SD tillsätter arbetsgrupp för yttrandefrihet på nätet

För att säkerställa medborgarnas yttrandefrihet på internet har Sverigedemokraterna idag tillsatt en arbetsgrupp som kommer arbeta med yttrandefrihetsfrågor på internationell, nationell och lokal nivå.

Friheten på internet är idag hotad. Enskilda aktörer dominerar marknaden och har en enorm påverkan när det kommer till åsiktsbildning och debatt. Vi har även sett länder där regeringar stryper internettillgången för medborgare och opposition. Under de kommande åren kommer frågan att ställas på sin spets både internationellt och i Sverige.

Med anledning av detta har Sverigedemokraterna tillsatt en arbetsgrupp som kommer arbeta för att främja yttrandefrihet på internet. Den består av ledamöter och tjänstemän från konstitutionsutskottet, kulturutskottet, näringsutskottet och Europaparlamentet.

Arbetet kommer ledas av Sverigedemokraternas gruppledare i konstitutionsutskottet Matheus Enholm. Övriga medlemmar är Aron Emilsson, kulturpolitisk talesperson, Jessica Stegrud, Europaparlamentariker, Angelika Bengtsson, riksdagsledamot i kulturutskottet, Per Söderlund, riksdagsledamot i konstitutionsutskottet och Josef Fransson, riksdagsledamot i näringsutskottet.

Matheus Enholm kommenterar:

- Vi anser att yttrandefrihet är en grundpelare i det demokratiska samhället. Vi kommer arbeta för att samla en bred koalition som är villig att stå upp för yttrandefrihet på internet.

Sverigedemokraterna presenterar vårbudget 202123.4.2021 11:35:00 CEST | Pressmeddelande

På måndag den 26 april presenterar Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson och ekonomisk-politisk talesperson Oscar Sjöstedt Sverigedemokraternas vårbudget. I samband med detta kommer partiet även presentera en större rapport om medborgarskap. Efter pressträffen finns möjlighet till enskilda intervjuer. Tid: Klockan 15.00 Plats: Riksdagens presscenter -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta Sverigedemokraternas pressavdelning på telefonnummer 010 10 19 800 eller per e-post på press@sd.se

Sverigedemokraterna kommenterar regeringens vårbudget14.4.2021 15:30:00 CEST | Pressmeddelande

Imorgon presenterar regeringen vårbudgeten för 2021. Med anledning av detta kommer Sverigedemokraternas ekonomisk-politiske talesperson Oscar Sjöstedt att befinna sig i riksdagens kammarfoajé kl. 11:00 för att kommentera den nya budgeten. -- Vid ytterligare frågor eller för mer information, kontakta presskontakt Viktor Myrlander på telefonnummer 072 221 43 34 eller per e-post på press@sd.se.

Jimmie Åkesson kommenterar onsdagens omröstning om coronafonden23.3.2021 07:50:00 CET | Pressmeddelande

På onsdag (24/3) voterar riksdagen kring proposition 2020/21:87 ”Godkännande av rådets beslut om systemet för EU:s egna medel för perioden 2021 och framåt”, mer känt som coronafonden. Förslaget innebär att EU och dess medlemsländer lånar upp totalt 750 miljarder euro. Av de svenska riksdagspartierna har endast Sverigedemokraterna och Vänsterpartiet krävt att förslaget avfärdas i sin helhet.

SD: Prioritera personer med allvarlig psykisk sjukdom för vaccination mot covid-199.3.2021 10:02:00 CET | Pressmeddelande

Den senaste forskningen pekar tydligt på att risken för att bli allvarligt sjuk och avlida i covid-19 är betydligt större för personer med svår psykisk sjukdom. På samma tema lämnar Sverigedemokraterna idag in ett utskottsinitiativ med syfte att förmå Folkhälsomyndigheten att uppdatera sina rekommendationer om prioritetsordning för vaccination mot covid-19, där personer med allvarlig psykisk sjukdom tillförs prioritetsordningen.