Schibsted och Bonnier uppmuntrar annonsörer att fokusera på svenska medier

I en tid då samhället ställs på sin spets uppmuntrar Schibsted och Bonnier i ett öppet brev gemensamt alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör kan flyttas till svenska redaktionella medier.

Schibsteds CEO för Marketing Services Joakim Flodin (till vänster) och Bonnier News COO Alexander Lydecker uppmuntrar nu alla annonsörer att investera i svenska redaktionella medier.

Kära kunder och samarbetspartners!

Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar. Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället. Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det ett otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri. Här arbetar redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måsta hållas igång under en kris. Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och medias roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felinformation, konspirationsteorier och "falska nyheter" som sprids framför allt på sociala medier. Nyligen rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, media och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker – låt oss försöka!

I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa. Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt information eller skatteintäkter till vårt land.

Undertecknat,

Alexander Lydecker, COO Bonnier News & Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services

Insurello tar in ytterligare 75 miljoner kronor för internationell expansion - Schibsted bland investerarna26.6.2020 15:52:56 CESTPressmeddelande

Insurello, som hjälper konsumenter att få rätt ersättning från försäkringsbolag, tar in ytterligare 75 miljoner kronor i en investeringsrunda, ledd av Inventure med Schibsted som co-lead. Även Luminar Ventures fortsätter att investera i bolaget. De nya storinvesteringarna kommer efter Insurellos förvärv av Ifdelayed som hjälper privatpersoner att få rätt mot flygbolag vid förseningar, och ska nu bana väg för en internationell expansion.

Fansen kan sätta färg på Sportbladets bakgrund i Unibets nya kampanj22.6.2020 11:45:00 CESTPressmeddelande

Lagom till den allsvenska premiären kan alla fans nu låta sitt favoritlag färga Sportbladets bakgrund – med både klubbens färger och emblem som en integrerad del av sajten. En lösning utvecklad av Schibsted Tailor Made Solutions tillsammans med Unibet. ”Ett klockrent sätt för oss att engagera supportrarna och låta deras kärlek till klubben synas”, säger Raúl Valencia López, marknadschef på Unibet.