Schibsteds nya Admarket förenklar annonsköp i en komplex tid
Tjänsten Admarket utvecklas kontinuerligt – och tillsammans med kunderna – för att nå optimal effekt i alla led.
– Vi ser kraftigt förändrade vanor under det här året med pandemi, som bland annat ställer krav på tillgänglighet 24/7. Det är det vi nu skapar förutsättningar för, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services i Sverige.
De förändrade förutsättningarna gäller alla branscher och kunder av alla storlekar, men främst kunder inom SMB-segmentet (Small & Medium Business).
Under året har Schibsted gjort djupintervjuer och löpande dialoger med kunder samt nyligen också genomfört en större enkätundersökning. Resultatet av det arbetet har lett fram till en helt ny version av Schibsteds Self Serve-plattform Admarket.
– 75 procent av våra kunder vill se en ökad tillgänglighet till vårt inventory, data, rapportering och kontroll över sin annonsering under dygnets alla timmar. Med det nya systemet kan vi leva upp till det på ett helt nytt sätt, säger Jenny Ahlbeck, affärsutvecklare för Admarket.
Admarket lanserades i sin första version redan 2018, och är efter förändringen en fullt utvecklad one-stop-shop, där samtliga standardformat finns tillgängliga tillsammans med uppgifter om tillgängligt inventory och för rullande kampanjer uppdateras KPI:erna i realtid.
– Allt fler kunder efterfrågar nu lösningar för att hantera den stundande utfasningen av tredjepartskakor. Eftersom förstapartsdatan från Schibsteds plattformar samlas i en gemensam DMP sedan 2015 vet vi att våra lösningar kommer att fungera även efter cookiedöden. Detta bidrar till intressanta dialoger och många intressanta lanseringar i närtid, säger Jenny Ahlbeck.
Bland annat kan Schibsted nu erbjuda möjligheten för kunder att använda sin egen CRM-data vid annonsering i Schibsteds ekosystem (Schibsted Match) samt utveckling av vilka KPI:er som kunderna själv kan följa upp i realtid.
Allt kan göras direkt i nya Admarket.
– Vi är i början på en spännande resa. När det är så många osäkerhetsfaktorer att ta hänsyn till är det viktigt att vi kan erbjuda ett enkelt och tydligt self service-verktyg för våra kunder som vi vet fungerar både idag och imorgon. Jag är glad att vi dessutom kan utveckla det ytterligare tillsammans med våra kunder, säger Patrik Gudding Product Manager Schibsted Self Serve.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jenny Ahlbeck, Business Developer Admarket. Telefon: 072-744 61 00. E-post: jenny.ahlbeck@schibsted.com.
Patrik Gudding, Product Manager. Telefon: 070-609 90 96. E-post: patrik.gudding@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum