Schibsted

Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige

Dela

Schibsteds public policy-avdelning förstärks nu av Anna Sööder. “Den digitala marknaden kommer att bli föremål för omfattande reglering från EU och Schibsted vill bidra till diskussionen om ett fungerande regelverk för digitala tjänster även i Sverige” säger Petra Wikström, Director of Public Policy.

Anna Sööder anställs som ny public policy-specialist när Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige.
Anna Sööder anställs som ny public policy-specialist när Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige.

– Den rekordsnabba digitala utvecklingen utmanar både affärsmodeller och värderingar. Schibsted arbetar aktivt för rättvisa konkurrensförutsättningar på den digitala marknaden och att trygga mediemångfalden i Sverige. Vår röst och kunskap behövs för att visa riktningen för de politiska processer som påverkar villkoren för vår bransch, säger Petra Wikström, Director of Public Policy i Schibsted.

EU publicerade i februari sin digitala strategi med flera förslag till reglering av digitala produkter och tjänster. Samtidigt utmanas våra affärsområden av förlorade annonsintäkter i och med coronakrisen.

– Sverige behöver ta ställning till hur spelreglerna för den digitala marknaden ska utformas och hur man kan stödja mediebolag som är hårt pressade av sjunkande annonsintäkter. Schibsted vill bidra till den här debatten och public policy-specialisten Anna Sööder blir en nyckelperson i att driva våra policyfrågor i Sverige, säger Petra Wikström.

Jobbat med mediepolitik och upphovsrättsfrågor

Anna Sööder kommer senast från Kulturdepartementets medie- och demokratienhet där hon jobbat i över 6 år, bland annat med upphovsrättsfrågor och public service-utredningen. Hon har även jobbat på advokatbyrå med varumärkesfrågor.

– Schibsted är ett inspirerande bolag som verkligen har blivit en röst i policydebatten i Sverige och EU i fråga om rättvisa konkurrensvillkor, sociala nätverkens ansvar och värdet av data. Utformningen av framtidens mediepolitik och frågorna som ligger framför oss nu berör inte bara enskilda bolag utan samhället i stort, säger Anna Sööder.

Med sin erfarenhet från Regeringskansliet har Anna en perfekt bakgrund att arbeta med Schibsteds public policy-strategi i Sverige. Hon kommer även att belysa viktiga EU frågor med beslutsfattare i regeringskansliet och riksdagen.

– Jag ser fram emot att välkomna Anna till vårt public policy-team, säger Petra Wikström.

Anna tillträder sin nya roll den 1 maj 2020.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Petra Wikström, Director of Public Policy. E-post: petra.wikstrom@schibsted.com

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Anna Sööder anställs som ny public policy-specialist när Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige.
Anna Sööder anställs som ny public policy-specialist när Schibsted växlar upp public policy-arbetet i Sverige.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum