Sdiptech AB (publ) Uppdatering med anledning av Covid-19

Dela

Pressmeddelande
8 juni 2020, 08:00

Uppdatering med anledning av Covid-19  

Sdiptech rapporterade i delårsrapporten för årets första kvartal att koncernen per den 29 april kunnat upprätthålla 85 procent av planerat ordervärde. Idag kan bolaget meddela att coronapandemin har en avtagande inverkan på bolagets verksamheter. Per den 8 juni levererar koncernen cirka 90 procent av planerade ordrar.  

Coronapandemins effekter på Sdiptechs orderleverans fortsätter att vara begränsade och har gradvis minskat den senaste månaden. Bolagets leveranser per den 8 juni var cirka 90 procent av planerade ordrar, en ökning från cirka 85 procent den 29 april.

”Våra kunder ansvarar för samhällsviktig infrastruktur och är generellt sett solida och välfinansierade, vi ser därmed att den rådande efterfrågan överlag är stabil. Sedan delårsrapporten den 29 april och i takt med att restriktioner lättat på våra marknader har följaktligen flera av våra affärsverksamheter kunnat återgå till närmare full leverans. Störningar på grund av pandemin har generellt sett inneburit förskjutningar av leveranser, snarare än förlorade kunder eller affärer. Vi förbereder oss för att leverera ikapp uppkomna förseningar när restriktionerna så tillåter”, säger Jakob Holm, VD på Sdiptech AB.


Nedan följer Sdiptechs leverans-KPI* uppdelat per land:

8 juni 202029 april 2020
Sverige Drygt 90 procent Drygt 90 procent
Storbritannien Cirka 80 procent Cirka 70 procent
Tyskland & Österrike Cirka 95 procent Cirka 85 procent
Norge 100 procent 100 procent
Totalt Sdiptech Cirka 90 procent Cirka 85 procent

*Leverans-KPI definieras som levererat ordervärde i förhållande till planerat ordervärde

”Samtidigt som vi ser att restriktionerna på våra marknader har börjat lätta samarbetar vi med våra kunder och partners för att upprätthålla den sociala distanseringen, vilket innebär vissa begränsningar för våra servicetekniker och fältarbetare. Återgången till det normala tar därmed lite längre tid för vissa affärsenheter, medan den absoluta majoriteten per idag arbetar med full leverans. Vi är ödmjuka inför att uttala oss om när restriktionerna kommer att mildras ytterligare och hur återhämtningen kommer att se ut. Vi kan dock konstatera att den rådande efterfrågan är stabil och att Sdiptechs affärsmodell har visat sig vara väl lämpad för att hantera osäkrare perioder. Tack vare vår decentraliserade struktur har vi lokalt kunnat fatta snabba beslut och skräddarsy effektiva åtgärder för respektive affärsenhet”, avslutar Jakob Holm.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jakob Holm, VD, +46 761 61 21 91, jakob.holm@sdiptech.com
Bengt Lejdström, CFO, +46 702 74 22 00, bengt.lejdstrom@sdiptech.com
My Lundberg, IR & PR Manager, +46 703 61 18 10, my.lundberg@sdiptech.com


Sdiptechs stamaktie av serie B handlas under kortnamn SDIP B med ISIN-kod SE0003756758.
Sdiptechs preferensaktier handlas under kortnamn SDIP PREF med ISIN-kod SE0006758348.
Sdiptechs Certified Adviser på Nasdaq First North Premier Growth Market är Erik Penser Bank, +468-463 83 00, certifiedadviser@penser.se. Mer information finns på bolagets hemsida: www.sdiptech.com

Sdiptech AB är en teknikkoncern med huvudfokus på infrastruktursegment som är kritiska för välfungerande samhällen och välfärd, exempelvis vatten & sanitet, el & automation, energieffektivitet & luftklimat och transport. Som en del av vårt erbjudande i storstadsområden erbjuder vi också nischade tekniska tjänster för fastigheter. Sdiptech omsätter ca 2 000 Mkr och har sitt säte i Stockholm.

Denna information är sådan information som Sdiptech AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 8 juni 2020 kl. 08:00.

Bilaga

Om

GlobeNewswire



Följ GlobeNewswire

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från GlobeNewswire

Kallelse till extra bolagsstämma i Saniona AB29.9.2020 18:00:00 CESTPressmeddelande

PRESSMEDDELANDE 29 september 2020 Aktieägarna i Saniona AB, org. nr 556962-5345, kallas härmed till extra bolagsstämma i Setterwalls Advokatbyrå AB:s lokaler på Stortorget 23 i Malmö fredagen den 23 oktober 2020 kl. 16:00. Information med anledning av coronaviruset Som en försiktighetsåtgärd för att minska risken för spridning av coronaviruset, har styrelsen i Saniona AB (”Saniona”) beslutat att begränsa planerade anföranden till ett minimum och att ingen förtäring kommer att serveras. Deltagande av både styrelseledamöter, bolagsledning och antalet närvarande icke-aktieägare kommer att begränsas, med målsättningen att stämman blir kort och effektiv för att minska risken för smittspridning. För aktieägare som känner sig oroliga för smittspridning med anledning av coronaviruset vill vi understryka möjligheten att inte närvara personligen vid stämman utan att istället delta via ombud eller utnyttja möjligheten till förhandsröstning. Motsvarande möjlighet uppmanar Saniona aktieägare som ha

Acarix genomför riktad nyemission av aktier till garanter i samband med den övertecknade företrädesemissionen29.9.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Pressmeddelande Malmö, Sverige, 29 september 2020 Acarix genomför riktad nyemission av aktier till garanter i samband med den övertecknade företrädesemissionen Acarix AB ("Acarix" eller "Bolaget") har som tidigare offentliggjorts slutfört den företrädesemission av aktier om cirka 56 MSEK som offentliggjordes den 15 juli 2020 och som godkändes av extra bolagsstämman den 11 augusti 2020 ("Företrädesemissionen"). I samband härmed genomförs, i enlighet med de garantiavtal som ingåtts, en riktad nyemission av aktier till de garanter i Företrädesemissionen som valt att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade aktier i Bolaget ("Ersättningsemissionen"). Teckningskursen i Ersättningsemissionen är fastställd till 0,712 SEK per aktie och betalning sker genom kvittning av garanternas fordringar. Som tidigare kommunicerats i samband med Företrädesemissionen hade garanterna, i enlighet med de garantiavtal som ingåtts, möjlighet att välja att erhålla garantiersättning i form av kontant ersät

Eolus säljer 68 MW vindkraft till Commerz Real AG Group29.9.2020 08:30:00 CESTPressmeddelande

Hässleholm den 29 september 2020 Eolus har tecknat avtal med Commerz Real avseende försäljning av tre vindparker i södra Sverige med en total installerad effekt om 68 MW. Den preliminära köpeskillingen för vindparkerna uppgår till 82,5 MEUR. Affären omfattar försäljning av samtliga aktier i de tre projektbolag som äger rättigheterna till vindparkerna Boarp (24 MW) i Vaggeryds kommun, Dållebo (26 MW) i Ulricehamns kommun och Rosenskog (18 MW) i Falköpings kommun i södra Sverige. Eolus kommer att uppföra vindparkerna och Commerz Real kommer att bidra med finansiering under byggnationen. Vindparkerna beräknas överlämnas till Commerz Real under hösten 2023. -Vindparkerna kommer att bidra till vår internationella diversifiering och är ett viktigt steg mot fortsatt tillväxt. Dom visar vår vilja att stärka vår position på den internationella marknaden för förnybara investeringar säger Jan-Peter Müller, ansvarig för infrastrukturinvesteringar hos Commerz Real. Som en del i affären har Eolus få

Sista dag för handel med BTA28.9.2020 14:30:00 CESTPressmeddelande

Pressmeddelande Malmö, Sverige, 28 september 2020 Sista dag för handel med BTA Sista dag för handel med Acarix AB:s (”Acarix” eller ”Bolaget”) BTA (betald tecknad aktie) är torsdag den 1 oktober 2020 och stoppdagen är måndag den 5 oktober 2020. I företrädesemissionen, som avslutades den 8 september, gav Bolaget ut 86 156 738 aktier. Företrädesemissionen tillförde Acarix cirka 56 MSEK före avdrag för kostnader relaterade till företrädesemissionen. Företrädesemissionen har nu registrerats hos Bolagsverket och sista dag för handel i Acarix BTA infaller den 1 oktober 2020. Stoppdagen är den 5 oktober 2020 och aktier beräknas finnas på respektive VP-konto eller depå den 7 oktober 2020. Genom företrädesemissionen, som nu har registrerats hos Bolagsverket, ökade antal aktier till 137 850 781 aktier och aktiekapitalet till 1 378 507,81 SEK. Rådgivare Redeye Aktiebolag var finansiell rådgivare och Baker McKenzie var legal rådgivare i samband med företrädesemissionen. Hagberg & Aneborn agerar em

Valberedning utsedd i HMS Networks AB (publ)28.9.2020 11:00:00 CESTPressmeddelande

I enlighet med tidigare årsstämmobeslut har styrelseordföranden efter samråd med bolagets fyra röstmässigt största aktieägare sammankallat en valberedning. Valberedningen kommer att arbeta fram förslag till årsstämman 2021 avseende stämmoordförande, styrelseledamöter, styrelseordförande samt revisor. Valberedningen ska även ta fram förslag avseende arvode till styrelseledamöter och revisorer samt ersättning för utskottsarbete. Valberedningen som utsetts inför årsstämman 2021 i HMS Networks AB (publ) består av följande personer: Johan Hjertonsson, Investment AB Latour, ordförande Evert Carlsson, Swedbank Robur Fonder AB Per Trygg, SEB Fonder Staffan Dahlström, eget innehav Charlotte Brogren, styrelsens ordförande Sammantaget representerar valberedningen ca 55 procent av röstetalet för samtliga aktier i bolaget, baserat på ägarbilden per den 31 augusti 2020. Valberedningens förslag kommer att presenteras i kallelsen till årsstämman som äger rum den 23 april 2021 samt på bolagets hemsida.

HOYLU AB: HOYLU LÄGGER TILL RÖSTNING OCH TIMER FUNKTIONER I ARBETSYTORNA28.9.2020 08:45:00 CESTPressmeddelande

Stockholm, Sverige, 28 september 2020 – Hoylu, ledande inom visuella samarbetslösningar för distribuerade team, tillkännagav idag det omedelbara tillskottet av två kraftfulla nya funktioner i Hoylu-workspaces för alla användare. Voting (röstning) och Timer är tillgängliga nu för alla registrerade Hoylu-användare, och utökar därmed funktionaliteten för nya och befintliga arbetsytor. Tillgängliga som en del av varje arbetsyta, kan användare nu placera röster med emojis, ikoner och symboler på anteckningar och uppgifter. Denna funktionalitet förbättrar projektplanering, retrospektiv, brainstorming och uppgiftshantering genom att erbjuda engagerande användardeltagande som kan underlätta och ge vägledning i olika beslut på arbetsplatsen. Röstningsobjekten är fullt flexibla och objekten stämmer snabbt vilket förenklar användningen av funktionerna för projektledarna eller arbetsytornas ägare. Timerfunktionen tillåter synkronisering av uppgifter och projekt genom att användarna kan lägga till

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum