Schibsted

Schibsted mäter effekten av mobilannonsering inom dagligvaruhandeln i Schibsted Retail Study

Dela

Mobilannonsering ökar stadigt inom dagligvaruhandeln. Som en av Sveriges ledande medieaktörer undersöker Schibsted hur mobilannonsering kan driva trafik till butik samt bidra till ökad försäljning.

I Schibsted Retail Study mäts effekten av mobila utbudsannonser. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
I Schibsted Retail Study mäts effekten av mobila utbudsannonser. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.

Genom sitt täta samarbete mot retailbranschen såg Schibsted behovet att studera effekterna av mobilannonsering.

– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden. Framförallt är det oadresserad direktreklam som nu minskar och en stor andel av alla hushåll har idag “nej tack till reklam” på brevlådan. För att möta denna förändring har Schibsted de senaste åren tagit fram flera annonsprodukter för mobilen, särskilt anpassade för FMCG- och dagligvaruhandeln. Med Schibsted Retail Study vill vi nu ta nästa steg och visa på effekten av denna mobilannonsering, berättar Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail på Schibsted.

Studien, som använder flera olika datakällor, kommer vara den första av sitt slag.

– Vi har på senare tid sett en ökad efterfrågan från våra annonsörer att påvisa effekten av mobilannonsering, vilket vi denna gång har valt att ta ett steg längre genom att kombinera data från försäljningssiffror och antal kvitton med intervjuer i butik och digitala brand lift-studier. Genom en grundlig undersökning och en metodik som oss veterligen inte har använts i detta sammanhang tidigare, vill vi kunna påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.

För att samla in data samarbetar Schibsted med utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.  

Ica Maxi, som arbetar med flera digitala lösningar i sin marknadsföring, ser fram emot resultatet av Schibsted Retail Study.

– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Schibsted Retail Study kommer med all säkerhet ge oss en del svar på hur vi bör göra inom den närmsta tiden. Sedan får vi fortsätta analysera och testa för att vara så bra som möjligt på marknadsföring på ett sätt som tilltalar dagens och framtidens kunder, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Maxi Ica Stormarknad i Kungsbacka.

En annan viktig samarbetspartner är Retail Academics, Nordens ledande researchpartner specialiserad på faktabaserad butiksutveckling.

– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, som vi ser fram emot att presentera tillsammans med Schibsted, säger Patrik Thulin, VD och Partner på Retail Academics

Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.  


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Schultz,
Industry Manager FMCG & Retail, Schibsted. Tel: 073-971 51 74. Email: tomas.schultz@schibsted.com.

Linnéa Bergman, Insight Specialist, Schibsted. Tel: 072-855 22 37. Email: linnea.bergman@schibsted.com.

Patrik Thulin, VD & Partner, Retail Academics. Tel: 070-511 33 69. Email: patrik.thulin@retailacademics.com.

Andreas Jendestig, Butikschef & Delägare ICA MAXI Kungsbacka. Tel: 073-042 46 60. Email: andreas.jendestig@maxi.ica.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

I Schibsted Retail Study mäts effekten av mobila utbudsannonser. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
I Schibsted Retail Study mäts effekten av mobila utbudsannonser. Tomas Schultz och Linnéa Bergman från Schibsted, Patrik Thulin och Björn Gustafsson från Retail Academics.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Pontus Carlgren får nytt uppdrag – ska utveckla Aftonbladet Plus24.6.2019 16:30:00 CESTPressmeddelande

Sportbladets chef Pontus Carlgren får ett nytt uppdrag. Efter 22 år på Aftonbladet, varav fem som chef på Sportbladet, ska han hjälpa Aftonbladet Plus att utveckla den prenumererade journalistiken. Pontus Carlgren blir redaktionell utvecklingschef på Plus. En nyskapad roll och ett led i satsningen på att skapa ett ännu högre journalistiskt värde för de digitala prenumeranterna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum