Schibsted får ny visuell profil

I dag har Schibsted fått ny identitet och nya moderna verktyg för att synas bättre, attrahera talanger och berätta Schibsteds historia.

Schibsteds nya logotyp.

– Schibsted har alltid blickat framåt och ständigt utvecklats för att göra skillnad i människors liv. Nu är det även dags att utveckla hur vi ser ut, så att vi får ett modernt uttryck för ett modernt bolag, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

De största förändringarna inkluderar:

• En ny logotyp. Den nya logotypen är Schibsteds hela namn för att enklare förstå vem som är avsändare. ”Media Group” är borttaget för att tydligare omfamna alla våra verksamhetsområden.
  • En ny symbol. Det versala S:et i logotypen har också blivit en symbol.

• En ny färgpalett. Nya färger som gör att Schibsted både kan ”prata högt och lågt”.

• Ett varumärkesmönster. Mönstret i logotypens ”S” är ett grafiskt element i sig självt.

För att utveckla identiteten har Schibsted jobbat med varumärkes- och designbyrån Bold i Stockholm.

– Under arbetet med Schibsted blev det uppenbart att företaget är alla dess beståndsdelar – de olika produktvarumärkena – och om alla arbetar tillsammans kommer det att skapa ännu mer värde. Det var så idéen om konceptet ”The Unifying Force” föddes, säger Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

Denna ”förenande kraft” finns uttryckt i designen i form av mönstret i logotypens ”S”. Prickarna eller pixlarna skapar en rörelse som sammanflätas, vilket understryker att samarbete är en av Schibsteds största möjligheter.

Den nya profilen stöttar också en ny varumärkesstrategi som definierar Schibsteds roll gentemot alla produktvarumärken och Schibsteds roll på marknaden: att förflytta sig från ett mer dolt varumärke till att bli ett mer synligt modervarumärke som förenar alla delar i koncernen. Det kommer också att ge Schibsted ett sammanhängande utseende genom alla digitala plattformar och på huvudkontoren i Stockholm och Oslo. Och inte minst kommer det att stödja en gemensam Schibsted-inloggning.

– Min vision är att Schibsted ska vara ett stöttande fundament för alla våra varumärken. Jag hoppas att vår nya visuella identitet och varumärkesstrategi ska hjälpa oss i vårt arbete att skapa samarbete och gemensam utveckling, men även hjälpa oss att framstå som en attraktiv arbetsgivare både för nuvarande och framtida personal, säger Kristin Skogen Lund.

– Det är fantastiskt att vi nu har vår nya visuella identitet på plats. Det har varit en lång och grundlig process som har resulterat i en identitet som speglar vad Schibsted är och står för i dag, säger projektledare Ann Axelsson.

Schibsteds nya logotyp.
Schibsteds nya logotyp, symbol, grafik och färger.
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

Linda Skugge till Aftonbladet – skriver en krönika om dagen25.9.2019 08:30:00 CESTPressmeddelande

Författaren och skribenten Linda Skugge rekryteras till Aftonbladet. Varje vardag kommer Skugge att skriva för Aftonbladet under vinjetten “Samtidigt med Linda Skugge”. Dessutom blir hon ny skribent på Aftonbladet kultur. ”Jag är väldigt glad att Linda Skugge börjar skriva för Aftonbladet. Hon har en osviklig känsla för vad det snackas om och är dessutom väldigt rolig. Hennes humor och blick kommer att lyfta Aftonbladets mix ytterligare”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Ny smart distributionstjänst i Stockholm – nu kan paket skickas direkt från dörr till dörr24.9.2019 09:00:00 CESTPressmeddelande

I veckan lanseras en ny unik tjänst i Stockholm där distributionsföretaget Premo erbjuder leverans av paket direkt mellan privatpersoner i Storstockholm, från dörr till dörr. Tjänsten kommer inom kort att utvidgas till att även erbjuda upphämtning av returer till webbutiker och e-handelsbolag. ”Premo är ensamma om tjänsten som också är miljösmart”, säger Ricard Bring Tellander, försäljnings- och marknadschef hos Premo.