Schibsteds annonsörer får mer insikter via nytt samarbete med Norstat

Under hösten 2020 kommer Schibsted tillhandahålla data för digitala annonskampanjer både på demografiska profiler och räckvidd i faktiska personer. Det innebär ett utökat grepp om kampanj- och effektrapportering som möjliggörs genom att ingå ett nytt avtal med Norstat.

Per Håkon Fasting och Joakim Flodin på Schibsted ser fram mot att kunna leverera mer data och insikter till annonsköpare i Sverige via nytt samarbete med Norstat.

De senaste årens ökade fokus och efterfrågan från marknaden på insikt och effektmätningar har medfört ökade krav på medierna att faktiskt kunna påvisa det värde och den effekt som de bidrar med i mediemixen. Och den pågående debatten i mediebranschen om annonsköparnas utmaningar i att planera och utvärdera marknadsföringsinsatser belyser det allt större behovet av transparens i data och tydliga mått vid uppföljning av kampanjer från medierna.

För att möta marknadens behov och skapa en ökad trygghet för annonsköparna kommer Schibsted därför under hösten att börja rapportera räckvidd och demografi för digitala annonskampanjer. Mätningen avser räckvidd i antal faktiska personer och omfattar målgruppsdata baserad på över 30 demografiska variabler, alltihop tillhandahålls av Schibsted med data från Norstats paneler.

– Som mediehus är det högt prioriterat för Schibsted att utvecklas framåt och möta kundernas och marknadens behov, vi måste kunna påvisa värdet och effekten av att synas med lösningar hos oss. Därför är vi på Schibsted stolta över att kunna erbjuda våra kunder ökad insikt och mer data på hur deras digitala kampanjer presterat i vårt nätverk, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.

I Norge har Schibsted levererat räckvidd och demografi på digitala kampanjer i samarbete med Norstat sedan 2014, men på den svenska mediemarknaden är denna mätning helt ny.

Beslutet att ingå samarbete med Norstat även i Sverige togs efter en gedigen process där 13 högt kvalificerade leverantörer konkurrerade om att få uppdraget. Norstat kom starkast ut i processen och valdes därmed som leverantör av effektrapportering för Schibsted både i Sverige och Norge.

– Det var viktigt för oss att göra en grundlig översyn av marknaden för att se till att vi valde den bästa leverantören för att tillgodose våra behov. Det var många högt kvalificerade leverantörer i processen. Eftersom vi är nöjda med det samarbete vi har med Norstat i Norge var det både glädjande och lugnande att se att de också levererade det starkaste bidraget, säger Per Håkon Fasting, koncerndirektör för Schibsteds annonsaffär.

– Vårt fokus på slumpmässighet, representativitet och kvalitet i all paneldata borgar för att annonsörerna kommer att kunna lita fullt ut på resultaten av dessa mätningar, och därmed se effekterna av sina digitala annonsinvesteringar. Vi är väldigt glada och stolta över att vara Schibsteds partner i både Sverige och Norge på effektmätningar av digital annonsering, säger Henrik Åquist, vd för Norstat i Sverige.

Schibsted kommer lansera mätningen under hösten 2020 och i samband med det göra datan tillgänglig för sina annonsörer.

För ytterligare frågor, vänligen kontakta:

Joakim Flodin, CEO & Director of Schibsted Maketing Services. Tel: 070-615 25 14. E-post: joakim.flodin@schibsted.com

SJ ny partner till Svenska hjältar – riktar fokus på miljöhjältar15.10.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Miljö och klimat är ett av vår tids mest engagerande och viktiga ämnen. Med SJ som ny partner lanserar nu Svenska hjältar en ny kategori – Miljöhjälten. ”Klimat och miljö är några av de bevakningsområden som Aftonbladet har satsat på de senaste åren och det känns kul och viktigt att nu få lyfta upp alla hjälteberättelser som finns där”, säger Lena K Samuelsson, publisher Aftonbladet.

Expressen/GT/KvP ser över distributionen tillsammans med Aftonbladet8.10.2020 14:00:00 CESTPressmeddelande

Bonnier och Schibsted ser tillsammans över kvällstidningarnas distribution till återförsäljarna. Detta för att säkra de tryckta tidningarnas framtid. ”Givet minskande papperstidningsupplagor tittar vi nu på olika möjligheter att effektivisera distributionen. Vi utreder vad olika möjligheter innebär ur olika aspekter, men inga beslut är fattade”, säger Bengt Ottosson, på Bonnier News.