Schibsted förstärker med fyra strategiska rekryteringar

Schibsteds annonsbolag Schibsted Marketing Services, SMS, värvar från Google, Bonnier, SAS och Tele2 för att bygga vidare inom strategiska områden. Med rekryteringarna stärker Schibsted säljorganisationen för att bättre möta en ökad efterfrågan på annonsmarkanden.
Rekryteringar som stärker säljorganisationen. Tomas Viksten, Caroline Ensér, Matthew Carter och Pedram Kaivanipour ansluter nu till Schibsteds annonsbolag Schibsted Marketing Services.

– Vi har lämnat ett mycket starkt första kvartal bakom oss och ser positivt på framtiden. Därför är det extra kul att få välkomna nya kollegor som ytterligare kan förstärka och bidra till vårt starka erbjudande på marknaden, säger Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.

Rekryteringarna handlar den här gången om förstärkningar inom områden som programmatic, skräddarsydda lösningar, yield optimization och business intelligence.

För att utveckla och driva den programmatiska verksamheten har SMS rekryterat Tomas Viksten, som närmast kommer från Google där hans uppdrag var att driva och växa den programmatiska affären för techjättens köp-plattformar.

– Det är väldigt bra att Tomas Viksten nu är på plats, med hans gedigna bakgrund är jag övertygad om att vi kommer att få en ännu större förståelse för de utmaningar som programmatic och privacy står inför och vilka förändringar som kommer behöva ske på marknaden de närmaste ett till två åren, säger Fredrik Lehman, Director of Agencies & Partners

Den skräddarsydda annonsaffären, som bland annat innefattar Native Advertsing, har under många år varit framgångsrik för SMS. Senast i januari utnämndes Schibsted Brand Studio till ”Studio of the Year” i den prestigefyllda tävlingen Native Advertising Awards. Nu förstärker SMS med Caroline Ensér som har en bakgrund inom media från bland annat Life of Svea och Bonnier.

– Jag är otroligt glad att ha Caroline Ensér ombord. Med hennes långa ledarerfarenheter i liknande roller och med ett driv och passion för att få medarbetare, team och affär att växa är vi starkt rustade för att ta nästa steg i vår satsning på skräddarsydda lösningar, säger Josefine Vännman, Director of Tailor Made Solutions.

För att utveckla Schibsteds annonsaffär ytterligare, och arbeta än mer sofistikerat med lageroptimering, rekryteras Matthew Carter som Revenue Manager. De senaste fem åren har han jobbat i samma funktion på SAS, men har också en bakgrund inom Business Intelligence, från både SAS och Statistiska Centralbyrån.

– Matthew Carter kommer med sin erfarenhet att utveckla vår affär, bland annat genom en mer dynamisk prissättning och optimering av vårt lager. Det är fantastiskt och en stor tillgång för både oss och våra kunder att ha honom på plats i teamet, säger Mattias Hersby, Director of Business Development and Operations.

För att vidareutveckla Schibsteds business intelligence-funktion värvas Pedram Kaivanipour från Tele2. Schibsteds annonsbolag är en insiktsdriven organisation och BI-funktionen en central del i arbetet när det gäller inhämtning, lagring och analys av data.

– Vi har kontinuerligt fokus på att förbättra våra affärsprocesser med avancerad analys och automatisering. I det här arbetet spelar business intelligence en allt viktigare roll och Pedram Kaivanipour har just de egenskaper och den kompetens som behövs för att driva den här utveckling, säger Jørn Kristiansen, Director of Strategy and Business Intelligence.

Samtliga fyra värvningar har nyligen tillträtt i sina nya roller på Schibsted.

Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services. Tel: 0706-15 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com

Tomas Viksten, Head of Programmatic.
Caroline Ensér, Head of Creative Sales.
Matthew Carter, Revenue Manager.
Pedram Kaivanipour, Head of Business Intelligence
Joakim Flodin, vd, Schibsted Marketing Services.