Schibsted investerar i marknadsplats för hållbar camping

Det norska turism-tech bolaget Campanyon erbjuder en digital marknadsplats för bland annat camping, tält, glamping och hängmattor med visionen att göra naturen tillgänglig för alla. Nu går Schibsted in i bolaget med 11 miljoner kronor och blir därmed största enskilda ägare.

Teamet bakom Campanyon

Trenden att semestra mer hållbart fortsätter att växa där naturnära upplevelser och boende står i centrum. Campanyons tjänst, som lanserades i april 2021 av grundarna Alexander Raknes och Kristian Qwist, har på kort tid blivit en populär bokningsplattform för olika campingplatser och boendeformer.

Plattformen fungerar ungefär på samma sätt som Airbnb genom att användaren antingen registrerar sig som värd eller för att boka boende. Tjänsten finns idag i 16 länder. I början av 2022 lanseras också en app för tjänsten.

– Många har fått upp ögonen för camping, friluftsliv och olika typer av gårdsturism de senaste åren och marknaden har en enorm potential. Det finns många människor som sitter på en pärla men vet inte riktigt hur de ska hyra ut den, där vår tjänst möjliggör detta, säger grundaren Alexander Raknes.

Schibsted Ventures går nu in med 11 miljoner kronor och blir därmed den största enskilda investeraren i Campanyon. Totalt tog bolaget in 15,5 miljoner kronor i den senaste rundan som avslutades nu i december.

– Det finns en växande trend för marknadsplatser som erbjuder hållbara lösningar och produkter, vilket är en del av vad Schibsted verkar för. Vi tror starkt på teamet på Campanyon och den trend inom turism som bolaget tar fasta på i tjänsten. Vi är riktigt glada över att kunna stötta dem framåt med både kapital och våra erfarenheter, säger Dan Ouchterlony, EVP Schibsted Financial Services & Ventures.

– Vi får in ny, värdefull kompetens med Schibsted som ger oss möjlighet för tillväxt. Pengarna ska bland annat användas till marknadsföring, försäljning och utveckling på både befintliga och nya marknader, säger Alexander Raknes.

Mer information finns på campanyon.com/eng

Teamet bakom Campanyon
Campanyon

OM SCHIBSTED

Schibsted är ett bolag byggt på digitala varumärken med en stark nordisk position och över 5000 anställda. Miljontals människor interagerar med Schibsteds bolag varje dag genom våra onlinemarknadsplatser, mediehus och digitala tjänster. Vårt gemensamma uppdrag att stärka människor i deras vardag är rotat i vårt arv inom media och att driva förändring.