Schibsted investerar tungt i PodMe

Schibsted ökar sin ägarandel i PodMe från 48,5 till 91 procent. - Nu får vi möjligheten att fullborda visionen om att ha den bästa tjänsten för premium podcasts på marknaden, säger vd och grundare på PodMe, Johan Strömberg.

Pontus Ogebjer, Schibsted med Niklas Julin och Johan Strömberg, PodMe.

I maj 2019 investerade Schibsted för första gången i PodMe och har sedan dess ökat sina investeringar i flera omgångar.

Podcastlyssnandet har vuxit kraftigt de senaste åren och etablerats som både underhållningsform och informationsmedium. Potentialen för tillväxt och utveckling är enorm och konkurrensen växer därför.

- Vi har följt PodMes utveckling över tid och är djupt imponerade av den resa och tillväxt som företaget har gått igenom, både vad gäller teknik, affärsmodell, kreativitet och premiuminnehåll. Tillsammans har vi nu möjlighet att stärka positionen inte bara i Sverige, men också i Norge och på fler marknader, säger Pontus Ogebjer, investment manager på Schibsted.

Schibsted får nu 91 procent av ägarskapet, medan grundarna Johan Strömberg och Niklas Julin, som också har varit med från början, kommer att behålla 9 procent av aktierna.

- Johan Strömberg och hans team har gjort en fantastiskt resa och vi har stark tro på att de ska fortsätta växa bolaget. PodMe kommer fortsatt vara ett eget bolag med Johan som vd vilket är helt centralt för att vidareutveckla bolaget, fortsätter Pontus Ogebjer

PodMe har för närvarande 21 anställda i Sverige och Norge, och planerar att fortsätta anställa för att realisera sin ambitiösa tillväxtstrategi.

Ännu bättre partner och tjänst för PodMes kreatörer och fans

- Det känns fantastiskt att Schibsted går in som majoritetsägare i PodMe. Nu får vi en stark ägare som bidrar med betydande resurser och kunskap kring vår affär. Schibsteds position som medieföretag i Norden är urstark och vi ser en mängd synergier kring innehåll, marknadsföring och den digitala affären. Jag och PodMe-teamet är riktigt taggade att fortsätta resan mot att skapa den bästa platsen att vara på för både kreatörer och podcastfans, säger Johan Strömberg, vd och grundare på PodMe.

PodMe är en mycket framgångsrik investering för Schibsted, som har som strategi att investera i företag och branscher med potential att leverera stort värde över tiden - och som kan växa till nya, starka affärsområden. Där kan Schibsted som ägare bidra med starkt tillväxt och skalning.

- PodMe är ett fantastiskt exempel på förverkligandet av just denna strategi. Vi såg en tillväxtpotential och investerade tidigt i ett team med en spännande produkt. Nu är det dags för både grundarna och Schibsted att gå in i en ny fas där gemensam målbild och synergier är centralt. Vi tror att detta ger de bästa förutsättningarna för ytterligare tillväxt och utveckling, avslutar Pontus Ogebjer.

Om PodMe

PodMe är en podcastplattform som tillhandahåller såväl gratis- som Premium podcasts. PodMe finns tillgängligt både på web, i App Store och Google Play. PodMe lanserades 2017 och erbjuder premiumpodcasts såsom Rättegångspodden, Fördomspodden, En Mörk Historia och originalproduktionerna Bakom Galler, Sanning eller Konspiration, Fängelsepodden m fl.

För mer information, kontakta:

Pontus Ogebjer, Investment Manager på Schibsted

Tfn: 070-525 21 47‬

Johan Strömberg, VD och grundare på PodMe

Tfn: ‭070-441 06 75‬

Pontus Ogebjer, Schibsted med Niklas Julin och Johan Strömberg, PodMe.

Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”20.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Syd växer - Schibsted investerar i ekologiska mensskydd till förmån för utsatta kvinnor3.9.2021 10:08:07 CEST | Pressmeddelande

Företaget SYD som lanserades på internationella kvinnodagen den 8 mars 2021 erbjuder ekologiska mensskydd på prenumeration. Nu investerar Schibsted i bolaget, bland annat som ett led i att verka för ökad jämställdhet och hållbarhet i samhället. I rundan tar SYD in cirka 10 miljoner totalt, där Schibsted står för merparten. Investeringen ska användas till SYDs produktutveckling och marknadsföring.