamburgare.

”Johnny’s” tre helt nya majonnässorter presenterade formatet och integrerades i programmet.

– Att vinna priser är inte det som driver mig, men det känns alltid kul att få ett kvitto på att man inte gjort bort sig fullständigt. Dessutom är det kul att få det tillsammans med en kund som vågar ge kreativ frihet, säger Mauri Hermundsson, Creative Video Specialist på Aftonbladet.

Det prisvinnande avsnittet – som drevs helt organiskt – krossade sitt trafikmål med över 800 procent och genererade på kort tid över 12 000 likes och 1 200 kommentarer.

– Nyckeln är att skapa integreringar som gör att innehållet inte blir lidande. Då blir vi, kunderna och tittarna som allra nöjdast, säger Mauri Hermundsson.

Tidigare i höst kommunicerade Schibsted en storsatsning på annonsorganisationen där namnet Schibsted Marketing Services markerar en ny strategisk inriktning, med ambitionen att ytterligare stärka dagens position som premiumleverantör av annonslösningar.

För Schibsted Brand Studio är vinsten ett kvitto på att strategin – att ständigt bredda sitt erbjudande kring skräddarsydda kreativa lösningar – fungerar.

– I takt med kundernas växande och allt mer komplexa kommunikationsbehov har vi valt att utöka vårt erbjudande för att alltid kunna leverera en engagerande lösning som skapar effekt. Vårt projekt med Kavli är ett bevis för hur en modig kund tillsammans med Schibsteds kreativa hub kan skapa magi, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio.

Förutom guldmedaljen vann Schibsted Brand Studio även brons i kategorin ”Best Research Project” för sitt omfattande projekt ”Schibsted Native Video Study”. I studien, som genomfördes i samarbete med Inizio och en rad annonsörer, dokumenterades effekten av olika former av native video på Schibsteds plattformar.

– Genom att ständigt koppla samman data och insikter med vårt kreativa arbete, kan vi fortsätta att säkerställa att vi varje dag gör det vi brinner för. Nämligen skapa engagerande och relevant innehåll som genererar effekt, säger Josefine Kvarnström.

Projektteam:

Creative Specialist, Schibsted Brand Studio: Isabelle Redving

Creative Editor, Schibsted Brand Studio: Lukas Nilsson 

Client Manager, Schibsted: Paulinne Gustafsson

Mediabyrå: IPG Mediabrands / IUM

Kund: Kavli, "Johnny's"

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio. Telefon: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.com.

Isabelle Redving, Creative Specialist, Schibsted Brand Studio. Telefon: 070-162 23 01. E-post: isabelle.redving@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Mauri Hermundsson i "Uppdrag: Mat", samt Pontus Skagersten, Kamilla Nordwall, Peter Hammardahl och Ida Fridh som representerade Schibsted Brand Studio vid Native Advertising Awards i Berlin.
Mauri Hermundsson i "Uppdrag: Mat", samt Pontus Skagersten, Kamilla Nordwall, Peter Hammardahl och Ida Fridh som representerade Schibsted Brand Studio vid Native Advertising Awards i Berlin.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum