Schibsted först i världen med nya annonstekniken Swadd

Genomförda testkampanjer visar att Swadd, som fungerar som ett mini-quiz ovanpå annonsen, ökar den totala visningstiden med över 500 procent på de som interagerat med annonsen. ”Häpnadsväckande och glädjande siffror. Våra läsare ser gärna reklam givet att det utformas på rätt sätt för dem”, säger Jane Westermark, Produktchef Display, Schibsted Marketing Services.

I dagarna lanserar Schibsted nya plug-in tekniken Swadd i sina displayformat. Tommy Gottberg, Swadd, och Jane Westermark, Schibsted, har arbetat fram satsningen som innebär att annonsören direkt får bekräftat att en unik person i målgruppen förstått budskapet.

I dagarna lanserar Schibsted nya plug-in tekniken Swadd i sina displayformat. Tester visar att annonser som applicerar Swadd i genomsnitt ses i hela 17 sekunder. Tekniken ger även interaktion samt en kvittens på att konsumenterna har förstått annonsörens kommunikation. Allt sker direkt i annonsen och annonsören betalar först när reklambudskap både nått fram  och är förstått.

– För oss på Schibsted passar detta perfekt. Det ligger i vårt DNA att alltid tänka nya lösningar och teknik för att skapa värde för våra läsare och annonsörer. Det har varit ett väldigt snabbfotat samarbete med Swadd i implementeringen av den här nya tekniken i våra system, säger Jane Westermark.

Swadd som teknik implementeras som ett plug-in och extralager på annonsen och fungerar som ett mini-quiz. Läsaren får en fråga vad annonsen handlar om och vid rätt svar belönas man med monetär ersättning och ett glatt animerat ansikte. Ersättningen fylls på direkt i läsarens Swadd-plånbok och kan användas för inköp av olika presentkort. Är man inte Swadd-medlem blir man detta väldigt enkelt direkt i bannern.

– Med Swadd ger vi både konsument och annonsör ännu större mervärde. Det fina med det här är att det är ett win-win för alla. Våra annonsörer betalar bara för unika personer som sett annonsen och bekräftat att budskapet verkligen nått fram och våra läsare belönas för att de tar del av den reklam som de vill ta del av, säger Jane.

Swadd, som står för både utveckling, teknik och support, gläds även de åt samarbetet.

– Vi är väldigt glada att få springa hand i hand med Schibsted i den här lanseringen. Även om Swadd framöver kommer att vara tillgängligt för alla mediehus har det varit både roligt och lärorikt att implementera Swadd för första gången tillsammans med Schibsted, säger Tommy Gottberg, medgrundare av Swadd.

Tommy Gottberg, co-founder, Swadd. Telefon: 070 740 11 29 . E-post:tommy@swadd.com.
Jane Westermark, Product Manager, Ad Products & Monetization, Schibsted. Telefon: 073 839 39 05. E-post: jane.westermark@schibsted.com.

-------------------------------------------------

Produktbeskrivning i korthet

Swadd är en plug-in-teknik för banners där annonsören får bekräftelse, via direkt interaktion i bannern, att en unik person i målgruppen interagerat med annonsen och förstått annonsörens budskap.

Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson8.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.