Schibsted

Schibsted säljer Mötesplatsen

Dela

Premium-dejtingtjänsten Mötesplatsen som varit en del av Schibsted under 15 år, både i Sverige och Norge, säljs nu. Köpare är det ungerska bolaget Dating Central Europe (DACE), som ägs av grundaren och vd Peter Weiler, samt det österrikiska bolaget Russmedia Equity Partners. Köparen är industriell med dejting-sajter i fem länder i Europa och har närmare 20 varumärken.

Mötesplatsen har sitt säte i Varberg där bolagets verksamhet kommer att fortsätta. 

– Schibsteds långsiktiga ägarstrategi har innefattat Mötesplatsen där båda parter har fått stor utväxling genom åren. Nu är tiden mogen för en mer branschspecialiserad aktör att ta över ägandet och ta Mötesplatsen in i nästa fas, säger Peter Grytterhielm, COO på Schibsted Financial Services & Ventures och tidigare ordförande i Mötesplatsen.

Dating Central Europe (DACE) driver bland annat Randivonal som är den ungerska motsvarigheten till Mötesplatsen.

– Mötesplatsen och Randivonal har liknande affärsmodeller och har båda utvecklat en premium-datingtjänst under två decennier. Vi planerar inte att slå samman plattformarna eftersom vi har stark tro på att den lokala marknaden måste styra tjänstens erbjudande för att vara så relevant och attraktiv för användarna som möjligt, säger Peter Weiler, vd för Dating Central Europe.

Schibsted investerade i Mötesplatsen 2005. 

För ytterligare information, kontakta:

Schibsted, Peter Grytterhielm, COO, +46 70-525 21 35, peter.grytterhielm@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Nu vill svenskarna resa igen – garantier och pålitlighet är de viktigaste faktorerna23.11.2021 11:30:00 CET | Pressmeddelande

I takt med att samhället öppnat upp, är många svenskar också sugna på att resa i vinter. En ny rapport från Schibsted visar att majoritet av befolkningen (58%*) planerar minst en resa inom de kommande tolv månaderna, vilket är en högre andel än 2020 (50%*). Det betyder att svenskarnas reseintresse är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin då 61%** planerade minst en resa inom närmsta året.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum