SD kommenterar Miljömålsberedningens förslag på nya klimatmål

På en presskonferens idag mottog miljö- och klimatminister Annika Strandhäll Miljömålsberedningens betänkande om förslag på nya mål för bland annat konsumtion, flyg och sjöfart.

Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson och Sverigedemokraternas representant i Miljömålsberedningen, kommenterar:

• Det är positivt att Miljömålsberedningen kunnat enas kring ett realistiskt mål för konsumtionsbaserade utsläpp och som inte baseras på de förslag som tidigare förts fram av Miljöpartiet och övriga delar av klimatvänstern.

• Vad vi nu föreslår innebär att svensk export ges en central plats i svensk klimatpolitik. Målet har utformats mer realistiskt genom att beredningen föreslår att utsläppsnivåerna ska kunna minska betydligt mindre om utsläppen i vår omvärld inte minskar. Detta säkerställer, om förslaget blir verklighet, att vi kan undvika den nedstängningspolitik som tidigare förslag på området hade inneburit.

Utöver förslag om ett nytt konsumtionsbaserat mål föreslår beredningen även nya mål för flyg och sjöfart där Martin Kinnunen har reserverat sig:

• Jag konstaterar att beredningen inte kunnat enas kring några konkreta förslag på dessa områden men ändå vill föra in dessa transportslag i befintliga klimatmål. Resultatet riskerar därmed att bli att det blir dyrare att köra bil om man ska kunna uppnå målen för sjöfart och flyg. Beredningens förslag på dessa områden framstår som plakatpolitiska och ingenting tyder på att dessa mål kommer leda till effektivt minskade utsläpp.

Jimmie Åkessons vårtal 20225.5.2022 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

På lördag kommer Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson hålla vårtal på partiets stora valkickoff i Stockholm. För att markera starten på valrörelsen håller Sverigedemokraterna sin största konferens någonsin. Efter talet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor. Tid: Kl. 14.45, lördagen den 7 maj Plats: Stockholmsmässan, västra entrén Alla deltagare måste genomgå en säkerhetskontroll vid inpassering. Vänligen anländ i god tid för att hinna med detta. Närvaro anmäls på förhand till press@sd.se.