Schibsted går live med tv-kanalen Godare

Idag lanseras en helt ny tv-kanal som riktar sig till foodies i alla åldrar. Godare distribueras både linjärt och i playtjänster via ComHem, Canal Digital och Telenor. Utvalda program visas även på Aftonbladet och på Godares egen hemsida.

Schibsted lanserar idag tv-kanalen Godare med fokus på foodies i alla åldrar. Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions, ser fram mot att erbjuda annonsörer skräddarsydda och kreativa lösningar i den nya kanalen. Foto: Linda Broström/Lindisima

Innehållet på Godare är en mix av internationella matprogram och svenska nyproduktioner, där reality och tävlingar medvetet har valts bort.

– Vi vill att Godare ska andas inspiration och feelgood. Vårt fokus är att inspirera hemmaköket på alla nivåer oavsett hur duktig man själv är på matlagning, säger Øivind Lindøe, grundare och VD för Godare.

Godare, som lanseras av Schibsted Marketing Services, distribueras via ComHem, Canal Digital och Telenor. Utöver det sänds även utvalda program via Schibstedägda Aftonbladet och på Godares egen hemsida.

Det finns flera olika möjligheter för Schibsteds annonsörer att synas på Godare – bland annat genom billboard, reklamspottar eller kreativa lösningar som annonsfinansierad produktion (AFP).

– Det är oerhört spännande att nu kunna erbjuda Godare i Schibsteds portfölj. Här kan vi spinna vidare på det vi brinner för, att erbjuda våra annonsörer skräddarsydda och kreativa lösningar i kvalitativa kontexter, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions.

Från annonsörernas håll finns det redan nu ett stort intresse att synas på Godare, däribland Di Luca & Di Luca.

– Vi är glada att Schibsted genom Godare väljer att satsa på bra matlagningsprogram även i Sverige. Det är viktigt för oss att synas i relevanta kanaler som sprider härlig matinspiration och kunskap, säger Eva Junevad, marknadschef för varumärket Zeta hos Di Luca & Di Luca AB.

Även på mediebyråerna ser man positivt på lanseringen.

– Vi ser med spänning fram emot lanseringen av matkanalen Godare i Sverige och välkomnar att vi på sikt får ett bra forum för mat och inspiration inom Schibstedfamiljen, säger Niclas Fröberg, Founder & Chairman på Tre Kronor Media.

För att driva samarbetet med annonsörerna har Schibsted Marketing Services rekryterat Karin Widmark som kommersiellt ansvarig för Godare. Karin kommer senast från TV4 där hon bland annat jobbade med Köket.se.

Kanalen presenterades tidigare som Matkanalen. Under arbetet med lanseringen ändrades namnet till Godare.

Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio. Tel: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.com.

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.