SD:s utskottsinitiativ fick stöd av M, KD och C

Med anledning av den tilltagande bristen på vätskan AdBlue, som används i dieselfordons avgasreningsutrustning, har Sverigedemokraterna lagt ett utskottsinitiativ i miljö- och jordbruksutskottet. Förslaget fick idag stöd av M, KD och C. Relevanta myndigheter, ministrar och branschrepresentanter kallas till utskottet.

AdBlue är en färglös vätska som används i dieselfordons avgasreningsutrustning för att reducera halten av kväveoxider. Tekniken kallas SCR, selektiv katalytisk reduktion. I den situation som nu uppstått med Rysslands invasion av Ukraina riskerar tillsatsen AdBlue att ta slut.

Skulle en akut brist, vilket kan hända redan om några veckor, på AdBlue uppstå kommer en stor del av transportnäringen att stanna. Detta som en konsekvens av att fordonen går ner på kraftigt reducerad effekt när tanken med AdBlue är tom likväl som att lagstiftningen gällande avgasreningsbestämmelser inte tillåter brukande av fordon som inte uppfyller lagkraven.

Sverigedemokraternas utskottsintiativ går ut på att regeringen inom EU verkar för att vid behov möjliggöra för införande av ett tillfälligt undantag rörande avgasrening för samhällskritiska transporter.

Miljö- och jordbruksutskottet kommer nu, på Sverigedemokraternas intiativ, att bjuda in relevanta myndigheter, ministrar och branschrepresentanter till utskottet för att diskutera frågan.

Martin Kinnunen, miljöpolitisk talesperson, kommenterar:

- Det finns all anledning för regeringen att se över vilka åtgärder som kan behöva vidtas för att säkerställa de samhällskritiska transporterna. Stannar dessa finns uppenbar risk för brist på mat, läkemedel och andra viktiga produkter. Även kollektivtrafik som bedrivs med bussar, vilka har den aktuella utrustningen, kan påverkas kraftigt.

- Det är därför positivt att vårt förslag om att införa ett tillfälligt undantag för samhällskritiska transporter fick stöd av M, KD och C idag. Nu ökar trycket på regeringen att agera.

Jimmie Åkessons vårtal 20225.5.2022 09:45:00 CEST | Pressmeddelande

På lördag kommer Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson hålla vårtal på partiets stora valkickoff i Stockholm. För att markera starten på valrörelsen håller Sverigedemokraterna sin största konferens någonsin. Efter talet kommer det finnas möjlighet att ställa frågor. Tid: Kl. 14.45, lördagen den 7 maj Plats: Stockholmsmässan, västra entrén Alla deltagare måste genomgå en säkerhetskontroll vid inpassering. Vänligen anländ i god tid för att hinna med detta. Närvaro anmäls på förhand till press@sd.se.