Schibsted får ny visuell profil

I dag har Schibsted fått ny identitet och nya moderna verktyg för att synas bättre, attrahera talanger och berätta Schibsteds historia.

Schibsteds nya logotyp.

– Schibsted har alltid blickat framåt och ständigt utvecklats för att göra skillnad i människors liv. Nu är det även dags att utveckla hur vi ser ut, så att vi får ett modernt uttryck för ett modernt bolag, säger Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

De största förändringarna inkluderar:

• En ny logotyp. Den nya logotypen är Schibsteds hela namn för att enklare förstå vem som är avsändare. ”Media Group” är borttaget för att tydligare omfamna alla våra verksamhetsområden.
  • En ny symbol. Det versala S:et i logotypen har också blivit en symbol.

• En ny färgpalett. Nya färger som gör att Schibsted både kan ”prata högt och lågt”.

• Ett varumärkesmönster. Mönstret i logotypens ”S” är ett grafiskt element i sig självt.

För att utveckla identiteten har Schibsted jobbat med varumärkes- och designbyrån Bold i Stockholm.

– Under arbetet med Schibsted blev det uppenbart att företaget är alla dess beståndsdelar – de olika produktvarumärkena – och om alla arbetar tillsammans kommer det att skapa ännu mer värde. Det var så idéen om konceptet ”The Unifying Force” föddes, säger Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

Denna ”förenande kraft” finns uttryckt i designen i form av mönstret i logotypens ”S”. Prickarna eller pixlarna skapar en rörelse som sammanflätas, vilket understryker att samarbete är en av Schibsteds största möjligheter.

Den nya profilen stöttar också en ny varumärkesstrategi som definierar Schibsteds roll gentemot alla produktvarumärken och Schibsteds roll på marknaden: att förflytta sig från ett mer dolt varumärke till att bli ett mer synligt modervarumärke som förenar alla delar i koncernen. Det kommer också att ge Schibsted ett sammanhängande utseende genom alla digitala plattformar och på huvudkontoren i Stockholm och Oslo. Och inte minst kommer det att stödja en gemensam Schibsted-inloggning.

– Min vision är att Schibsted ska vara ett stöttande fundament för alla våra varumärken. Jag hoppas att vår nya visuella identitet och varumärkesstrategi ska hjälpa oss i vårt arbete att skapa samarbete och gemensam utveckling, men även hjälpa oss att framstå som en attraktiv arbetsgivare både för nuvarande och framtida personal, säger Kristin Skogen Lund.

– Det är fantastiskt att vi nu har vår nya visuella identitet på plats. Det har varit en lång och grundlig process som har resulterat i en identitet som speglar vad Schibsted är och står för i dag, säger projektledare Ann Axelsson.

Schibsteds nya logotyp.
Schibsteds nya logotyp, symbol, grafik och färger.
Schibsteds koncernchef Kristin Skogen Lund.

Schibsted investerar i Pej - ska vidga erbjudandet till fler betalningsställen13.11.2019 08:00:00 CETPressmeddelande

Den populära beställnings- och självservicetjänsten Pej har vuxit kraftigt under senare tid. Nu stänger bolaget ytterligare en runda, med Schibsted som huvudinvesterare, för att kunna utveckla vidare och erbjuda fler kunder möjligheten till en sömlös, digital beställning och betalning genom mobil eller självbetjäningskiosk. Totalt har bolaget tagit in 26 MSEK under året. Bland annat har några av Sveriges största arenor och nöjesfält knutit sig Pejs lösning.

Aftonbladet tar nästa steg – öppnar lokalredaktion i Uppsala25.10.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

I augusti presenterade Aftonbladet sin stora satsning på lokaljournalistik, kort därefter startades den första redaktionen i Malmö. Nu är det dags för nästa stad – Uppsala. ”Gensvaret från läsare, annonsörer och Malmöbor har varit positivt. Vi ser i statistiken att engagemanget för vår lokala journalistik är stort. Nu tar vi nästa steg”, säger Martin Ekelund, chef för Aftonbladets lokalsatsning.