Schibsted investerar i soundtech-bolaget Nomono

Schibsted Ventures investerar 15 MNOK i det norska sound tech-bolaget Nomono efter en emission där bolaget totalt tog in 35 MNOK. Spintop Ventures och SINTEF Venture deltog också i rundan.
Nomonos ljudprodukt

Nomono utvecklar en hård- och mjukvarulösning för enklare, mindre tidskrävande och bättre produktioner av podcasts och andra medieinspelningar. Företaget har en patenterad lösning där den fysiska inspelningsutrustningen kombineras med mjukvara i molnet.

Med Schibsted Ventures ombord på ägarsidan satsar bolaget också på samarbeten inom Schibsted.

- Det är givetvis en stor fördel för oss att kopplas ihop med Schibsted som är globalt erkänt för produktion och distribution av nyheter, poddar och information i flera olika medieplattformar. Att nu också säkra ytterligare finansiering, i det nuvarande ekonomiska klimatet, är en enorm möjlighet att fortsätta vår tillväxt och visar på ett stort förtroende för vårt team, säger Jonas Rinde, vd och co founder, Nomono.

Nomonos molnlösning innehåller en lösning som tar bort bakgrundsljud, minskar tiden för efterbehandling och väntas ge stora fördelar för alla som arbetar med ljudproduktion.

-  Optimeringen sker automatiskt, vilket förenklar redigeringen enormt. Med Nomonos produkt är det väldigt enkelt att spela in högkvalitativt ljud, fortsätter Jonas Rinde.

Ljud är ett kraftfullt verktyg inom all journalistik, men det är ändå tidskrävande och komplicerat att spela in bra ljud. Nomonos produkt underlättar mediebranschens vardag. Schibsted Ventures har följt Nomono och bolagets produktutveckling under en tid.

- Schibsted har testat produkten i vår egen produktionsmiljö för podcasts och vi tror att bolaget har stora möjligheter att förändra branschen. Att lyckas med hårdvara är svårt, men Nomonos team har erfarenhet och kunskap för att lyckas. Vi ser också fram emot att långsiktigt bidra i bland annat strategiska partnerskap, marknadsföring och expansion, säger Richard Sandenskog, investment director, Schibsted Ventures.

Ytterligare information om bolaget och fler produktbilder, besök Nomonos hemsida https://nomono.co/

Eller kontakta:

Richard Sandenskog, investment manager, Schibsted

+46 76-134 14 34 / richard.sandenskog@schibsted.com

Jonas Rinde, vd och co founder, Nomono

+47 458 66 832 / jonas@nomono.co

Nomonos ljudprodukt
Jonas Rinde, Nomono
Richard Sandenskog, Schibsted

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.