SEAT Dealer Team – Anderstorp kan bli en avgörande batalj i kampen om STCC-titeln

Södertälje 30/08/17 - SEAT Dealer Team - PWR Racing utökade sin ledning i förarmästerskapet under den senaste STCC-deltävlingen på Karlskoga Motorstadion. Med två deltävlingar och totalt sex race kvar leder SEAT-föraren Robert Dahlgren mästerskapet med 40 poäng före Fredrik Ekblom. Teamet har under det korta uppehållet fram till denna deltävling hunnit med en testdag på Mantorp Park och kommer väl förberedda till vad som kan bli en avgörande batalj på den forna F1-banan i Anderstorp 2-3 september.

- Vi har vuxit oss starka de senaste tre deltävlingarna och hela teamet har en stigande formkurva. Med ytterligare förbättringar till helgen på Anderstorp känns det riktigt kul att få sätta sig i vår SEAT Leon och tävla igen, säger Robert Dahlgren.

Teamet skapade förra året rubriker på Anderstorp Raceway som talade om en bruten Volvo-dominans i STCC. Då tog SEAT Dealer Team totalt tre pallplatser, varav två vinster, i de två racen. I år är racen tre till antalet och huvudkonkurrenten är istället för Volvo syskonmärket Volkswagen.

- Årets STCC-mästerskap börjar dra ihop sig på riktigt nu och att vi leder serien i den knivskarpa konkurrens som råder är inget annat än ett rejält styrkebesked. Teamet har förberett sina SEAT Sport-byggda Leon Cup Racers på ett föredömligt sätt och visar race efter race vilken ypperlig bil det är , säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h