Schibsted

Schibsted får ny visuell profil

Dela

I dag har Schibsted fått ny identitet och nya moderna verktyg för att synas bättre, attrahera talanger och berätta Schibsteds historia.

Schibsteds nya logotyp.
Schibsteds nya logotyp.

– Schibsted har alltid blickat framåt och ständigt utvecklats för att göra skillnad i människors liv. Nu är det även dags att utveckla hur vi ser ut, så att vi får ett modernt uttryck för ett modernt bolag, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

De största förändringarna inkluderar:

  • En ny logotyp. Den nya logotypen är Schibsteds hela namn för att enklare förstå vem som är avsändare. ”Media Group” är borttaget för att tydligare omfamna alla våra verksamhetsområden.
  • En ny symbol. Det versala S:et i logotypen har också blivit en symbol. 

  • En ny färgpalett. Nya färger som gör att Schibsted både kan ”prata högt och lågt”.

  • Ett varumärkesmönster. Mönstret i logotypens ”S” är ett grafiskt element i sig självt.

För att utveckla identiteten har Schibsted jobbat med varumärkes- och designbyrån Bold i Stockholm.

– Under arbetet med Schibsted blev det uppenbart att företaget är alla dess beståndsdelar – de olika produktvarumärkena – och om alla arbetar tillsammans kommer det att skapa ännu mer värde. Det var så idéen om konceptet ”The Unifying Force” föddes, säger Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

Denna ”förenande kraft” finns uttryckt i designen i form av mönstret i logotypens ”S”. Prickarna eller pixlarna skapar en rörelse som sammanflätas, vilket understryker att samarbete är en av Schibsteds största möjligheter.

Den nya profilen stöttar också en ny varumärkesstrategi som definierar Schibsteds roll gentemot alla produktvarumärken och Schibsteds roll på marknaden: att förflytta sig från ett mer dolt varumärke till att bli ett mer synligt modervarumärke som förenar alla delar i koncernen. Det kommer också att ge Schibsted ett sammanhängande utseende genom alla digitala plattformar och på huvudkontoren i Stockholm och Oslo. Och inte minst kommer det att stödja en gemensam Schibsted-inloggning.

– Min vision är att Schibsted ska vara ett stöttande fundament för alla våra varumärken. Jag hoppas att vår nya visuella identitet och varumärkesstrategi ska hjälpa oss i vårt arbete att skapa samarbete och gemensam utveckling, men även hjälpa oss att framstå som en attraktiv arbetsgivare både för nuvarande och framtida personal, säger Kristin Skogen Lund.

– Det är fantastiskt att vi nu har vår nya visuella identitet på plats. Det har varit en lång och grundlig process som har resulterat i en identitet som speglar vad Schibsted är och står för i dag, säger projektledare Ann Axelsson.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsteds nya logotyp.
Schibsteds nya logotyp.
Ladda ned bild
Schibsteds nya logotyp, symbol, grafik och färger.
Schibsteds nya logotyp, symbol, grafik och färger.
Ladda ned bild
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum