Schibsted ökar fokuset på hållbarhet - rekryterar Markus Ahlberg

Mediekoncernen Schibsted stärker sitt team inom hållbarhet och anställer Markus Ahlberg som Head of Sustainable Business Development. I sin nya roll kommer han att fortsätta arbetet med att driva hållbar affärsutveckling genom hela koncernen, på både strategisk och operativ nivå.

Markus Ahlberg, Schibsted

Markus Ahlberg kommer närmast från en roll som konsultchef på Ethos International. Från Ethos arbetade han också med Schibsted, bland annat i det uppmärksammade projektet ”The Second Hand Effect” och har också varit delaktig i arbetet med Schibsteds övergripande hållbarhetsstrategi.

- Jag är väldigt glad att ha Markus ombord inom Schibsted. Han har djup och gedigen kunskap om hållbarhet och kommer att bidra mycket när vi nu fortsätter det viktiga arbetet med att utveckla hållbara affärsmodeller för Schibsted övergripande och alla våra varumärken, säger Britt Nilsen, hållbarhetschef på Schibsted.

- Som ett nordisk epicentrum för cirkulär konsumtion, konsumentupplysning och journalistik har vi ett ansvar att bidra till en hållbar omställning av samhället, fortsätter Britt Nilsen.

Schibsteds omställning innebär nya intressanta affärsmöjligheter genom att kombinera utveckling av bolagets verksamheter och samtidigt se till att samhällsnyttan maximeras. Markus Ahlbergs roll kommer vara avgörande i att hitta dessa möjligheter.

- Jag tror inte man kan vara på ett bättre företag, när det gäller att kombinera positiv samhälls- och miljöpåverkan med affärsmöjligheter. Schibsted har en gedigen grund att stå på i dessa frågor, engagerade medarbetare och en tydlig målsättning framåt. Det ska bli mycket roligt att hitta nya hållbara möjligheter där ute tillsammans med Britt och resten av Schibsted, säger Markus Ahlberg.

Markus Ahlberg tillträdde den 24 augusti.

För ytterligare information:

Markus Ahlberg, 070 854 78 25 eller markus.ahlberg@schibsted.com

Markus Ahlberg, Schibsted

Nya i Svenska hjältar-juryn: Prinsessan Sofia och Janne Andersson8.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

I december är Aftonbladets Svenska Hjältar tillbaka för fjortonde året i rad – en gala som hyllar vanliga människor som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Sex nya personer har i år tagit plats i galans jury: prinsessan Sofia, förbundskapten Janne Andersson, ärkebiskop Antje Jackelén, komikern Kodjo Akolor, skådespelaren Morgan Alling och programledaren Kristin Kaspersen.

Leksell och Sandén dominerade årets Rockbjörnen23.8.2020 20:36:33 CESTPressmeddelande

Årets Rockbjörnen belönade Molly Sandén med dubbla priser och förra årets stora genombrott Victor Leksell med tre. Mando Diao och Molly Hammar både prisades och bjöd på livekonsert. Inte ens en pandemi kunde stoppa Sveriges största fanpris. ”Årets Rockbjörn blev annorlunda på många sätt. Det här blev den mest känslosamma och varmaste Rockbjörnen någonsin”, säger Aftonbladets Frida Söderlund.