Schibsted Brand Studio till final i INMA Global Media Awards

Schibsted Brand Studio har gått till final i prestigefulla INMA Global Media Awards med kampanjen “När Staden Tystnar”. Kampanjen är ett samarbete mellan Renault, Schibsted, OMD och Drum och belyser problematiken med ett allt mer högljutt samhälle. Den kan nu ta hem första pris i kategorin Best Execution of Native Advertising.
Schibsted Brand Studio har gått till final i prestigefulla INMA Global Media Awards med  kampanjen “När Staden Tystnar”.

Kampanjen togs fram för Renaults lansering av elbilen ZOE. Resultat från rapporter och experiment om hur bullriga miljöer påverkar människors hälsa togs ut i nativeformat i Svenska Dagbladet och Aftonbladet. I kampanjen ingick också native på Klart.se, en integration i Omni Pod och branded content-serien “Bullret och människan” på SvD, samt displayannonsering mot skräddarsydda målgrupper baserat på de som läst native-artiklarna.

Totalt engagerade “När Staden Tystnar” över 600 000 svenskar samtidigt som den svarade på den ursprungliga frågeställningen – vad händer när staden tystnar?

– ”När staden tystnar” var ett spännande sätt att adressera ett problem som ZOE kan bidra till att lösa. Den skräddarsydda lösning som Schibsted Brand Studio skapade är den mest ambitiösa native-kampanj vi gjort. Med ett innehåll anpassat för den svenska marknaden har kampanjen genererat stort mervärde och hög effekt, säger Niclas Crepin, Digital Marketing Manager på Renault.

För Schibsted Brand Studio är nomineringen en bekräftelse på att Schibsteds utökade fokus på den kreativa affären uppskattas i branschen.

– Vårt mål är att alltid skapa engagerande innehåll skräddarsytt för varje kunds behov och samtidigt skapa värde för våra besökare. Det är då vi tillsammans uppnår fantastiska resultat. Att uppmärksammas i ett så pass stort sammanhang som INMA Global Media Awards är en fantastisk drivkraft för oss att fortsätta skapa kreativa lösningar, säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio.

“När Staden Tystnar” är ett av 173 nominerade bidrag fördelat i 15 kategorier. Totalt skickades 824 bidrag från 44 länder in. INMA Global Media Awards – vars syfte är att lyfta det arbete världens mediehus gör för att öka tillväxten och engagera sin publik – avgörs den 28 april i Paris.

Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio. Tel: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.com