Schibsted går in i norska healthtech-bolaget Maja

Maja som erbjuder ett digitalt nätverk av legitimerade läkare till kvinnor har under kort tid etablerat sig som en av de största digitala klinikerna på den norska marknaden. Nu går Schibsted Ventures in i bolaget och med den får investment managern Kajsa Gatenbeck en styrelseplats också.

Kajsa Gatenbeck, Schibsted Ventures  och Harald Dobloug, Maja
Kajsa Gatenbeck, Schibsted Ventures och Harald Dobloug, Maja

Maja lanserades 2020 och ger redan idag råd och behandlingar till tusentals unga kvinnor varje månad.

- Väldigt många unga kvinnor tycker det är obekvämt att behöva besöka en klinik för att få till exempel preventivmedel. Med Maja sänker vi den tröskeln genom en enkel, digital och trygg tjänst för vägledning och behandling, säger Harald Dobloug, grundare och vd för Maja.

Schibsted Ventures investerar nu 16 miljoner (NOK) i en nyemission på totalt 30 miljoner, efter att Majas tjänst bevisat sig vara ett väldigt attraktivt erbjudande.

- Vi fortsätter vår satsning på digitala hälsotjänster och det är fantastiskt att det händer så mycket nu med fokus på kvinnohälsa i Norden. Maja är ett jättebra exempel på bolag som lyckats bygga en digital tjänst med patienten i centrum, som dessutom minskar stigmat kring problem som många kvinnor tyvärr upplever. Vi är väldigt glada över att kunna bidra vidare till den utvecklingen, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager på Schibsted.

- Jag är så stolt över vad vi åstadkommit hittills och med Schibsteds investering får vi möjlighet att både utveckla tjänsten och expandera. Vi tittar för närvarande på flera marknader, däribland Sverige. Trots att man både i Norge och Sverige erbjuds liknande, statligt subventionerad vård ser vi att betalningsviljan är mycket stor inom detta hälsoområdet. Vi ser det som att de existerande lösningarna inte är tillräckligt bra, där vi fyller ett behov, säger Harald Dobloug.

För ytterligare information besök maja.no eller kontakta:

Kajsa Gatenbeck, Schibsted

Tfn: 072 213 18 16 eller kajsa.gatenbeck@schibsted.com

Harald Dobloug, Maja

Tfn: +47 926 14 887 eller harald@legevisitt.no

Kajsa Gatenbeck, Schibsted Ventures  och Harald Dobloug, Maja
Kajsa Gatenbeck, Schibsted Ventures och Harald Dobloug, Maja

About Schibsted

Schibsted is a family of digital brands with a strong Nordic position, and more than 5,000 employees. Millions of people enjoy interacting with our companies every day through our online marketplaces such as FINN, Blocket and Oikotie; our media houses including Aftenposten, VG and Aftonbladet; and digital services like Lendo. We also help new promising businesses grow. Our joint mission of empowering people in their daily lives is rooted in the values of our media heritage and a legacy of bold change. At our best, we are a fearless force for change in a society built on trust and transparency. Schibsted is listed on Oslo Børs.