Schibsted

Schibsted ny medlem i The Coalition for App Fairness - förenar sig med branschen för rättvisare konkurrens

Dela

Mediekoncernen Schibsted har tidigare agerat i frågan om den snedvridna konkurrensen från de dominerande globala, digitala plattformarna som påverkar både konsumenter och företag negativt. Nu går bolaget med i The Coalition for App Fairness (CAF), tillsammans med flera andra ledande digitala tjänster.

Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted
Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted

Digitala plattformar står inför en rad utmaningar på grund av hur de ledande globala företagen agerar. Ett exempel är att hittills fungerande intäktsmodeller slås ut när merparten av reklamintäkterna för publikationerna hamnar hos giganterna istället för hos den aktör som står för innehållet. 

Ett annat exempel är Apples införande av snedvridna villkor för nyhetsappar bland annat genom krav på implementering av Apples in-app köp som den enda betalningsmetoden som erbjuds. 

Schibsteds syn på frågan delas med många andra företag inom branschen och som organisationen CAF adresserar på ett tydligt sätt, främst genom ett antal vägledande app store principer. Utgångsläget är att stå på och främja alla apputvecklare och uppmana till rättvisa villkor. 

- The Coalition for App Fairness är ett mycket viktigt initiativ för de frågor vi driver. Schibsted har redan aktivt pekat på de orättvisa metoderna från Apple och vill nu gå ihop med andra företag som står inför liknande utmaningar, säger Petra Wikström, Director of public policy på Schibsted.

- Schibsted har varit ledande inom publishing och levererat högkvalitativt innehåll till sina läsare i över hundra år, så vi är glada att välkomna dem som medlemmar. Tillsammans kommer vi att förespråka policies som skapar lika villkor, håller Apple ansvariga och ger konsumenterna valfrihet, säger Sarah Maxwell, talesperson på The Coalition for App Fairness.

Som medlem kommer Schibsted att få en högre röst i en global debatt och kommer också kunna stödja organisationens utveckling och möjligheter att agera vidare. Andra medlemmar är bland annat Blockchain.com, Epic Games, European Publishers Council, Match Group, News Media Europe, Protonmail, SkyDemon och Spotify.

Mer om The Coalition for App Fairness går att läsa på appfairness.org

För ytterligare information, kontakta:

Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted

petra.wikstrom@schibsted.com or +46722501249

Sarah Maxwell, Coalition for App Fairness

sarah@appfairness.org or +447539449883 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted
Petra Wikström, Director of Public Policy, Schibsted
Ladda ned bild
Sarah Maxwell, CAF
Sarah Maxwell, CAF
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum