Schibsted går live med tv-kanalen Godare

Idag lanseras en helt ny tv-kanal som riktar sig till foodies i alla åldrar. Godare distribueras både linjärt och i playtjänster via ComHem, Canal Digital och Telenor. Utvalda program visas även på Aftonbladet och på Godares egen hemsida.
Schibsted lanserar idag tv-kanalen Godare med fokus på foodies i alla åldrar. Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions, ser fram mot att erbjuda annonsörer skräddarsydda och kreativa lösningar i den nya kanalen. Foto: Linda Broström/Lindisima

Innehållet på Godare är en mix av internationella matprogram och svenska nyproduktioner, där reality och tävlingar medvetet har valts bort.

– Vi vill att Godare ska andas inspiration och feelgood. Vårt fokus är att inspirera hemmaköket på alla nivåer oavsett hur duktig man själv är på matlagning, säger Øivind Lindøe, grundare och VD för Godare.

Godare, som lanseras av Schibsted Marketing Services, distribueras via ComHem, Canal Digital och Telenor. Utöver det sänds även utvalda program via Schibstedägda Aftonbladet och på Godares egen hemsida.

Det finns flera olika möjligheter för Schibsteds annonsörer att synas på Godare – bland annat genom billboard, reklamspottar eller kreativa lösningar som annonsfinansierad produktion (AFP).

– Det är oerhört spännande att nu kunna erbjuda Godare i Schibsteds portfölj. Här kan vi spinna vidare på det vi brinner för, att erbjuda våra annonsörer skräddarsydda och kreativa lösningar i kvalitativa kontexter, säger Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solutions.

Från annonsörernas håll finns det redan nu ett stort intresse att synas på Godare, däribland Di Luca & Di Luca.

– Vi är glada att Schibsted genom Godare väljer att satsa på bra matlagningsprogram även i Sverige. Det är viktigt för oss att synas i relevanta kanaler som sprider härlig matinspiration och kunskap, säger Eva Junevad, marknadschef för varumärket Zeta hos Di Luca & Di Luca AB.

Även på mediebyråerna ser man positivt på lanseringen.

– Vi ser med spänning fram emot lanseringen av matkanalen Godare i Sverige och välkomnar att vi på sikt får ett bra forum för mat och inspiration inom Schibstedfamiljen, säger Niclas Fröberg, Founder & Chairman på Tre Kronor Media.

För att driva samarbetet med annonsörerna har Schibsted Marketing Services rekryterat Karin Widmark som kommersiellt ansvarig för Godare. Karin kommer senast från TV4 där hon bland annat jobbade med Köket.se.

Kanalen presenterades tidigare som Matkanalen. Under arbetet med lanseringen ändrades namnet till Godare.

Josefine Kvarnström, Head of Tailor Made Solution & Director of Schibsted Brand Studio. Tel: 073-999 78 56. E-post: josefine.kvarnstrom@schibsted.com.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.