Schibsted investerar i Mindler i kampen mot psykisk ohälsa
I Sverige söker för få behandling för psykisk ohälsa, och de som söker hjälp gör det ofta försent. Därför bestämde sig psykologerna Rickard Färdig och Johannes Hatem för att tillsammans med läkaren Rickard Lagerqvist starta Mindler i början av 2018. Via Mindlers app kan alla som lider av psykisk ohälsa få möjlighet till stöd från en legitimerad psykolog. Idag, två år senare, har Mindler 250 anställda i Sverige och i Nederländerna. Nu är bolaget redo att fortsätta växa i Sverige och ut i Europa.
- Psykisk ohälsa är ett av vår tids stora samhällsproblem och många samhällstrender pekar tyvärr på ett allt större behov av psykologtjänster i framtiden. Samtidigt är tillgängligheten till psykologer väldigt låg utanför storstäderna. Med digitala psykologbesök vill vi bidra till en bättre och mer jämlik psykisk hälsa, oavsett var man bor, säger Rickard Lagerqvist, vd och grundare av Mindler.
Investeringen kommer användas för att accelerera Mindlers expansion i Europa, rekrytera fler psykologer och vidareutveckla den digitala plattformen.
- Vi är övertygande om att Mindler har vad som krävs för att bidra till att förbättra patienters mentala hälsa. Med en helt digital patientresa kan Mindler öka kvaliteten, effektiviteten och tillgängligheten av psykisk vård. Schibsteds förhoppning är att med en tjänst som Mindler kommer ännu fler människor få det stöd och den vård de behöver, säger Kajsa Gatenbeck, investment manager på Schibsted Growth.
- Varje investerad krona går till att ge fler tillgänglighet till ännu bättre psykisk vård. Vi kommer nu accelerera våra satsningar på enkla och smidiga processer, nå fler patienter och vidareutveckla vår behandlingsplattform, fortsätter Rickard Lagerqvist.
Om Mindler
Mindler är Sveriges största digitala psykologmottagning, och behandlar patienter i hela landet. Mindler använder sig av bevisade behandlingsmetoder och erbjuder digitala möten med legitimerade psykologer inom 24 timmar. Sedan starten 2018 har 50 000 digitala psykologbesök genomförts och idag är ca 200 legitimerade psykologer knutna till tjänsten i Sverige.
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Kajsa Gatenbeck, Investment Manager Schibsted
Tfn: +46 72 213 18 16
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum