Schibsted Ventures investerar i SaaS-bolaget Ingrid

SaaS-bolaget Ingrid tar in 100 miljoner kronor (ca 9 miljoner euro) i en sen såddrunda ledd av Schibsted Ventures för att fortsatt förenkla vardagen för konsumenter och göra e-handlare och marknadsplatser mer lönsamma. Även BLQ Invest, SEB och Verdane deltar i rundan.
Piotr Zaleski, vd och medgrundare av SaaS-bolaget och leveransplattformen Ingrid.

Ingrid har utvecklat en leveransplattform som kopplar samman e-handlare, konsumenter och fraktörer för att skapa en bättre leveransupplevelse. Sedan starten för cirka sju år sedan har Ingrid hanterat mer än 90 miljoner ordrar på sin plattform och bolaget är en välkänd aktör på den nordiska e-handelsmarknaden.

Kapitalet ska användas till att fortsätta utvecklingen av Ingrids marknadsledande produkter, till att etablera bolaget på nya marknader och till att underlätta en hållbar tillväxt av e-handelsleveranser.

– Jag är naturligtvis glad att kunna dela den här nyheten idag. Vi går mot tuffare ekonomiska tider, och den här investeringen ger oss kraft att fortsätta utveckla våra produkter för att hjälpa e-handlare jobba med leveranser som en konkurrensfördel. Det finns stora möjligheter att tjäna pengar på leveranserna, kunderna är beredda att betala för att få sina varor levererade på det sätt de önskar, säger Piotr Zaleski, vd och medgrundare av Ingrid.

– Med Ingrid ser vi en möjlighet att stötta ett team som bygger morgondagens leveransupplevelse, där kunden är i centrum av bolagets vision, säger Kajsa Gatenbeck, Investment Manager på Schibsted Ventures, och fortsätter:

– Ingrid är ett superspännande bolag som passar bra in i vårt fokus på transaktionsbaserade marknadsplatser, där slutkundens upplevelse kommer att definiera morgondagens vinnare. Schibsted har alltid sett leverans som en viktig del av kundupplevelsen, och som kan påverka den övergripande köpupplevelsen för kunderna avsevärt. Vi är därför mycket glada över att stödja Ingrid-teamet i att förbättra leveransupplevelsen, inte bara för konsumenter utan även för återförsäljare.

– Förutom finansieringen kommer vårt erfarna venture-team aktivt att stödja Ingrid i att nå sina tillväxt- och hållbarhetsmål, hjälpa till att låsa upp synergier med Schibsted och skala bolaget för att stödja deras plan framåt, säger Kajsa Gatenbeck.

Ingrid grundades av serieentreprenören Piotr Zaleski tillsammans med Ilia Mikhailov och Anders Ekman. För närvarande använder cirka 150+ återförsäljare tjänsten, flera av dem framstående nordiska återförsäljare, inklusive Adlibris, NA-KD och Apotek Hjärtat.

Ingrid grundades för sju år sedan av Ilia Mikhailov, Piotr Zaleski och Anders Ekman.
Kajsa Gatenbeck, Investment Manager på Schibsted Ventures.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.