Schlagerstjärnor tar hjälp av Viktklubb

Artisten Martin Almgren och låtskrivaren Josefin Glenmark tar hjälp av Aftonbladets Viktklubb. Med stöd av träningsexperten Mårten Nylén ska de få ordning på både hälsan och vikten. – Jag behöver göra något åt min livssituation. Att gå ner i vikt offentligt har jag inga problem med, och att jag är tjock går ju inte att dölja. Sedan tänker jag att det bara är bra om folk känner igen sig, säger Idol-vinnaren och schlagerstjärnan Martin Almgren, 30.

UPPDATERING: Viktklubb bytte våren 2020 namn till Wellobe.

Viktklubb startade som en del av Aftonbladet 2003 i ett nära samarbete med Karolinska institutet. Sedan dess har över en halv miljon medlemmar fått hjälp att gå ner i vikt och skapa hälsosammare vanor. Viktklubbs metod är i grunden vetenskaplig och bygger på att man räknar kalorier in och ut. Som medlem får man en individuell kostplan, loggbok och mobilapp som håller koll på kalorierna. Och man kan ta del av träningsprogram, filmer och recept och få råd från några av Sveriges ledande experter inom hälsa, kost och träning.

Utmaningen “Kom i form på 90 dagar med Mårten Nylén och Viktklubb” handlar om att skaffa sig så mycket kunskap som möjligt, med målen att gå ner i vikt och skapa hälsosammare rutiner. Utmaningen leds av Viktklubbs träningsexpert Mårten Nylén – känd från Biggest Loser och Ninja Warrior.

Martin Almgren vann Idol 2015 och tog sig till final i Melodifestivalen i år med låten “A bitter lullaby”, skriven av Josefin Glenmark. Josefin Glenmark, 44, har en rad utmärkelser i ryggen och har arbetat med en mängd svenska kända artister. För närvarande är hon aktuell som låtskrivare åt Peg Parnevik.

– Jag är en tvåbarnsmamma som fortfarande skyller på att jag födde barn – för sex år sedan. Nu skriker min kropp efter både träning, bra mat och struktur, så jag tycker att jag är helt perfekt för den här utmaningen, säger Josefin Glenmark.

Med start den 24 september gör de bägge artisterna sina viktresor i Viktklubbs utmaning offentligt.

– Eftersom Martin och Josefin tampas med vardagsproblem som vi vet att många kan känna igen sig i, hoppas vi att deras resor mot ett hälsosammare liv ska inspirera många andra. Vår erfarenhet är att det inte krävs så mycket mer än 90 dagar för att införliva nya, goda och hållbara vanor, säger Åsa van der Vliet, affärschef på Viktklubb.

Alla medlemmar i Viktklubb kan gå med i utmaningen. I år är det fjärde gången utmaningen anordnas och tidigare har de offentliga manliga deltagarna gått ner 20-27 kilo och de kvinnliga 12-21 kilo.

– Vi vill dock understryka att det inte bara handlar om att räkna siffror på vågen, utan viktigast är alla de hälsofördelar man kan vinna av att gå ner i vikt, säger Åsa van der Vliet.

Petter Ovander, kommunikatör Aftonbladet. Tel: 070-268 26 64. E-post: petter.ovander@aftonbladet.se.

Josefin Glenmark
Mårten Nylén

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet finns på mobila plattformar, på webben, i TV online och som papperstidning. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2017 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 255 miljoner kronor.