Schibsted satsar på B2B med ny startup

Schibsteds interna inkubator Next Media har tagit fram en ny medieprodukt för företag. Under namnet Upnext producerar ett separat redaktionsteam på Schibsted skräddarsydda nyhetsbrev för företag.

Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.

– De flesta bolag är inte intresserade av att bara läsa nyheter från sin egen industri. Man vill veta vad tech-jättarna har för sig, vad som händer inom närliggande branscher och vad som påverkar den marknad man rör sig på. Ett nyhetsbrev som bara fokuserar på en industri blir enbart relevant för ett fåtal personer inom bolaget, vilket både chefer och anställda har börjat inse, säger Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.

Upnext är uppbyggt enligt metodiken Lean Startup och har därför testat sin idé ordentligt innan man går ut till externa kunder. Startupen började med att producera The Schibsted Daily – ett nyhetsbrev helt skräddarsytt efter Schibsteds verksamhet och strategi, där man täcker områden som media, marknadsplatser, tech, innovation och hållbarhet.

– Vi skapar nyhetsbrev som är helt skräddarsydda efter bolagens verklighet, inte deras industri. Tillsammans med våra kunder tar vi fram en nyhetsmix som är bra för just dem och hittills har det resulterat i mycket högre öppningsgrader än för klassiska nyhetsbrev, säger Caroline Åkerblom.

För några veckor sedan lanserades också The Adevinta Daily som första kund, ett nyhetsbrev anpassat efter marknadsplats-gruppen Adevinta och dess verksamhet.

– Adevinta såg direkt värdet i ett skräddarsytt nyhetsbrev. Efter att ha sett hur hög öppningsgraden blev valde man att lägga ner sina egna nyhetsbrev för internkommunikation och istället flytta den informationen till The Adevinta Daily. På så sätt lyckades man sätta de interna nyheterna i ett sammanhang och ökade räckvidden för dem, säger Account Manager på Upnext Ellen Montén.

Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext. Tel: 070-162 24 83. E-post: caroline.akerblom@schibsted.com.

Mer information om Upnext

Upnext har tre grundläggande principer för sin produkt:

• Att koppla industrinyheter till bolagets strategi gör det enklare för anställda att förstå varför bolagets strategi ser ut som den gör.

• Det måste vara enkelt och tidseffektivt att hålla sig uppdaterad kring industrinyheter – därför tar det alltid max 3 minuter att läsa Upnext morgonbrev.

• Moderna bolag kan inte enbart läsa nyheter om sin egen industri utan måste även ha koll på vad som händer i angränsande industrier. De industrinyhetslösningar som finns på marknaden idag är därför för smala för storbolag.

Linkedin.com/company/upnextbusiness

Upnext.biz

Caroline Åkerblom, affärsområdeschef för Upnext.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Svenska Dagbladet storsatsar på redaktionen20.9.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Svenska Dagbladet gör nu den största redaktionella satsningen på tio år. I en första etapp handlar det om tio nya tjänster, både fasta anställningar och projekt. Satsningen är en del i den treårsplan Svenska Dagbladet beslutat om och som nyligen kommunicerades till alla anställda. ”Våra läsare har tydligt visat att de är beredda att betala för kvalitetsjournalistik. Det gör den här satsningen möjlig”, säger SvD:s tf publisher Anna Careborg.

Därför driver nyhetsmedia bättre effekt i performance media18.9.2019 14:45:00 CESTPressmeddelande

Nyhetsmedier analyseras mot performance media i en ny rapport som mediebyrånätverket GroupM tagit fram i samarbete med Sveriges största mediehus; Bonnier, Schibsted, Stampen och Mediekompaniet. "Nyhetsmedia hjälper till att driva effektiviteten för övriga medieslag – speciellt performance media där vi sett att aktörer som även jobbar med nyhetsmedia i snitt får 70% mer effekt på sina investeringar inom sökmarknadsföring jämfört med dem som inte gör det", säger Andreas Nordfors, Marketing Science Director på GroupM.