Schibsted passerar en miljon digitala prenumeranter
– Det är onekligen en viktig milstolpe, både för oss i Schibsted och för mediabranschen som helhet. Vi har lärt oss mycket genom åren och vi utvecklar våra tidningar tillsammans med läsarna. Det är därför det går så bra, tillsammans med att marknaden har mognat, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef i Schibsted News Media.
Det var Aftonbladet Plus som markerade startskottet för betalda prenumerationer online i Skandinavien i september 2003. På den tiden var det få som trodde att en betalningsmodell online hade framtiden för sig.
Men skeptikerna fick fel, Aftonbladet har idag över en kvarts miljon digitala prenumeranter och på senare år har i stort sett varje mediehus i Skandinavien en betalmodell för journalistiken också online.
– Att intäkter från våra digitala användare skulle bli en av Schibsteds viktigaste intäktskällor var det få som trodde när vi startade, säger Siv Juvik Tveitnes.
Även om det tog några år så ser i dag så gott som alla stora mediehus vikten av att lyckas ta betalt av sina läsare och tittare på nätet som nödvändigt för att säkra sin överlevnad och fortsätta ha möjlighet att leverera kvalitetsjournalistik. Och mycket har hänt bara de senaste åren.
Schibsteds nu en miljon digitala prenumeranter fördelar sig över Sverige och Norge. Om även papperstidningarnas prenumeranter inkluderas är det totala antalet abonnenter närmare 1,5 miljoner.
Den kraftiga tillväxten de senaste åren beror på ett strategiskt arbete på flera områden.
– Vi har jobbat mycket med utveckling och förbättring av våra betalda journalistiska produkter och för att stärka våra tidningars digitala positioner. Dagens mediekonsumenter förväntar sig hög kvalitet, och konkurrensen har aldrig varit tuffare. Samtidigt som vi har ökat bredden och kvaliteten på journalistiken har vi också jobbat mycket med att utveckla och implementera annat attraktivt innehåll i våra produkter. I Sverige bland annat med Aftonbladets satsning på livesport, säger Siv Juvik Tveitnes.
Svenska Dagbladet ser nu resultatet av ett omfattande förändringsarbete i att allt fler väljer att teckna en digital prenumeration och att betalningsviljan för tidningens kvalitetsjournalistik ökar
– En viktig insikt SvD gjort är att utgå från läsarnas behov i allt de gör och att vi lärt känna våra läsare. Det handlar både om vilka ämnen redaktionen väljer, som satsningen på politik och bevakningen av det nya näringslivet, som hur vi möter våra läsare på affärssidan, säger Siv Juvik Tveitnes.
En viktig gemensam framgångsfaktor har också varit att Schibsteds tidningar samlat alla som jobbar med prenumerationer i en gemensam organisation som går över landsgränser och varumärken.
– Det är något vi ser har gagnat alla våra tidningar. Vi har också investerat tungt i att höja vår kompetens, inte minst inom data och analys, säger Siv Juvik Tveitnes.
Bland Schibsteds tidningar finns, utöver Aftonbladet och Svenska Dagbladet, också flera norska tidningar, bland annat VG, Aftenposten, Bergens Tidende och Stavanger Aftenblad.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum