Schibsteds kontext gav Stadium +30 procent försäljningseffekt

En ny studie, genomförd av Schibsted och GroupMs Business Science för retail-aktören Stadium, befäster att display är en strategiskt viktig mediekanal för annonsörer som vill driva konvertering. Att display underskattas kraftigt i attributionsmodeller, framförallt i last click, är ett mönster som Business Science identifierat i flera projekt de senaste åren.

Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services, Lisa Gröning, Analytical Project Manager, Business Science, GroupM och Lars Rosen, Head of Marketing, Stadium.

I studien har man isolerat den sanna inkrementella försäljningseffekten inom en enskild mediekanal, i detta fall display. Resultatet är tydligt och lyfter värdet av display som strategiskt val i mediemixen. Vidare visar resultatet att display i nyhetsmedia och display i Schibsteds kanaler driver konvertering 1,3 gånger bättre jämfört med andra kontexter.

Att ha rätt ”glasögon” på sig när man tolkar data är avgörande för att säkerställa att gynnsamma beslut fattas. Vanligt förekommande idag är att annonsörer använder attributionsmodeller, som exempelvis last click, för att utvärdera effektiviteten i sina medieköp.

Den studie som Business Science och Schibsted har gjort för Stadium visar att attributionsmodeller, likt last click, riskerar att ge en skev och i värsta fall helt felaktig bild av hur viktiga olika medier är i mixen. Som konsekvens kan det leda till att en annonsör riskerar att gå miste om potentiell effekt och därmed potentiella intäkter.

– Last click-attribuering ger en radikalt annan bild av hur olika medier bidrar jämfört med djuplodande metoder såsom experiment/lyftstudier eller Marketing Mix Modeling. Detta är något vi i Business Science sett återkommande i våra analyser och det är ofta display som kraftigt undervärderas i last click. Display är definitivt en effektiv kanal för Stadium som vill driva konvertering mot en bred målgrupp, säger Lisa Gröning på GroupM, Business Science.

Till grund för studien ligger försäljnings- och mediedata från Stadium. Stadium, som har ett agilt förhållningssätt till data, tillhör de aktörer som ligger i framkant i sättet de utvärderar sina kommunikationsinsatser.

– Vi arbetar väldigt insiktsdrivet idag och lägger stor vikt vid att alltid ha en uppdaterad attributionsmodell att arbeta med. Denna studie har hjälp oss med detta och därigenom också givit oss insikter kring hur vi ska optimera våra medieinsatser framledes, säger Lars Rosén, Head of Marketing på Stadium.

Likt Stadium arbetar Schibsted insiktsdrivet med data. Den här studien är en del i det arbete Schibsted gör i syfte att hjälpa marknadsförare med hög digital närvaro att säkerställa att man arbetar framgångsrikt.

– Dagens snabbt föränderliga medielandskap ställer krav på ny kunskap. Det är viktigt att man arbetar kontinuerligt med att förbättra sina analysmetoder och att man tittar på datan genom “rätt” glasögon. Att en framgångsrik mediestrategi måste bygga på insikter grundade på data är ett faktum som understryks än mer av denna studie, säger  Karolina Nilvang, Research & Effect Manager på Schibsted.

– Att säkerställa att våra annonsörer fortsatt kan nå ut med kommunikation i våra kontexter och få god effekt inom Schibsteds ekosystem är högt prioriterat hos oss. Därför är det glädjande se att studien visar att Schibsted bidrar till så gott resultat för en annonsör som Stadium, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services, SMS.

Karolina Nilvang, Research & Effect Manager, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-527 01 44. E-post: karolina.nilvang@schibsted.com.
Lisa Gröning, Analytical project manager, Business Science, GroupM. E-post: lisa.groning@groupm.com.

Anis don Demina leder årets Rockbjörnen-gala – här är de nominerade1.7.2021 08:45:00 CEST | Pressmeddelande

Nu har det svenska folket nominerat årets finalister till musikpriset Aftonbladet Rockbjörnen 2021. Bland de som kan ta hem Rockbjörnar finns bland annat fjolårets stora vinnare Victor Leksell och nykomlingen Clara Klingenström. “Wow, jag är jättetacksam för att ha blivit nominerad och i hela tre kategorier! Det är så kul med allt det positiva som händer för mig och just Rockbjörnen känns väldigt stort då det är folket som röstar.” säger Clara Klingenström.

tv.nu släpper Streamingbarometern och rankar SVT Play till årets streamingtjänst17.6.2021 09:05:42 CEST | Pressmeddelande

Är streaming kanske svenskens nya favorithobby? Om man tittar på Streamingbarometern 2021 från tv.nu så finns det mycket som pekar på det. Under maj månad gjorde tv.nu en omfattande undersökning på över 2000 streaminganvändare i Sverige för att samla in mer kunskap och insikter om svenskarnas streamingbeteende. Rapporten som har fått namnet “Streamingbarometern”, kommer framöver ta tempen varje år i en djupgående undersökning. Tv.nu är ett bolag inom Schibsted.