Schibsted

Schibsted lanserar stipendium för journaliststudenter

Dela
Schibsted sätter journaliststuderande i fokus och lanserar i år ett nytt stipendium riktat till studenter. The Power of Journalism-stipendiet delas ut i maj och går till en eller flera journaliststudenter i Sverige som vill utveckla sig själv och samtidigt vara med och bidra till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken i stort.
Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal: – Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen.
Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal: – Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen.

För andra året arrangerar Schibsted och Stiftelsen Tinius i vår The Power of Journalism i Stockholm, en konferens där journalistikens och mediebranschens utmaningar och möjligheter diskuteras. Konferensen samlar framstående opinionsbildare, experter och journalister och är ett forum för att utbyta erfarenheter och kunskap och inspireras av goda exempel på journalistisk. 

I år vill Schibsted inte bara lyfta etablerade journalisters arbete utan också skapa en arena där journalist-studenters idéer lyfts fram. Därför lanserar Schibsted The Power of Journalism-stipendiet.

– Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen. Framtidens journalister kommer att möta en allt mer komplex medievärld och en verklighet med en ökad hotbild mot yrket. Vårt stöd och uppmuntran till dem är viktigare än någonsin, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

The Power of Journalism-stipendiet är på totalt 30 000 kronor och delas ut till den eller de studenter som presenterar en idé om hur de vill utveckla sig själva och som samtidigt bidrar till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken i stort. Ingen idé är för liten eller för stor och förhoppningen är att många journaliststudenter tar chansen och söker.

– Vi har fått fin respons från de lärosäten vi hittills presenterat stipendiet för. Det är en möjlighet för studenter som drömmer om att förverkliga en journalistisk idé, oavsett om det gäller att demokratisera den digitala journalistiken eller skapa en podcast för att ge de ohörda en röst. Jag tror att nästa generations journalister sitter på många av svaren om hur vi skapar bättre förutsättningar för journalistiken, säger Raoul Grünthal.

Stipendiet delas ut under The Power of Journalism-dagen som genomförs på At Six i Stockholm den 12 maj. Ansökningstiden startar den 20 februari och är öppen fram till den 3 april.

Läs mer om det nya stipendiet här: https://www.powerofjournalism.com/stipendiet

Stipendiet delas ut av en jury som består av:
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet.
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet.
Hannes Delling, redaktör för undersökande journalistik, Svenska Dagbladet.
Martin Schori, chef för Gräv & Story, Aftonbladet.
 
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rebecka Wulfing, Communications and Public Policy specialist, Schibsted. Tel: 0708-62 21 85. E-post: rebecka.wulfing@schibsted.com.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal: – Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen.
Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal: – Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen.
Ladda ned bild
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet, Anna Careborg, publisher Svenska Dagbladet, Hannes Delling, redaktör för undersökande journalistik, Svenska Dagbladet och Martin Schori, chef för Gräv & Story, Aftonbladet sitter i juryn för The Power of Journalism-stipendiet.
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet, Anna Careborg, publisher Svenska Dagbladet, Hannes Delling, redaktör för undersökande journalistik, Svenska Dagbladet och Martin Schori, chef för Gräv & Story, Aftonbladet sitter i juryn för The Power of Journalism-stipendiet.
Ladda ned bild
Ladda ned bild

Länkar

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye