Schibsteds annonsörer får mer insikter via nytt samarbete med Norstat
De senaste årens ökade fokus och efterfrågan från marknaden på insikt och effektmätningar har medfört ökade krav på medierna att faktiskt kunna påvisa det värde och den effekt som de bidrar med i mediemixen. Och den pågående debatten i mediebranschen om annonsköparnas utmaningar i att planera och utvärdera marknadsföringsinsatser belyser det allt större behovet av transparens i data och tydliga mått vid uppföljning av kampanjer från medierna.
För att möta marknadens behov och skapa en ökad trygghet för annonsköparna kommer Schibsted därför under hösten att börja rapportera räckvidd och demografi för digitala annonskampanjer. Mätningen avser räckvidd i antal faktiska personer och omfattar målgruppsdata baserad på över 30 demografiska variabler, alltihop tillhandahålls av Schibsted med data från Norstats paneler.
– Som mediehus är det högt prioriterat för Schibsted att utvecklas framåt och möta kundernas och marknadens behov, vi måste kunna påvisa värdet och effekten av att synas med lösningar hos oss. Därför är vi på Schibsted stolta över att kunna erbjuda våra kunder ökad insikt och mer data på hur deras digitala kampanjer presterat i vårt nätverk, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
I Norge har Schibsted levererat räckvidd och demografi på digitala kampanjer i samarbete med Norstat sedan 2014, men på den svenska mediemarknaden är denna mätning helt ny.
Beslutet att ingå samarbete med Norstat även i Sverige togs efter en gedigen process där 13 högt kvalificerade leverantörer konkurrerade om att få uppdraget. Norstat kom starkast ut i processen och valdes därmed som leverantör av effektrapportering för Schibsted både i Sverige och Norge.
– Det var viktigt för oss att göra en grundlig översyn av marknaden för att se till att vi valde den bästa leverantören för att tillgodose våra behov. Det var många högt kvalificerade leverantörer i processen. Eftersom vi är nöjda med det samarbete vi har med Norstat i Norge var det både glädjande och lugnande att se att de också levererade det starkaste bidraget, säger Per Håkon Fasting, koncerndirektör för Schibsteds annonsaffär.
– Vårt fokus på slumpmässighet, representativitet och kvalitet i all paneldata borgar för att annonsörerna kommer att kunna lita fullt ut på resultaten av dessa mätningar, och därmed se effekterna av sina digitala annonsinvesteringar. Vi är väldigt glada och stolta över att vara Schibsteds partner i både Sverige och Norge på effektmätningar av digital annonsering, säger Henrik Åquist, vd för Norstat i Sverige.
Schibsted kommer lansera mätningen under hösten 2020 och i samband med det göra datan tillgänglig för sina annonsörer.
För ytterligare frågor, vänligen kontakta:
Joakim Flodin, CEO & Director of Schibsted Maketing Services. Tel: 070-615 25 14. E-post: joakim.flodin@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum