Schibsted levererar stark start på 2021

Schibsted levererar ett starkt första kvartal 2021. Både intäkter och vinstmarginal ökar. ”Pandemin har varit krävande för oss alla, samtidigt har den bidragit till en express-digitalisering av samhället. Det har gett Schibsted goda möjligheter till en långsiktig och värdeskapande tillväxt”, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal.

Schibsted redovisar ett starkt första kvartal. – Express-digitaliseringen av samhället har gett Schibsted förutsättningar för en långsiktig och värdeskapande tillväxt. Vi ser nu också åter en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019, säger Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal. Foto: Schibsted

Delårsrapporten finns i sin helhet här, för mer siffror och detaljer

Underliggande intäktsökningar på 8 procent ger Schibsted ett resultat (EBITDA) på 594 miljoner NOK under första kvartalet 2021, vilket är 309 miljoner NOK upp jämfört med samma period förra året (285 miljoner). Koncernens intäkter uppgick till 3,40 miljarder NOK, att jämföra med 3,03 första kvartalet 2020. Intäkterna för kvartalet var också högre jämfört med första kvartalet 2019 (3,09 miljarder).

– Schibsted befinner sig i konstant utveckling och under 2021 kommer vi att fortsätta stärka vår position som en viktig digital aktör inom alla våra affärsområden. Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket och Prisjakt är exempel på tjänster som genom stark tillväxtpotential och stort fokus på användarna har stärkt sina roller under pandemin. Den innovativa kraft som skapas i – och mellan – våra affärsområden gör att vi är väl rustade för framtiden. Den senaste kvartalsredovisningen visar på just det, säger Raoul Grünthal.

Schibsteds nyhetsmedier levererar starka siffror

Speciellt News Media, som i Sverige omfattar Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, levererade ett starkt kvartal. Aftonbladets intäkter ökade från 347 miljoner SEK till 371 miljoner SEK. Totalt omsatte Schibsted News Media under kvartalet 1 845 miljoner NOK (1 770 miljoner NOK). Vinstmarginalen ökade från 2 till 11 procent.

Digitala annonsintäkter ökade 20 procent

De digitala prenumerationsintäkterna ökade totalt i Norge och Sverige med 26 procent*, men också de digitala annonsintäkterna har ökat jämfört med motsvarande kvartal 2020. I Sverige ökade de digitala annonsintäkterna med 20 procent*, från 172 till 211 miljoner NOK och de totala annonsintäkterna i Sverige uppgick till 263 miljoner NOK, en ökning med 11 procent*.

– Det glädjande är att vi nu åter ser en stark tillväxt i digitala annonsintäkter, som är tillbaka på samma nivå som 2019. Aftonbladet presterar mycket bra med rörlig bild, starka annonsformat och hög räckvidd. Också Blocket ökar sina annonsintäkter något, säger Raoul Grünthal.

Förra veckan lanserade Schibsted en ny annonslösning i Sverige, Schibsted Match, en tjänst som varje dag matchar annonsörernas kunder med 1,4 miljoner svenskar.

– Att vi kan erbjuda Schibsted Match är tack vare vårt unika ekosystem med starka varumärken och enorma digitala räckvidd, säger Raoul Grünthal.

Starka entreprenörer och en växande E-handel

Affärsområdet Next, som inkluderar Schibsteds tillväxtföretag, venture-investeringar och financial services, kan också se tillbaka på ett bra kvartal.

– Startupscenen har kanske aldrig varit mer spännande än nu och flera av våra bolag har en imponerande utveckling och kapitalanskaffning framför sig. Vi är mycket nöjda med utvecklingen av vår ventureportfölj. Några exempel är Mindler som gjort en framgångsrik lansering i Frankrike, Albert som slagit rekord i kundtillväxt under kvartalet och Rocker som lanserat ett helt nytt tjänsteutbud. Vi ser också ett fortsatt stort inflöde av potentiella investeringar, säger Raoul Grünthal.

– Utvecklingen inom e-handel är också riktigt imponerande. Prisjakt och våra distributionsbolag har haft en enorm utveckling det senaste året. Genom vårt nyligen lanserade distributions-samarbete med Bonnier News, ser vi nu fram emot att kunna ge våra svenska kunder motsvarande erbjudande som i Norge, säger Raoul Grünthal.

Delårsrapporten finns i sin helhet här, för fler siffror och detaljer

*Justerat för valutaförändringar

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.