Schibsted mäter effekten av mobilannonsering inom dagligvaruhandeln i Schibsted Retail Study
Genom sitt täta samarbete mot retailbranschen såg Schibsted behovet att studera effekterna av mobilannonsering.
– Den digitala transformationen som dagligvaruhandeln står inför innebär att marknadsföringsstrategier för såväl leverantörer som handlare kommer behöva stöpas om i grunden. Framförallt är det oadresserad direktreklam som nu minskar och en stor andel av alla hushåll har idag “nej tack till reklam” på brevlådan. För att möta denna förändring har Schibsted de senaste åren tagit fram flera annonsprodukter för mobilen, särskilt anpassade för FMCG- och dagligvaruhandeln. Med Schibsted Retail Study vill vi nu ta nästa steg och visa på effekten av denna mobilannonsering, berättar Tomas Schultz, Industry Manager inom FMCG & Retail på Schibsted.
Studien, som använder flera olika datakällor, kommer vara den första av sitt slag.
– Vi har på senare tid sett en ökad efterfrågan från våra annonsörer att påvisa effekten av mobilannonsering, vilket vi denna gång har valt att ta ett steg längre genom att kombinera data från försäljningssiffror och antal kvitton med intervjuer i butik och digitala brand lift-studier. Genom en grundlig undersökning och en metodik som oss veterligen inte har använts i detta sammanhang tidigare, vill vi kunna påvisa effekten ur flera olika perspektiv och därmed ge insiktsbaserade rekommendationer till våra annonsörer, säger Linnéa Bergman, Insight Specialist på Schibsted.
För att samla in data samarbetar Schibsted med utvalda Ica Maxi-butiker runtom i landet.
Ica Maxi, som arbetar med flera digitala lösningar i sin marknadsföring, ser fram emot resultatet av Schibsted Retail Study.
– Framtidens kunder är med all säkerhet "bara" digitala, och därför måste vi lära oss vilka kanaler vi ska synas i och med vilket innehåll. Schibsted Retail Study kommer med all säkerhet ge oss en del svar på hur vi bör göra inom den närmsta tiden. Sedan får vi fortsätta analysera och testa för att vara så bra som möjligt på marknadsföring på ett sätt som tilltalar dagens och framtidens kunder, säger Andreas Jendestig, Butikschef på Maxi Ica Stormarknad i Kungsbacka.
En annan viktig samarbetspartner är Retail Academics, Nordens ledande researchpartner specialiserad på faktabaserad butiksutveckling.
– Vi blev mycket glada när Schibsted bad oss att tillsammans med dem undersöka hur shoppern vill ha sina erbjudanden, och genom vår analysmodell ta reda på hur en digital mobilannons påverkar butikens trafik och försäljning. Vi tror att studien kommer bidra med många spännande och viktiga insikter, som vi ser fram emot att presentera tillsammans med Schibsted, säger Patrik Thulin, VD och Partner på Retail Academics
Resultatet av Schibsted Retail Study presenteras för branschen i slutet av maj.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Tomas Schultz, Industry Manager FMCG & Retail, Schibsted. Tel: 073-971 51 74. Email: tomas.schultz@schibsted.com.
Linnéa Bergman, Insight Specialist, Schibsted. Tel: 072-855 22 37. Email: linnea.bergman@schibsted.com.
Patrik Thulin, VD & Partner, Retail Academics. Tel: 070-511 33 69. Email: patrik.thulin@retailacademics.com.
Andreas Jendestig, Butikschef & Delägare ICA MAXI Kungsbacka. Tel: 073-042 46 60. Email: andreas.jendestig@maxi.ica.se.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum