Schibsted ökar fokuset på hållbarhet - rekryterar Markus Ahlberg
Markus Ahlberg kommer närmast från en roll som konsultchef på Ethos International. Från Ethos arbetade han också med Schibsted, bland annat i det uppmärksammade projektet ”The Second Hand Effect” och har också varit delaktig i arbetet med Schibsteds övergripande hållbarhetsstrategi.
- Jag är väldigt glad att ha Markus ombord inom Schibsted. Han har djup och gedigen kunskap om hållbarhet och kommer att bidra mycket när vi nu fortsätter det viktiga arbetet med att utveckla hållbara affärsmodeller för Schibsted övergripande och alla våra varumärken, säger Britt Nilsen, hållbarhetschef på Schibsted.
- Som ett nordisk epicentrum för cirkulär konsumtion, konsumentupplysning och journalistik har vi ett ansvar att bidra till en hållbar omställning av samhället, fortsätter Britt Nilsen.
Schibsteds omställning innebär nya intressanta affärsmöjligheter genom att kombinera utveckling av bolagets verksamheter och samtidigt se till att samhällsnyttan maximeras. Markus Ahlbergs roll kommer vara avgörande i att hitta dessa möjligheter.
- Jag tror inte man kan vara på ett bättre företag, när det gäller att kombinera positiv samhälls- och miljöpåverkan med affärsmöjligheter. Schibsted har en gedigen grund att stå på i dessa frågor, engagerade medarbetare och en tydlig målsättning framåt. Det ska bli mycket roligt att hitta nya hållbara möjligheter där ute tillsammans med Britt och resten av Schibsted, säger Markus Ahlberg.
Markus Ahlberg tillträdde den 24 augusti.
För ytterligare information:
Markus Ahlberg, 070 854 78 25 eller markus.ahlberg@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum