SEAT Dealer Team – Anderstorp kan bli en avgörande batalj i kampen om STCC-titeln

Södertälje 30/08/17 - SEAT Dealer Team - PWR Racing utökade sin ledning i förarmästerskapet under den senaste STCC-deltävlingen på Karlskoga Motorstadion. Med två deltävlingar och totalt sex race kvar leder SEAT-föraren Robert Dahlgren mästerskapet med 40 poäng före Fredrik Ekblom. Teamet har under det korta uppehållet fram till denna deltävling hunnit med en testdag på Mantorp Park och kommer väl förberedda till vad som kan bli en avgörande batalj på den forna F1-banan i Anderstorp 2-3 september.

- Vi har vuxit oss starka de senaste tre deltävlingarna och hela teamet har en stigande formkurva. Med ytterligare förbättringar till helgen på Anderstorp känns det riktigt kul att få sätta sig i vår SEAT Leon och tävla igen, säger Robert Dahlgren.

Teamet skapade förra året rubriker på Anderstorp Raceway som talade om en bruten Volvo-dominans i STCC. Då tog SEAT Dealer Team totalt tre pallplatser, varav två vinster, i de två racen. I år är racen tre till antalet och huvudkonkurrenten är istället för Volvo syskonmärket Volkswagen.

- Årets STCC-mästerskap börjar dra ihop sig på riktigt nu och att vi leder serien i den knivskarpa konkurrens som råder är inget annat än ett rejält styrkebesked. Teamet har förberett sina SEAT Sport-byggda Leon Cup Racers på ett föredömligt sätt och visar race efter race vilken ypperlig bil det är , säger Per Brinkenberg märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til