Schibsted lanserar stipendium för journaliststudenter
För andra året arrangerar Schibsted och Stiftelsen Tinius i vår The Power of Journalism i Stockholm, en konferens där journalistikens och mediebranschens utmaningar och möjligheter diskuteras. Konferensen samlar framstående opinionsbildare, experter och journalister och är ett forum för att utbyta erfarenheter och kunskap och inspireras av goda exempel på journalistisk.
I år vill Schibsted inte bara lyfta etablerade journalisters arbete utan också skapa en arena där journalist-studenters idéer lyfts fram. Därför lanserar Schibsted The Power of Journalism-stipendiet.
– Vi är övertygade om att många journaliststudenter sitter på idéer som både kan stärka journalistiken och utveckla mediebranschen. Framtidens journalister kommer att möta en allt mer komplex medievärld och en verklighet med en ökad hotbild mot yrket. Vårt stöd och uppmuntran till dem är viktigare än någonsin, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.
The Power of Journalism-stipendiet är på totalt 30 000 kronor och delas ut till den eller de studenter som presenterar en idé om hur de vill utveckla sig själva och som samtidigt bidrar till utvecklingen av mediebranschen och journalistiken i stort. Ingen idé är för liten eller för stor och förhoppningen är att många journaliststudenter tar chansen och söker.
– Vi har fått fin respons från de lärosäten vi hittills presenterat stipendiet för. Det är en möjlighet för studenter som drömmer om att förverkliga en journalistisk idé, oavsett om det gäller att demokratisera den digitala journalistiken eller skapa en podcast för att ge de ohörda en röst. Jag tror att nästa generations journalister sitter på många av svaren om hur vi skapar bättre förutsättningar för journalistiken, säger Raoul Grünthal.
Stipendiet delas ut under The Power of Journalism-dagen som genomförs på At Six i Stockholm den 12 maj. Ansökningstiden startar den 20 februari och är öppen fram till den 3 april.
Läs mer om det nya stipendiet här: https://www.powerofjournalism.com/stipendiet
Stipendiet delas ut av en jury som består av:
Lena K Samuelsson, publisher, Aftonbladet.
Anna Careborg, publisher, Svenska Dagbladet.
Hannes Delling, redaktör för undersökande journalistik, Svenska Dagbladet.
Martin Schori, chef för Gräv & Story, Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Rebecka Wulfing, Communications and Public Policy specialist, Schibsted. Tel: 0708-62 21 85. E-post: rebecka.wulfing@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum