Schibsted

Schibsted satsar på B2B med ny startup

Dela
Schibsteds interna inkubator Next Media har tagit fram en ny medieprodukt för företag. Under namnet Upnext producerar ett separat redaktionsteam på Schibsted skräddarsydda nyhetsbrev för företag.
Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.
Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.

– De flesta bolag är inte intresserade av att bara läsa nyheter från sin egen industri. Man vill veta vad tech-jättarna har för sig, vad som händer inom närliggande branscher och vad som påverkar den marknad man rör sig på. Ett nyhetsbrev som bara fokuserar på en industri blir enbart relevant för ett fåtal personer inom bolaget, vilket både chefer och anställda har börjat inse, säger Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.

Upnext är uppbyggt enligt metodiken Lean Startup och har därför testat sin idé ordentligt innan man går ut till externa kunder. Startupen började med att producera The Schibsted Daily – ett nyhetsbrev helt skräddarsytt efter Schibsteds verksamhet och strategi, där man täcker områden som media, marknadsplatser, tech, innovation och hållbarhet. 

– Vi skapar nyhetsbrev som är helt skräddarsydda efter bolagens verklighet, inte deras industri. Tillsammans med våra kunder tar vi fram en nyhetsmix som är bra för just dem och hittills har det resulterat i mycket högre öppningsgrader än för klassiska nyhetsbrev, säger Caroline Åkerblom.

För några veckor sedan lanserades också The Adevinta Daily som första kund, ett nyhetsbrev anpassat efter marknadsplats-gruppen Adevinta och dess verksamhet. 

– Adevinta såg direkt värdet i ett skräddarsytt nyhetsbrev. Efter att ha sett hur hög öppningsgraden blev valde man att lägga ner sina egna nyhetsbrev för internkommunikation och istället flytta den informationen till The Adevinta Daily. På så sätt lyckades man sätta de interna nyheterna i ett sammanhang och ökade räckvidden för dem, säger Account Manager på Upnext Ellen Montén.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext. Tel: 070-162 24 83. E-post: caroline.akerblom@schibsted.com.

Mer information om Upnext

Upnext har tre grundläggande principer för sin produkt:

  • Att koppla industrinyheter till bolagets strategi gör det enklare för anställda att förstå varför bolagets strategi ser ut som den gör.

  • Det måste vara enkelt och tidseffektivt att hålla sig uppdaterad kring industrinyheter – därför tar det alltid max 3 minuter att läsa Upnext morgonbrev.

  • Moderna bolag kan inte enbart läsa nyheter om sin egen industri utan måste även ha koll på vad som händer i angränsande industrier. De industrinyhetslösningar som finns på marknaden idag är därför för smala för storbolag.

Linkedin.com/company/upnextbusiness

Upnext.biz

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.
Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye