Schibsted investerar tungt i PodMe
I maj 2019 investerade Schibsted för första gången i PodMe och har sedan dess ökat sina investeringar i flera omgångar.
Podcastlyssnandet har vuxit kraftigt de senaste åren och etablerats som både underhållningsform och informationsmedium. Potentialen för tillväxt och utveckling är enorm och konkurrensen växer därför.
- Vi har följt PodMes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll. Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader, säger Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted.
Schibsted får nu 91 procent av ägarskapet, medan grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin, som också har varit med från början, kommer att behålla 9 procent av aktierna.
- Johan Strömberg och hans team har gjort en fantastiskt resa och vi har stark tro på att de ska fortsätta växa bolaget. PodMe kommer fortsatt vara ett eget bolag med Johan som vd vilket är helt centralt för att vidareutveckla bolaget, fortsätter Pontus Ogebjer
PodMe har för närvarande 21 anställda i Sverige och Norge, och planerar att fortsätta anställa för att realisera sin ambitiösa tillväxtstrategi.
Ännu bättre partner och tjänst för PodMes kreatörer och fans
- Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i PodMe. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär. Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären. Jag och PodMe-teamet är riktigt taggade att fortsätta resan mot att skapa den bästa platsen att vara på för både kreatörer och podcastfans, säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe.
PodMe är en mycket framgångsrik investering för Schibsted, som har som strategi att investera i företag och branscher med potential att leverera stort värde över tiden - och som kan växa till nya, starka affärsområden. Där kan Schibsted som ägare bidra med starkt tillväxt och skalning.
- PodMe är ett fantastiskt exempel på förverkligandet av just denna strategi. Vi såg en tillväxtpotential och investerade tidigt i ett team med en spännande produkt. Nu är det dags för både grundarna och Schibsted att gå in i en ny fas där gemensam målbild och synergier är centralt. Vi tror att detta ger de bästa förutsättningarna för ytterligare tillväxt och utveckling, avslutar Pontus Ogebjer.
Om PodMe
PodMe är en podcastplattform som tillhandahåller såväl gratis- som Premium podcasts. PodMe finns tillgängligt både på web, i App Store och Google Play. PodMe lanserades 2017 och erbjuder premiumpodcasts såsom Rättegångspodden, Fördomspodden, En Mörk Historia och originalproduktionerna Bakom Galler, Sanning eller Konspiration, Fängelsepodden m fl.
För mer information, kontakta:
Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted
Tfn: 070-525 21 47
Johan Strömberg, VD och grundare på PodMe
Tfn: 070-441 06 75
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications, Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum