Schibsted investerar i PodMe - premiumpodcasts på frammarsch

I slaget om lyssnarna fortsätter mediekoncernen Schibsted att positionera sig. Som ett led investerar bolaget nu i den växande podcastplattformen PodMe. Affären innebär att PodMe kommer att kunna fortsätta utveckla plattformen, satsa på exklusiva podcastproduktioner och erbjuda fler kreatörer ett alternativ till sponsor- och reklamintäkter.
Pontus Ogebjer, Investment Manager, Schibsted Growth och Johan Strömberg, grundare och vd PodMe

- Det känns fantastiskt att kunna ta PodMe till nästa nivå med hjälp av Schibsted. Deras långa erfarenhet av innehållsarbete och bolagsutveckling gör dem till en drömpartner som jag inte tror går att finna någon annanstans. Med investeringen kommer vi att kunna satsa mer på det vi brinner mest för, att öka kvaliteten på lyssnarupplevelsen, säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe.

PodMe, som är en podcastplattform som ger lyssnarna tillgång till exklusivt, reklamfritt innehåll, har vuxit till mer än 20 000 premiumprenumerationer sedan starten i slutet av 2017. Nyligen lanserade PodMe också en helt ny version av appen som avsevärt förbättrar upplevelsen för användarna. Några av de podcasts som är knutna till tjänsten är Rättegångspodden, Mordpodden och Nemo möter en vän.

- Teamet bakom Podme visar verkligen på att det går att förena affärsmässighet och gott redaktörskap. Jag tror att vi bara har sett början på denna utveckling och det är otroligt roligt att vara med från ett så tidigt skede och utveckla detta bolag, säger Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted Growth.

Över 50% i Sverige uppger att de lyssnar på poddar och 30% gör det varje månad.* Podcasts är också det snabbaste växande mediet i Sverige. Inom Schibsted finns redan idag några av Sveriges och Norges mest lyssnade poddar. PodMes premiummodell är en ny intäktskälla på marknaden som tidigare dominerats av reklamintäkter, Sveriges Radio och donationer.

*Från Svenskarna och Internet, 2018

För ytterligare information, kontakta:

Johan Strömberg

Johan@podme.com eller 0704 41 06 75

Pontus Ogebjer

Pontus.ogebjer@schibsted.com eller 0705 25 21 47

Om PodMe

PodMe är en podcastplattform som tillhandahåller såväl gratis- som Premium podcasts. PodMe finns tillgängligt både på web, i App Store och Google Play. PodMe lanserades december 2017 och erbjuder premiumpodcasts såsom Rättegångspodden, Nemo möter en vän och originalproduktionen Hemsökta platser.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.