Schibsteds annonsorganisation riggar för framtiden

Annonsorganisationen i Schibsted ska nu bli ännu starkare genom en ny gemensam organisation över nationsgränserna. Det innebär både ny ledningsgrupp och ett nytt namn.
Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales i Sverige och Norge.

Schibsted har en marknadsledande annonsposition i Norden med starka varumärken och lojala kunder, där räckvidd och lokal närvaro är starka tillgångar. Men en alltmer utmanande annonsmarknad – karakteriserad av konkurrens och komplexiteter som GDPR, globala plattformar och maskininlärning – kräver åtgärder för att vara rustad för framtiden.

Därför är en ny strategi och rekonstruktion av annonsorganisationen nu i full gång. Den röda tråden handlar om att stärka Schibsteds premium-annons-position, där kundens behov hela tiden ska vara i centrum. Produkter och lösningar ska vara skräddarsydda för kunden, där det interna arbetet ska fungera sömlöst på tvärs av organisation och tech-plattformar. För det måste alltid vara lätt att köpa av Schibsted.

Alla medarbetare i annonsorganisationen i Sverige (Schibsted Sales & Inventory, SSI) såväl som i Norge samlas nu under ett gemensamt paraply med namnet  ”Schibsted Marketing Services”.

– En gemensam organisation ska bidra till att vi når våra ambitiösa mål, på en utmanande och starkt konkurrensutsatt marknad. Genom att samarbeta där det lönar sig, på tvärs i Norge och Sverige, kan vi i större grad än idag utnyttja vår gemensamma kompetens och utbyta kunskaper, säger Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales i Schibsted News Media.

Ett led i den nya strategin är att organisationen får en ny centraliserad ledningsgrupp på tvärs i Norge och Sverige, samt ett lokalt ledarteam i Norge respektive Sverige. De lokala ledarteamen med mandat att driva den dagliga verksamheten blir väldigt viktiga för att ta snabba beslut som är “nära”.

– Den lokala kunskapen vi har om våra respektive marknader och kundens behov är en enorm styrka – inte minst gentemot de globala jättarna. Här ska vi nu bli ännu bättre, säger Per Håkon Fasting.

Här är ledningsgruppen för Schibsteds nya annonsorganisation:

• Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales, Sweden & Norway
  • Joakim Flodin, Schibsted Marketing Services, Sweden
  • Michael Hili, Sales, Sweden
  • Christian Haneborg, Schibsted Marketing Services, Norway
  • Andrè Walle, Sales, Norway
  • Tora Rønbeck, Product & Platform
  • Annie Lidesjö Ståhl, Global Insight
  • Håvard Bungum, SMB Norway & Service Finder
  • Ruben Søgaard, Marketplaces (FINN & Blocket)
  • Jørn Kristiansen, Strategy & Business Development
  • Ann-Mari Ågotnes, Finance controlling
  • Nina Hermansen, HR

Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales. Tel: +47 90-881 191 E-post: per.hakon.fasting@schibsted.com

Joakim Flodin, CEO & Director of Marketing Services Sweden. Tel: 0706-15 25 14 E-post: joakim.flodin@schibsted.com

Per Håkon Fasting, Head of Advertising and Sales i Sverige och Norge.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.