Schibsted Marketing Services höjer priserna och lanserar ett säsongsindex

Nu kommer priserna att justeras i några av Sveriges största annonskanaler. Förändringen är ett resultat av en hög utförsäljningsgrad, i annonsformat som video har efterfrågan varit närmast explosionsartad. "En nyhet 2022 är att vi lanserar ett säsongsindex för våra video och displayprodukter", säger Mattias Hersby, Director of Business Development & Operations.

Svenska Dagbladet, Aftonbladet & Blocket tillhör tre av Sveriges största annonsplattformar.

Schibsted Marketing Services som hanterar annonsförsäljningen för Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket, Omni, Tv.nu, Klart, Vinguiden och Godare aviserar nu en prisjustering under 2022 för att bättre kunna möta marknaden inför det händelserika medieåret. Med både OS och fotbolls-VM i kalendern förväntar sig Schibsted ett extra högt tryck på annonsmarknaden.

Ett sätt att möta den fluktuerande efterfrågan under kalenderåret är att lansera ett säsongsindex.

– Vi vill på detta sätt ge våra kunder en större flexibilitet och erbjuda mer förmånliga priser vid vissa perioder på året, säger Mattias Hersby, Director of Business Development & Operations på Schibsted Marketing Services.

Schibsteds bruttopriser kommer att harmoniseras ytterligare mellan bolagets varumärken, vilket betyder att några produkter går upp i pris och några går ner. Syftet är att göra det enklare för annonskunder att köpa.

– Vi ser en explosionsartad efterfrågan på video för hela marknaden, utförsäljningsgraden har varit konstant hög under hela 2021, vilket gör att vi kommer att höja priserna från januari 2022 för våra videoprodukter, säger Mattias Hersby.

Annonsmarknaden har de senaste åren varit snabbföränderlig och annonsörer som vill nå ut med sin kommunikation under särskilda perioder måste därför planera i tid.

– Det handlar om en helhet och vilka behov våra kunder har. 2022 är ett väldigt händelserikt medieår med globala sportevent och ett riksdagsval. Så vi uppmanar våra kunder att skriva avtal med oss för att försäkra sig om att man får tillgång till våra premiumprodukter under sina viktigaste perioder, säger Mattias Hersby.

Prishöjningen av bruttopriserna gäller från och med 1 januari 2022.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Tel: 079-098 63 86. E-post: ricki.rebecka.petrini@schibsted.com

Mattias Hersby, Director of Business Development & Operations på Schibsted Marketing Services. Foto: Linda Broström.