Schibsted öppnar upp kodskola för barn i Sverige
För sjätte gången organiserar Schibsted nu Kids Coding Camp. Hittills har ca 150 barn till Schibsted-anställda i Sverige och Norge introducerats till grunderna i att koda och programmera. Nytt för i år är att man nu ger alla barn i Sverige mellan nio och tolv år möjligheten att delta, allt sker via en videolänk med handledning av programmerare på Schibsted och lärare från dess partner Kodcentrum.
Kids Coding Camp är ett sätt att ge fler unga tillgång till verktyg och kunskap de kommer att ha nytta av för att påverka framtiden – och för att inspirera dem att lära sig mer och kanske till och med jobba med tech i framtiden. I Schibsted är tech en grundförutsättning vid affärsutveckling och kanske finns framtida talanger bland dessa barn.
– Programmering är ett gemensamt språk som skapar samma förutsättningar för alla, oavsett kön, ålder eller social bakgrund. Vår ambition är att väcka intresse för programmering och digitalt skapande hos barn, och det viktigaste är att de har roligt under vägen. Om ett av tio barn fortsätter med programmering så ser vi det som en fantastisk investering, säger Sofia Friberg, Project Lead på Schibsted.
Arrangemanget är öppet för alla barn i Sverige mellan nio och tolv år, barnen jobbar i programmeringsverktyget Scratch och fokuserar på spelutveckling. I detta projekt samarbetar Schibsted med Kodcentrum i Sverige och Lær Kidsa Koding i Norge.
Mer fakta om Kids Coding Camp:
- Utbildningen är uppdelad på tre tillfällen: 10/2, 24/3 och 28/4
- Varje session är 1,5 timme
- Anmälan görs senast 4:e februari via denna länk
- Alla barn mellan nio och tolv är välkomna att delta
- Utbildningen genomförs på svenska
- Kort video om Kids coding camp finns här.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ida Nilsson, Communications Specialist, Schibsted. E-post: ida.nilsson@schibsted.com
Sofia Friberg, Project Lead, Schibsted. E-post: sofia.friberg@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum