SEAT avslöjar sin största produktoffensiv någonsin i en ny innovativ monter i Paris

/ Först ut är uppdatering av Leon och femte generationens Ibiza / Nya SUV-crossovern som lanseras 2017 kommer att heta SEAT Arona / SEAT avslöjar Ateca X-Perience som visar potentialen i Ateca / Innovativ monter med interaktiv 4D-amfiteater, non-stop presskonferens och en bilkonfigurator med BitBrain-teknik / SEAT förbereder sig för omställningen av bilvärlden och vill erbjuda den enklaste mobilitetslösningen

Paris 29/9 2016 – SEAT har valt internationella bilsalongen i Paris för att avslöja detaljerna kring företagets största modelloffensiv någonsin. Efter att nya Ateca nu lanserats kommer Leon att uppdateras, en ny femte generation av Ibiza att lanseras och en helt ny crossover-suv med namnet SEAT Arona att debutera – och allt sker under 2017. Arona är också namnet på en stad både på Teneriffa och i den italienska regionen Piedmont – men nya SEAT Arona kommer att utvecklas och tillverkas vid SEAT:s fabrik i Martorell i Barcelona.

– Nya Leon, nya Ibiza och nya Arona kommer tillsammans med nya Ateca att stärka SEAT kommersiellt, finansiellt och varumärkesmässigt. 2017 kommer att bli ett mycket speciellt år för SEAT, säger Luca de Meo, SEAT:s president.

Ateca X-Perience, en ny suv-upplevelse

Förutom nya Ateca är specialmodellen Ateca X-Perience huvudnumret i Paris från att mässans portar i dag öppnar fram till att de stängs 16 oktober. Nya Ateca X-Perience är en mer äventyrlig offroad-version av SEAT:s SUV, som nu har blivit företagets tredje pelare.

Bara under de första månaderna efter lanseringen har SEAT fått 21 000 beställningar på bilen och det har gjorts mer än 39 miljoner hemsidebesök och 1,5 miljoner konfigurationer via internet. Nya Ateca X-Perience är inspirerad av medelhavskulturen och visar både en mer äventyrlig och utmanande sida samtidigt som den visar på möjligheterna för hela Ateca-familjen och dess framtida potential.

SEAT-montern med maximal 4D-upplevelse

Förutom att sjösätta sin största produktoffensiv någonsin är bilsalongen i Paris en ideal plats för SEAT att avslöja företagets framtida vision – och där står den uppkopplade bilen står i centrum och skapar framtidens mobilitet. Därför har SEAT också skapat en innovativ monter där besökarna kan uppleva, se och känna på varumärket på ett sätt som aldrig tidigare varit möjlig. Här finns bland annat en 4D-amfiteater med en ständigt pågående presskonferens och en bilkonfigurator som använder sig av BitBrain-teknik för att anpassa nya SEAT Ateca efter besökarnas känslor och nerver.

SEAT är redo att ta saker till nästa nivå

Inom de närmaste tio åren kommer bilvärlden att genomgå en revolution med nya innovationer, elektrifiering, digitalisering, mobilitetstjänster och uppkopplade bilar. För att vara redo inför omställningen och för att svara på de nya utmaningarna som skapas har SEAT startat ett Easy Mobility Team som ska leda företagets omställning inom framför allt tre områden: digitalisering och utveckling, kundupplevelser och affärsutveckling.

– Den uppkopplade bilen är kärnan i användarupplevelsen och vår vision om framtidens mobilitet. Vi vill göra bilen till en tjänst som erbjuder digitala och uppkopplade upplevelser, säger Luca de Meo.

– Att ta SEAT till nästa nivå betyder inte bara att vi måste jobba hårt för att fortsätta leverera ännu bättre produkter och tjänster till våra kunder, vi måste också dra nytta av den här revolutionen för att ta ledningen i några av de här nya trenderna. Vi drömmer om att göra SEAT till ett företag som levererar den enklaste mobilitetslösningen i den här snabbt skiftande miljön, tillägger han.

SEAT har som mål att leda utvecklingen inom uppkoppling och digitalisering. Som ett första steg i det har SEAT exempelvis redan, som första företaget i branschen, utvecklat en app som är kompatibel med CarPlay där kunden kan se och hantera innehållet i sin iPhone direkt i bilens mediaenhet.

Den andra delen där SEAT kommer att utvecklas är kundens upplevelse när de köper sin bil och tjänsterna runtomkring det. Här har SEAT lanserat den nya plattformen SEAT Live Store där man erbjuder användare en virtuell och personlig upplevelse av alla detaljer på den nya bilen. SEAT har också ett samarbete med Amazon Frankrike för att sälja Mii by Mango genom företagets webbshop.

SEAT kommer också koncentrera sig på företagsutvecklingen och använda nya mobila ekosystem för att möta städers framtida utmaningar runt infrastruktur, trafiksystem och fordon. Därför finns det redan nu ett avtal mellan SEAT och företaget Conector för att lansera en start up-accelerator speciellt för bilindustrin och mobilitet samt för införandet på plats i Barcelona vid CARNET urban mobility research centre.

SEAT är starka och redo för sin största produktoffensiv

Företagets digitala omställning sker samtidigt som SEAT:s finanser är starka och gör sig redo för sin största produktoffensiv någonsin. SEAT utvecklas till ett hållbart och lönsamt bolag och räknar med att stänga 2016 med vinst.

Företaget redoviserade ett rörelseresultat på 93 miljoner euro för första halvåret 2016, vilket är 77 procent mer jämfört med samma period 2015. Dessutom har försäljningen ökat fyra år i rad och fram till augusti hade man levererat 277 100 bilar. Efter Ateca kommer nu SEAT att lansera tre nya modeller de närmaste åren – uppdaterade Leon, femte generationens Ibiza och nya SEAT Arona.

För ytterligare information kontakta

Henrik Looser, PR & Marketing SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. Detta multinationella företag med huvudkontor i Martorell (Barcelona) ingår i Volkswagen Group och finns representerat i 75 länder. Under 2015 såldes 400 037 (den högsta siffran sedan 2007). Över 80% av volymen exporterades utanför Spanien.

I Sverige sålde SEAT 4257 bilar under 2015, en ökning med 26 procent med en marknadsandel på1,23 procent. SEAT är starka på privatbilsmarknaden och inte minst inom privatleasing där SEAT idag är det tredje största märket i Sverige.

SEAT Group sysselsätter över 14.000 personer på tre produktionsplatser – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där bland annat de framgångsrika modellerna Ibiza och Leon produceras. I tillägg producerar företaget modellen Alhambra i Portugal, modellen Mii i Slovakien och modellen Toledo i Tjeckien.

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu