Schibsted ökar sin ägarandel i Tørn

Den norska marknadsplatsen för överskottsvaror Tørn, har sedan starten i mars 2020 haft en stark tillväxt och omsättningen ökade med 300% under 2021. Nu tar de in 40 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda. Schibsted, som redan förra året investerade i bolaget går nu in med ytterligare 25 miljoner.

Mats Staugaard, Anjali Bhatnagar och Kristin Skogen Lund.

-   Det betyder mycket att Schibsted fortsätter att investera i oss. Sedan de kom med på ägarsidan 2021 har vi haft stor nytta av deras expertis i marknadsplatser och varumärkesbyggande. Med det nya kapitalet kommer vi kunna satsa ännu mer på tillväxt och nå ännu fler konsumenter med ett prisvärt erbjudande på överskottsvaror, och nu är vi klara för att expandera vidare i Europa, säger Anjali Bhatnagar, grundare av Tørn.

-   Bara i Norden, där Schibsteds tjänster framför allt finns, är marknaden för byggmaterial värd mer än 250 miljarder. Samtidigt vet vi att det står osålt byggmaterial värt över 2 miljarder runt omkring Norge. Och motsvarande enorma mängder finns i hela Västeuropa. Det här är verkligen ett stort ekonomiskt och miljömässigt problem, och Tørns affärsidé tacklar båda. Vi ser fram emot att stötta Anjali och hennes team i detta och är glada att de är en del av Schibsted, säger Kristin Skogen Lund, CEO Schibsted.

Tørn är redan väletablerade i Norge och lanserade nyligen i Sverige. Totalt har 170 partners inom byggvarubranschen anslutit till startupen och de flesta norska kedjorna säljer nu sina överskottsvaror via plattformen.

-   Tørns kundvänliga och attraktiva erbjudande gör skillnad för både miljön och människors plånbok. De har en tydlig hållbarhetsprofil i kombination med stor tillväxtpotential - en sådan värdefull tjänst är alltid intressant för Schibsted att investera i. Vi kommer stötta bolaget när de nu växer vidare, säger Mats Staugaard, Investment Manager, Schibsted Ventures.

Orkla Ventures och Trond Bentestuen deltog också i rundan och är nya in på ägarsidan.

För ytterligare information:

Dora Streiffert Tolstoy, Head of Communications Schibsted Ventures

Tfn: 0739 24 23 40 eller dora.streiffert.tolstoy@schibsted.com

Mats Staugaard, Anjali Bhatnagar och Kristin Skogen Lund.