Se alla nominerade till lärarstipendiet Guldäpplet

Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Nu presenteras de nominerade som tävlar om stipendiet.

I dagens svenska skola samsas pennor, läroböcker och papper med lärplattor, datorer och internet. Att integrera och använda sig av de digitala verktygen i undervisningen är en pedagogisk möjlighet och utmaning. Det är skolprofessionen, lärarna, som kan stöda och utmana eleverna och samtidigt utveckla skolan, enligt bred internationell forskning. Lärarpriset Guldäpplet har i femton år lyft fram lärare som utvecklar skolan med it, baserat på nomineringar från kollegor och skolledare.

– Årets hundratal nominerade visar på en sjudande utveckling i svensk skola. De nominerade representerar olika skolformer, ämnen och delar av landet. De är ett imponerande och inspirerande uttryck för att digitaliseringen i skolan fått fart, med både större djup och betydligt större bredd än tidigare, säger Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet.

Bland de nominerade utser juryn tre finalister som presenteras på Bokmässan i Göteborg den 22 september. Den slutliga vinnaren presenteras måndagen den 31 oktober på Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö.

Guldäpplet delas ut av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minne vars partners är: Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Kommuner och Landsting, Specialpedagogiska skolmyndigheten, Statens medieråd, Tieto Sweden Healthcare and Welfare AB, Netsmart AB, Gleerups Utbildning AB, Studentlitteratur AB samt Stiftelsen DIU, grundare och koordinator. I juryn finns företrädare för samtliga partners samt de lärare som vann Guldäpplet 2014 och 2015 samt professor Åke Grönlund, Örebro universitet.

För mer information, kontakta:
Peter Becker, ordförande Stiftelsen DIU och Guldäpplets jury
E-post: peter.becker@diu.se
Mobil: 070 - 710 44 53

Mer om Lärarpriset Guldäpplet
Guldäpplet är ett lärarstipendium. Guldäpplet utdelas årligen till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält.

Guldäpplejuryns Särskilda Pris delas ut till en eller flera personer som har uträttat långvariga, betydelsefulla insatser för främjande av lärande med stöd av it och medier.

I juryn finns företrädare för samtliga partners samt de pedagoger som vann Guldäpplet 2013 och 2014. Hela juryn presenteras på Guldäpplets webbplats.

Priset består, förutom av ett stipendium på 25.000 kr, av ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld, blåst av mästarna vid Bergdala Studioglas i Småland.

Kurslitteraturprisets hederspris till bok som ger nycklar till grammatisk förståelse14.6.2018 10:32Pressmeddelande

Genom sina pedagogiska resonemang som på djupet förklarar grammatiska moment som många studenter snubblar på, tilldelas Nycklar till grammatik ett av Kurslitteraturprisets hederspriser 2018. – Grammatiken är erkänt svår för många: Hur ska man tänka, var ska man börja och varför ska man göra på ett visst sätt? Med vår bok vill vi ge nycklar till en ökad förståelse för hur språket fungerar, säger bokens författare.

Årets Kurslitteraturpris till modern grundbok i ortopedi14.6.2018 10:28Pressmeddelande

Den kommande boken Ortopedi – patofysiologi, sjukdomar och trauma hos barn och vuxna belönas med Kurslitteraturpriset 2018 för att på ett heltäckande och välskrivet sätt ge en aktuell introduktion till ett föränderligt fält. – Vår förhoppning är att läroboken fyller ett behov där det tidigare saknats evidensbaserad information och råd anpassade till svensk sjukvård och svensk behandlingstradition, säger bokens redaktörer.

Fortsatt uppåt när Studentlitteratur publicerar årsbokslut5.6.2018 11:15Pressmeddelande

Studentlitteraturs goda utveckling fortsätter. När koncernens årsbokslut nu blir offentlig redovisas en omsättning på 359 miljoner kronor, vilket är en ökning på 4,4 procent mot föregående år. – Trots en något stagnerande marknad fortsätter vi att växa och ta marknadsandelar, vilket ger oss möjligheter att ytterligare förstärka vårt erbjudande, säger Stefan Persson, Studentlitteraturs VD.