Schweppes Mojito – en sommarfräsch nyhet!

Det ikoniska varumärket Schweppes lanserar nu en somrig nyhet – Mojito. Schweppes Mojito har den perfekta kombinationen av syrlig lime och fräsch mynta. Allt du behöver göra är att tillsätta rom och is för att få till sommarfestens mest älskade drink. Eller njut av Schweppes Mojito som den är, såklart väl kyld.

Mojiton har sitt ursprung i Karibien – närmare bestämt från Havanna på Kuba. Allt startade i början av 1900-talet när mojiton, gjord på vit rom, färskpressad limejuice, sockerlag, färsk mynta, is och sodavatten, mixades för första gången. Legenden säger att drinkens popularitet tog fart när Ernest Hemingway började njuta av den på baren La Bodeguita del Medio i Havanna – och sedan tog drinken och trenden tillbaka till USA. Sann eller ej, är det en historia som är lika lätt att uppskatta som drinken.

Mojiton är en av världens mest populära drinkar. Anledningen är säkert drinkens klassiska, rena och fräscha smaker kombinerat med en uppfriskande syrlighet – och inte minst dess enkelhet. En törstsläckande drink som uppskattas i sommarvärmen.

Nu slipper du muddla mynta och koka sockerlag. Med Schweppes Mojito kan du istället lägga energin och tiden på dina gäster.

Nu är det enklare än någonsin att få till den perfekta mojiton – med Schweppes.

Så här gör du:

1.       Fyll ett highballglas med is
  2.       Häll över 3 cl vit rom
  3.       Toppa med Mojito Mixer
  4.       Garnera med lite mynta och lime
  5.       Njut

För ett alkoholfritt alternativ hoppar man helt enkelt över romen. Resultatet är precis lika gott.

Schweppes Mojito finns som 0,5 och 1,5 liters PET-flaska och säljs i dagligvaruhandeln och i servicehandeln. Rekommenderat pris i dagligvaruhandeln är 12,90 kr respektive 18,90 kr.

För mer information, högupplösta bilder och produktprov, vänligen kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef, Spendrups Bryggeri
070-895 25 67,  rose-marie.hertzman@spendrups.se

Anna-Stina Hallberg, marknadschef alkoholfritt, Spendrups Bryggeri
070-202 92 17, anna-stina.hallberg@spendrups.se

Emma Lind, PR-konsult, Kelly and Pling
073-553 72 82, emma.l@kellyandpling.com

Spendrups går med i plastinitiativ4.9.2018 12:32Pressmeddelande

En av de stora globala hållbarhetsutmaningarna är hanteringen av plast och krafttag tas runtom i världen för att begränsa plastavfallet och öka återvinningen. EU lanserade i januari 2018 en strategi för plast. I Sverige har Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF, startat ett initiativ med målet att de plastförpackningar som medlemsföretagen sätter på marknaden, och som omfattas av producentansvarsförordningen, ska gå att materialutnyttja senast år 2022. Detta har Spendrups nu anslutit sig till, tillsammans med andra ledande aktörer i livsmedelsbranschen.

Vinnarna är korade: Sveriges Bästa Gin & Tonic 2018 görs av bartendern Mihail Mihaylov och utbildningsledaren Christoffer Ek. Här är recepten!1.9.2018 18:47Pressmeddelande

Idag avgjordes Schweppes prestigefulla tävling Sveriges Bästa Gin & Tonic. I finalen där tre smaksäkra hemmamixare och tre professionella bartenders gjorde upp står det nu klart att bartendern Mihail Mihaylov från Stockholm och utbildningsledaren Christoffer Ek från Växjö gör landets bästa Gin & Tonics. I år var det de mest originaltrogna bidragen som hade störst framgång hos juryn.