Schibsted Marketing Services: “Vi ska bli bäst på B2B-kommunikation”

Den nya marknadsavdelningen på Schibsteds annonsbolag har en tydlig målsättning, man ska bli bäst i branschen på B2B-kommunikation. Redan i början av året tillsatte man de första medarbetarna och nu lagom till uppöppnande av kontoret är alla på plats. "Det här teamet är efterlängtat och de kommer säkerställa att vår innovativa produktportfölj får bra utrymme i alla våra kanaler", säger Joakim Flodin, vd på Schibsted Marketing Services.

Det nya marknadsteamet på Schibsted Marketing Services består av (fr.v.): Ricki Rebecka Petrini, Nora Berglund, Victoria Runevall, Nina Dizdarevic och Johan Umenius. Foto: Anna Taflin

Den nya marknadsavdelningen består av fem personer som i Sverige kommer jobba nära Schibsteds olika produktavdelningar och bolag.

– Vi gör den här satsningen för att befästa vår premiumposition. Det nya marknadsteamet är en del av en större och långsiktig satsning som vi gör för att nå ut snabbare och bredare med vår kommunikation, säger Estelle Douglas, Director of Marketing & Insight, Schibsted Marketing Services.

Teamet ska ledas av Ricki Rebecka Petrini som senast kommer från Mediekompaniet. Med lång erfarenhet av B2B-kommunikation har hon rekryterats att leda denna satsning. Avdelningen kommer även jobba nära den norska delen av bolaget.

– Jag är sedan länge välbekant med Schibsteds fina produktportfölj, så det känns spännande att nu få jobba tätt ihop med våra marknadsledande varumärken. Många av dessa är bäst i klassen, så vår B2B-kommunikation måste helt enkelt likaså vara bäst, säger Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services.

Ny i teamet är också Nora Berglund, B2B Marketing Manager, som rekryterats från Tele2. Sedan tidigare jobbar redan Nina Dizdarevic, Event and Communications Manager, samt två grafiska designers, Johan Umenius och Victoria Runevall i teamet.

Under året har Schibsted bland annat lanserat den nya annonsprodukten “Schibsted Match” som varit ett välkommet tillskott för företag som vill nyttja sin egen CRM-data och matcha den med Schibsteds användare.

Nyligen lanserades också en helt ny annonswebb “Schibsted for Business”. Self service-verktyget “Admarket” har också funnit en allt större publik av köpande kunder som nu på egen hand kommer åt Schibsteds annonslager.

– Inte helt oväntat satsar vi stort framöver på sofistikerade annonsprodukter med hjälp av datadrivna lösningar. Annonsmarknaden har blivit alltmer komplex och det ser jag som en välkommen utmaning att kommunicera på ett tillgängligt sätt. Tillsammans med våra norska kollegor har vi stort utbyte av att dela insikter, se hur vi bäst kan ha en dialog med våra nordiska kunder, säger Ricki Rebecka Petrini.

I takt med att samhället öppnar upp under hösten kommer även Schibsteds kommunikationsarbete att breddas. Redan i oktober anordnas det digitala eventet Schibsted Live: First Party Data och inför det nya året planeras större fysiska event.

– Vi har en spännande tid framför oss och ett starkt år bakom oss. Det här gänget har alla förutsättningarna i världen att göra ett kanonjobb för bolaget. Jag ser med spänning fram emot att se deras arbete ta form på marknaden, säger Joakim Flodin.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications på Schibsted Marketing Services. Tel: 079-098 63 86. E-post: ricki.rebecka.petrini@schibsted.com