Schibsted

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll

Dela
Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.
Joakim Flodin och Pontus Larsson på Schibsted Marketing Services.
Joakim Flodin och Pontus Larsson på Schibsted Marketing Services.

Produkten i sig är väldigt enkel. Annonsören väljer nyckelord och fraser som är relevanta för den aktuella produkten som ska marknadsföras. Nyckelorden matchas sedan mot artiklar i Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, och annonsen placeras i relation till dessa artiklar.

– Med Keyword Matching når annonsören sin målgrupp i helt rätt modus, där läsaren redan är intresserad av ett visst innehåll när hen exponeras av en annons inom samma ämne. Detta möjliggör för annonsören att vara kreativ och koppla sitt varumärke till ett specifikt redaktionellt tema, allt från skidåkning till presidentval, säger Pontus Larsson, Data Specialist på Schibsted Marketing Services. 

Att en god matchning mellan annons och innehåll är viktigt för att uppnå positiv annonseffekt är en insikt som Schibsted jobbar aktivt med i sin produktutveckling. 

– Vi är väldigt glada över att själva ha utvecklat tekniken bakom Keyword Matching, där vi nu som första mediehus tar ägandeskap för vårt kontextuella annonserbjudande. På så sätt kan vi jobba ännu mer träffsäkert med att placera annonsörens budskap rätt in i en relevant och trygg premiumkontext, säger Joakim Flodin. 

Keyword Matching lämpar sig för kampanjer med syfte att bygga varumärke, förstärka position och öka försäljning. Produkten kan användas som självständig produkt såväl som förstärkning i mediemixen.

– Jag skulle säga att alla typer av annonsörer får god effekt av Keyword Matching. För en mindre annonsör är produkten ett utmärkt alternativ att nå en nischad målgrupp, medan en större annonsör kan få goda effekter av att använda Keyword Matching för att förstärka en bredare kampanj, säger Pontus Larsson. 


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Pontus Larsson
, Data Specialist, Schibsted Marketing Services. Tel: 0739-905913. E-post: pontus.larsson@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Joakim Flodin och Pontus Larsson på Schibsted Marketing Services.
Joakim Flodin och Pontus Larsson på Schibsted Marketing Services.
Ladda ned bild
Med Keyword Matching väljer annonsören relevanta nyckelord som matchas med artiklar i Schibsteds nyhetsmedier.
Med Keyword Matching väljer annonsören relevanta nyckelord som matchas med artiklar i Schibsteds nyhetsmedier.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye