Schibsted investerar i Mindler i kampen mot psykisk ohälsa

Sveriges största digitala psykologmottagning, Mindler, tar in 85 miljoner kronor i ny investeringsrunda för att möta den ökade efterfrågan på psykologtjänster i Sverige och accelerera den internationella expansionen. Schibsted, tillsammans med Ventech och tidigare ägare deltog i rundan. Mindler är senast i raden av health-tech start ups som Schibsted investerat i den senaste tiden.
Rickard Lagerqvist, Mindler.

I Sverige söker för få behandling för psykisk ohälsa, och de som söker hjälp gör det ofta försent. Därför bestämde sig psykologerna Rickard Färdig och Johannes Hatem för att tillsammans med läkaren Rickard Lagerqvist starta Mindler i början av 2018. Via Mindlers app kan alla som lider av psykisk ohälsa få möjlighet till stöd från en legitimerad psykolog. Idag, två år senare, har Mindler 250 anställda i Sverige och i Nederländerna. Nu är bolaget redo att fortsätta växa i Sverige och ut i Europa.

- Psykisk ohälsa är ett av vår tids stora samhällsproblem och många samhällstrender pekar tyvärr på ett allt större behov av psykologtjänster i framtiden. Samtidigt är tillgängligheten till psykologer väldigt låg utanför storstäderna. Med digitala psykologbesök vill vi bidra till en bättre och mer jämlik psykisk hälsa, oavsett var man bor, säger Rickard Lagerqvist, vd och grundare av Mindler.

Investeringen kommer användas för att accelerera Mindlers expansion i Europa, rekrytera fler psykologer och vidareutveckla den digitala plattformen.

- Vi är övertygande om att Mindler har vad som krävs för att bidra till att förbättra patienters mentala hälsa. Med en helt digital patientresa kan Mindler öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten av psykisk vård. Schibsteds förhoppning är att med en tjänst som Mindler kommer ännu fler människor få det stöd och den vård de behöver, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager på Schibsted Growth.

Varje investerad krona går till att ge fler tillgänglighet till ännu bättre psykisk vård. Vi kommer nu accelerera våra satsningar på enkla och smidiga processer, nå fler patienter och vidareutveckla vår behandlingsplattform, fortsätter Rickard Lagerqvist.

Om Mindler

Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning, och behandlar patienter i hela landet. Mindler använder sig av bevisade behandlingsmetoder och erbjuder digitala möten med legitimerade psykologer inom 24 timmar. Sedan starten 2018 har 50 000 digitala psykologbesök genomförts och idag är ca 200 legitimerade psykologer knutna till tjänsten i Sverige.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Kajsa Gatenbeck, Investment Manager Schibsted

Tfn: +46 72 213 18 16

Rickard Lagerqvist, Mindler.
Kajsa Gatenbeck, Schibsted Growth.