SchibstedSchibsted

Schibsted investerar i Linear, en ny generations mäklarsystem

Digitaliseringen har lett till en rad nya verksamhetsmetoder inom mäklarbranschen, som e-försäljning av bostäder och digital styling. Med nya lösningar har också systemet för säljprocessen förändras. Nu investerar Schibsted i finska Linear, vars tjänst möjliggör för mäklare att hantera hela försäljningsuppdrag i samma verktyg. Tjänsten, som lanserades i slutet av 2020, används redan av fem procent av mäklarna i Finland. Planer finns nu att lansera på fler marknader.
Miro Eriksson, vd och co-founder, Linear.

Linears mäklarsystem är ett heltäckande digitalt verktyg för bostadsmäklare. Genom det självstyrande användargränssnittet minskar antalet tidskrävande, manuella arbetsmoment som frigör mer tid åt kundmöten och minskar arbetsbelastningen. I verktyget finns bland annat digital styling, renovering, planritning och virtuella visningar.

Schibsted Finlands marknadsplatser Tori, Oikotie och Rakentaja utgör finlands bredaste och största marknadsplats, bland annat inom bostäder, med över 50 miljoner besökare varje månad. Med investeringen i Linear får bolaget en aktiv ägare samtidigt som Schibsteds anslutna mäklare i Finland kan förbättra sina säljprocesser och stärka sina verksamheter.

- Linears idé har från start varit att förbättra mäklarnas vardag med hjälp av digitalisering och artificiell intelligens. Som utmanare på marknaden har vi fokuserat på  konkurrensfördelar som agil utveckling och ett heltäckande mäklarsystem som kan koppla ihop bl a banker, skattemyndigheten, leverantörer av marknadsföringsmaterial, med flera. Med Schibsted ombord siktar vi på att erbjuda fler marknader vårt verktyg, säger Miro Eriksson, vd och co-founder, Linear.

- Linears team har visat sig vara väldigt motiverade, engagerade och kompetenta och vi ser fram emot att stötta dem vidare i deras tillväxt och expansion till både Sverige och fler marknader framåt, säger Pontus Ogebjer, investment manager, Schibsted Ventures.

Schibsteds ägarandel i Linear uppgår till drygt fem procent efter investeringen.

För ytterligare information om Linear och tjänsten, besök https://linear.fi/en/home/

eller kontakta:

Pontus Ogebjer, investment manager, Schibsted Ventures

pontus.ogebjer@schibsted.com eller +46 70-525 21 47‬

Miro Eriksson, vd och co-founder, Linear Oy

+358 44 580 1656 eller miro@linear.fi

Miro Eriksson, vd och co-founder, Linear.
Pontus Ogebjer, investment manager, Schibsted

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.