Schibsted ökar fokuset på hållbarhet - rekryterar Markus Ahlberg
Mediekoncernen Schibsted stärker sitt team inom hållbarhet och anställer Markus Ahlberg som Head of Sustainable Business Development. I sin nya roll kommer han att fortsätta arbetet med att driva hållbar affärsutveckling genom hela koncernen, på både strategisk och operativ nivå.

Markus Ahlberg kommer närmast från en roll som konsultchef på Ethos International. Från Ethos arbetade han också med Schibsted, bland annat i det uppmärksammade projektet ”The Second Hand Effect” och har också varit delaktig i arbetet med Schibsteds övergripande hållbarhetsstrategi.
- Jag är väldigt glad att ha Markus ombord inom Schibsted. Han har djup och gedigen kunskap om hållbarhet och kommer att bidra mycket när vi nu fortsätter det viktiga arbetet med att utveckla hållbara affärsmodeller för Schibsted övergripande och alla våra varumärken, säger Britt Nilsen, hållbarhetschef på Schibsted.
- Som ett nordisk epicentrum för cirkulär konsumtion, konsumentupplysning och journalistik har vi ett ansvar att bidra till en hållbar omställning av samhället, fortsätter Britt Nilsen.
Schibsteds omställning innebär nya intressanta affärsmöjligheter genom att kombinera utveckling av bolagets verksamheter och samtidigt se till att samhällsnyttan maximeras. Markus Ahlbergs roll kommer vara avgörande i att hitta dessa möjligheter.
- Jag tror inte man kan vara på ett bättre företag, när det gäller att kombinera positiv samhälls- och miljöpåverkan med affärsmöjligheter. Schibsted har en gedigen grund att stå på i dessa frågor, engagerade medarbetare och en tydlig målsättning framåt. Det ska bli mycket roligt att hitta nya hållbara möjligheter där ute tillsammans med Britt och resten av Schibsted, säger Markus Ahlberg.
Markus Ahlberg tillträdde den 24 augusti.
För ytterligare information:
Markus Ahlberg, 070 854 78 25 eller markus.ahlberg@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Dora Streiffert TolstoyHead of Communications Schibsted Growth
Tel:073-924 23 30dora.streiffert.tolstoy@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Aftonbladet stärker laget – värvar fyra journalister21.1.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet stärker redaktionen inför ett nytt intensivt nyhetsår. Fyra nya fasta medarbetare tar plats på redaktionen. Cecilia Vaccari blir ny programledare på Aftonbladet TV och Anna Sjögren och Josefine Karlsson tillsvidareanställs som reportrar på nyhetsredaktionen. Från Aller media rekryteras Stina Dahlgren som ny nöjesreporter.
Agnes Banck i ny roll på Schibsted – Tillträder som HR Business Partner, Head of People & Culture på Lendo Group21.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Låneförmedlaren Lendo som gjorde en större omorganisation och internationaliserade bolaget ytterligare för cirka ett år sedan har nu tillsatt Agnes Banck för att leda arbetet med HR och kultur. Agnes kommer närmast från rollen som HR Manager på Schibsted Growth och har tidigare arbetat som både HR BP och HR Manager i globala företag såväl som startupbolag inom tech industrin. Lendo är ett helägt bolag av mediekoncernen Schibsted.
Schibsted öppnar upp kodskola för barn i Sverige18.1.2021 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Kids Coding Camp stoppas inte av corona. Nu sätter Schibsted upp en digital utbildning för alla barn i Sverige mellan nio och tolv år. Med start 10:e februari arrangeras tre tillfällen där barnen kan lära sig framtidens språk.
Torbjörn Nilsson och Maggie Strömberg går till SvD14.1.2021 17:06:41 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet värvar Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson. ”Det är två av Sveriges absolut främsta politikskribenter. De kommer att lyfta vår, redan starka, politikbevakning. Det är också två personer som har en syn på journalistiken som stämmer väldigt väl överens med Svenska Dagbladets”, säger chefredaktör Anna Careborg.
Peter Wennblad blir biträdande chef på SvD Ledare12.1.2021 08:45:00 CET | Pressmeddelande
Peter Wennblad blir ny ledarskribent på Svenska Dagbladet och går samtidigt in i den återinrättade rollen som biträdande chef för ledarredaktionen. ”Peter Wennblad är ideologiskt trygg, har en fritänkande och prövande läggning och är inte minst en lysande stilist och mycket skicklig redaktör. Jag har lärt mig mycket av honom när det gäller det skrivna hantverket, så det är en stor glädje att åter få arbeta tillsammans”, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
Andreas Ericson ny redaktör för SvD:s politikpodd8.1.2021 10:39:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets ledarredaktion stärker nu laget med Andreas Ericson som går in som redaktör för den dagliga podden ”Ledarredaktionen”. Uppdraget är att utveckla formatet och befästa ställningen som en av Sveriges mest lyssnade politikpoddar.
Linda Hjertén till Aftonbladet8.1.2021 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Linda Hjertén gör comeback på Aftonbladet. Hon blir reporter med uppdrag att stärka och utveckla Aftonbladets kriminaljournalistik. Linda Hjertén rekryteras från ett chefsjobb på Dagens Nyheter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum