SEAT återupptar produktionen och genomför PCR-tester

Den 27 april startar SEAT åter produktionen i sina anläggningar, samtidigt genomför man PCR-tester på 15 000 anställda som en del av ett omfattande åtgärdspaket med fokus på de anställdas säkerhet.
  • SEAT startar om sin produktion stegvis från den 27 april och utför samtidigt PCR-tester på 15 000 anställda
  • PCR-test (Polymerase chain reaction) är en metod för att påvisa närvaro av arvsmassan från exempelvis ett virus.
  • Testerna hos SEAT, som är helt anonyma och konfidentiella, har utformats för att representera ett tvärsnitt av totalbefolkningen och kommer att ligga till grund för en vetenskaplig studie.
  • Produktionen kommer att starta upp med endast ett skift, sedan ökar takten gradvis under de följande veckorna
  • SEAT tillverkar kirurgiska munskydd på sin anläggning i Martorell (Barcelona)

Martorell, 22 april 2020. SEAT ska genomföra PCR-test på sina 15 000 anställda för att säkerställa deras hälsa, säkerhet och undvika COVID-19-infektioner. Biltillverkaren har i dag beslutat att stegvis starta om produktionen den 27 april, och har som en del av hälso- och säkerhetsåtgärderna kommit överens med facket att utföra screening med PCR-test för SARS-CoV-2-viruset. PCR-diagnostiska test är de mest pålitliga för att identifiera om den screenade personen har drabbats av COVID-19-viruset.

SEAT är det första företaget i Spanien som genomför dessa tester. Mer än 3 000 PCR-tester kommer att genomföras varje vecka för produktionsanställda vid SEAT Martorell, SEAT Barcelona, SEAT Componentes och CROS (SEAT Spare Parts Center), såväl som för resten av de yrkesverksamma i företaget, testerna kommer också att utvidgas till andra Volkswagen Group-företag i Spanien. I morse började SEAT testerna i tre anläggningars behandlingsenheter CARS-vårdcentral (Martorell), SEAT Barcelona och SEAT Componentes.

Ett laboratorium, som har ackrediterats av hälsovårdsmyndigheten och den katalanska regeringen, kommer att analysera testerna och samordnas av SEATs medicinska service och övervakas av Dr. Bonaventura Clotet, chef för IrsiCaixa och medlem av SEATs vetenskapliga kommitté. Dessa tester är en del av ett omfattande åtgärdspaket som fokuserar på de anställdas säkerhet.

SEAT President and Vice-president for Finance and IT, Carsten Isensee, försäkrade att ”nu när vi övervunnit den svåraste fasen av COVID-19 står vi inför det första steget mot den normala verksamheten utan att för den skull släppa ner garden. Det är essentiellt att tillämpa strikta hälso- och säkerhetsåtgärder för att garantera en helt säker återgång till arbetet. SEATs beslut att investera i PCR-testprogrammet hjälper dessutom hälsomyndigheterna att förstå omfattningen av pandemin.”

Dr Bonaventura Clotet betonade att ”testa alla anställda är det bästa sättet att minimera spridningen av viruset. Ur epidemiologisk synvinkel är det dessutom en möjlighet att berika den vetenskapliga kunskapen vi har om COVID-19, eftersom SEATs arbetsstyrka är så stor representerar den ett tvärsnitt av totalbefolkningen. Resultatenkommer att ligga till grund för en vetenskaplig studie inom ramen för SEAT Healthy Company Scientific Committee.”

Stegvis återgång

SEAT kommer att starta om produktionen nästa måndag, den 27 april, på anläggningarna i Martorell, Barcelona och Componentes. Återgången kommer att ske stegvis för att tillämpa nödvändiga hälso- och säkerhetsåtgärder. Detta beslut syftar också till att återaktivera sysselsättningen hos SEAT och leverantörer för att begränsa den ekonomiska effekten av hälsokrisen. I detta avseende har företaget kontaktat sina huvudleverantörer för att samordna omstarten av verksamheten.

Under perioden 27 april till 4 maj kommer endast ett produktionsskift att arbeta de tre linjerna vid SEAT anläggningen i Martorell, där SEAT Ibiza, SEAT Arona, SEAT Leon och Audi A1 tillverkas, med ungefär en tredjedel av kapaciteten. Sammantaget kommer företaget att producera cirka 325 bilar per dag under de första två veckorna. Från och med 11 maj kommer två produktionsskift att arbeta på var och en av linjerna, även då på en tredjedel av deras vanliga volym, vilket gör det möjligt att tillverka cirka 650 bilar per dag. SEAT räknar med att återgå till samma produktionstakt som före krisen från juni, baserat på utvecklingen av COVID-19 och dess effekter på kommersiell verksamhet.

Nya hälso- och säkerhetsåtgärder

Återgången till verksamheten kommer att genomföras med särskild tonvikt på hälsa och säkerhet för hela arbetsstyrkan. För detta ändamål har SEAT utarbetat en stegvis återhämtningsplan, vars huvuduppgift är att skydda alla anställda mot COVID-19, som inkluderar informations-, organisatoriska, förebyggande och hälsovårdande åtgärder samt vissa specifika åtgärder för särskilt utsatta anställda som inte bör gå till arbetet i detta tidiga skede.

SEAT har utformat ett hälsoprotokoll i samarbete med Joint Prevention Service för Volkswagen Group-företagen i Spanien och de fackliga företrädarna, där produktionslinjerna förutom PCR-testningen kommer att anpassas så att alla anställda kan upprätthålla föreskrivet säkerhetsavstånd på två meter och om arbetsplatsens utformning inte tillåter det kommer ytterligare åtgärder att säkerställa säkerheten. Dessutom kommer alla anställda få kirurgiska munskydd och ha rengöringsmedel till sitt förfogande. Dessutom kommer anläggningarna också att rengöras noggrant före och efter varje produktionsskift.

Så länge protokollet för att skydda arbetarnas hälsa finns, kan man inte återgå till samma produktionsnivå som före krisen. Av detta skäl förhandlar SEATs ledning och fackliga företrädare om en tillfällig uppsägningsplan av organisatoriska skäl för produktionsanställda. Den tillfälliga permitteringen kommer att pågå i högst åtta veckor tills produktionen åter når den pre-pandemiska takten.

Personal utanför produktionen berörs ej av den tillfälliga uppsägningsplanen. Tills verksamheten återgår till det normala kommer SEAT att prioritera distansarbete där så är möjligt, särskilt för anställda med barn under 14 år. Sedan mitten av april har de första anställda utanför produktionen gradvis återvänt till sina arbetsplatser och inom de kommande veckorna räknar man med att ha hela personalstyrkan på plats igen.

SEATs bidrag till sjukvården

Under de senaste veckornas produktionsuppehåll, bidrog SEAT till flera initiativ för att mildra effekterna av pandemin. Företaget anpassade produktionslinjen där delar till SEAT Leons framvagn tillverkades för att istället tillverka nödrespiratorer som svar på hälsobehoven orsakade av COVID-19-krisen. SEAT producerade mer än 600 respiratorer på en vecka och stoppade produktionen förra fredagen på grund av minskad belastning på intensivvårdsavdelningarna.

SEAT drog igång, tillsammans med flera bolag, tillverkning av kirurgiska munskydd som tillverkade av filter som normalt används vid lackering på anläggningen i Martorell. Hittills har tusentals enheter tillverkats och distribuerats till sjukhus, säkerhetsstyrkor och andra organisationer. Den spanska hälso- och läkemedelsbyrån har tillfälligt godkänt användningen av dessa masker under den akuta hälsokrisen orsakad av COVID-19.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar (den högsta siffran i företagets 70-åriga historia) och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro samt en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien.