Schibsted och Bonnier uppmuntrar annonsörer att fokusera på svenska medier

I en tid då samhället ställs på sin spets uppmuntrar Schibsted och Bonnier i ett öppet brev gemensamt alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör kan flyttas till svenska redaktionella medier.
Schibsteds CEO för Marketing Services Joakim Flodin (till vänster) och Bonnier News COO Alexander Lydecker uppmuntrar nu alla annonsörer att investera i svenska redaktionella medier.

Kära kunder och samarbetspartners!

Vi befinner oss i en historisk situation, med en global pandemi som påverkar Sverige i grunden, i varje vardagligt beslut. Mycket tyder på att den här situationen kommer att bestå eller förvärras under en ganska lång tid. Det närmaste dagarna och veckorna ställs vi inför extra stora och viktiga utmaningar. Spridningen av covid-19 har redan resulterat i historiska åtgärder från myndigheter och en utbredd oro i samhället. Situationen slår dessutom hårt mot världsekonomin, många branscher och företag har det ett otroligt tufft just nu. Detta gäller även mediebranschen, där medieföretag, reklambyråer och mediebyråer står inför stora utmaningar.

I det här läget är det helt avgörande att få tillgång till seriös och faktabaserad journalistik. Informationsbehovet är stort i hela landet. Detta leder till historiska trafik- och tittarsiffror i svenska medier som Aftonbladet, Expressen, Dagens Nyheter, SvD och Dagens industri. Här arbetar redaktörer nu dygnet runt för att sprida viktig information ur ett nationellt och lokalt perspektiv, vilket också regeringen understryker genom att placera våra medier i gruppen av samhällsviktiga funktioner som måsta hållas igång under en kris. Starka redaktionella medier är utan tvekan en styrka för vårt samhälle, och medias roll som nyhetsförmedlare är särskilt viktig just nu.

Det finns samtidigt mycket felinformation, konspirationsteorier och "falska nyheter" som sprids framför allt på sociala medier. Nyligen rapporterade TT om ryska mediers desinformation.

Intäkterna för de svenska kommersiella medierna kommer att pressas hårt under de kommande månaderna och annonsintäkterna påverkas. Svenska medier bör prioriteras av annonsörerna eftersom vi är det bästa alternativet för en trygg och säker annonsmiljö. Det är så det alltid ska vara, även när krisen drabbar oss alla; reklambyråerna, mediebyråerna, media och annonsörerna.

Vi vill därför uppmuntra alla annonsörer att göra en bedömning om de investeringar de nu gör i sociala medier kan flyttas till svenska redaktionella medier. Självklart för att vi vet att vi kommer att generera goda resultat för annonsören. Är du som annonsör osäker – låt oss försöka!

I en tid då hela vårt samhälle ställs på sin spets och vi alla förväntas dra vårt strå till stacken, vill vi uppmuntra alla i vår bransch att ta en extra titt på vilka behov svenska medier kan lösa. Fortsatta investeringar i globala sociala nätverk bidrar inte till rätt information eller skatteintäkter till vårt land.

Undertecknat,

Alexander Lydecker, COO Bonnier News & Joakim Flodin, CEO Schibsted Marketing Services

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.