Schibsted investerar i fintechbolaget Dintero

Staples och Europris är bara några exempel på kunder som använder Dinteros lösningar för enkel och friktionsfri betalning. Efter en nyemission investerar nu Schibsted en liten summa i företaget med planer på att investera ytterligare i framtida emissioner. Dintero är värderat till 125 miljoner norska kronor.

Daro Navaratnam, Dintero och Mats Staugaard, Schibsted

- Konkurrensen på marknaden för betalningslösningar ökar kraftigt. De aktörer som kommer klara sig framåt är de som kan leverera en sömlös, transparent och kostnadseffektiv användarupplevelse på kundernas villkor. Det har varit vårt kundlöfte sedan vi gick ut på marknaden 2018, och det har inte blivit mindre viktigt nu, säger Daro Navaratnam, grundare och vd.

Dintero är en marknadsplats för olika betalningslösningar som Visa/Mastercard, Vipps, Swish, fakturor och delbetalningar. Butiker och nätbutiker kan sedan välja vilken lösning de vill erbjuda sina kunder. Butikerna, dvs Dinteros kunder, kan också erbjudas insiktsbaserade rabatter och lojalitetserbjudanden till sina kunder via lösningen.

År 2019 omsatte Dintero 2,6 miljoner och företaget har för närvarande nära 170 aktiva kunder, varav 150 tillkom under 2020. Företaget räknar med att växa betydligt under 2021.

- Vi är intresserade av att tillföra butikerna värde, inte råna dem. Vi ger det genom de i hög grad själva bestämmer vad de vill erbjuda när det gäller betalningsmetoder. Butiken fortsätter också själva att äga kundrelationen. Och vi förenklar vardagen för butiksägare genom att kombinera alla betalningsmetoder i våra lösningar, säger Daro Navaratnam.

Grundaren har tidigare haft framgångar med plattformsföretaget dSafe som såldes till Bambora 2015. Nu är det fullt fokus på att utveckla och utöka Dinteros serviceportfölj ytterligare, och Daro Navaratnam är mycket glad över att ha Schibsted med i laget.

- Schibsted har tung kompetens som kan komplettera vår egen, även inom fintech. Detta i kombination med lång erfarenhet som investerare och flera starka varumärken i portföljen gör dem till en mycket attraktiv ägare. Schibsted har också verkligen förstått de möjligheter som ligger i att ersätta föråldrade finansiella produkter med innovation och teknik, säger Daro Navaratnam.

Spot on investering

Mats Staugaard, investeringsansvarig på Schibsted Growth, anser att Dintero är spot on den typ av företag Schibsted vill investera i.

- Företaget har haft en mycket bra utveckling sedan starten. Daro och hans team är mycket skicklig. Det i kombination med tillväxten inom e-handel och att betalning fortfarande är ett olöst problem gör att vi tror att Dintero kan ta en tydlig position på marknaden för transaktioner och betalningslösningar, säger Mats Staugaard.

- Fintech är ett viktigt fokusområde för hela Schibsted-koncernen. Våra användare loggar in, betalar för annonser och för prenumerationer, köper hus och bilar, laddar ner kvitton och kuponger, tecknar lån, försäkringar och så vidare. I alla dessa transaktioner är finansiell teknik central. Vi arbetar också aktivt för att förbättra den kundresan framåt. Vi har redan kopplat Dintero till ett av våra företag, säger Mats Staugaard.

- Vi är en långsiktig investerare och tror att Dintero så småningom kan bli en betydande aktör på marknaden. Vi vill delta i denna resa och kommer att stödja företaget med både kapital och expertis, avslutar Mats Staugaard.

Dintero finns i nuläget i Norge och Sverige, men har ytterligare expansionsplaner i Europa.

För ytterligare information:

Mats Staugaard

mats.staugaard@schibsted.com

Daro Navaratnam, Dintero och Mats Staugaard, Schibsted

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.