Schibsted ökar fokuset på hållbarhet - rekryterar Markus Ahlberg

Mediekoncernen Schibsted stärker sitt team inom hållbarhet och anställer Markus Ahlberg som Head of Sustainable Business Development. I sin nya roll kommer han att fortsätta arbetet med att driva hållbar affärsutveckling genom hela koncernen, på både strategisk och operativ nivå.

Markus Ahlberg, Schibsted

Markus Ahlberg kommer närmast från en roll som konsultchef på Ethos International. Från Ethos arbetade han också med Schibsted, bland annat i det uppmärksammade projektet ”The Second Hand Effect” och har också varit delaktig i arbetet med Schibsteds övergripande hållbarhetsstrategi.

- Jag är väldigt glad att ha Markus ombord inom Schibsted. Han har djup och gedigen kunskap om hållbarhet och kommer att bidra mycket när vi nu fortsätter det viktiga arbetet med att utveckla hållbara affärsmodeller för Schibsted övergripande och alla våra varumärken, säger Britt Nilsen, hållbarhetschef på Schibsted.

- Som ett nordisk epicentrum för cirkulär konsumtion, konsumentupplysning och journalistik har vi ett ansvar att bidra till en hållbar omställning av samhället, fortsätter Britt Nilsen.

Schibsteds omställning innebär nya intressanta affärsmöjligheter genom att kombinera utveckling av bolagets verksamheter och samtidigt se till att samhällsnyttan maximeras. Markus Ahlbergs roll kommer vara avgörande i att hitta dessa möjligheter.

- Jag tror inte man kan vara på ett bättre företag, när det gäller att kombinera positiv samhälls- och miljöpåverkan med affärsmöjligheter. Schibsted har en gedigen grund att stå på i dessa frågor, engagerade medarbetare och en tydlig målsättning framåt. Det ska bli mycket roligt att hitta nya hållbara möjligheter där ute tillsammans med Britt och resten av Schibsted, säger Markus Ahlberg.

Markus Ahlberg tillträdde den 24 augusti.

För ytterligare information:

Markus Ahlberg, 070 854 78 25 eller markus.ahlberg@schibsted.com

Markus Ahlberg, Schibsted

Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.

Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CETPressmeddelande

Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.