Schibsted och Bonnier uppmuntrar annonsörer att fokusera på svenska medier
Kära kunder och samarbetspartners!
Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar. Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället. Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det ett otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.
I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri. Här arbetar redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måsta hållas igång under en kris. Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och medias roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.
Det finns samtidigt mycket felinformation, konspirationsteorier och "falska nyheter" som sprids framför allt på sociala medier. Nyligen rapporterade TT om ryska mediers desinformation.
Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, media och annonsörerna.
Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker – låt oss försöka!
I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa. Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt information eller skatteintäkter till vårt land.
Undertecknat,
Alexander Lydecker, COO Bonnier News & Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum