SEAT Dealer Team imponerade i STCC-premiären - två segrar och fyra pallplatser totalt

Södertälje 07/05/17 –SEAT Dealer Team - PWR Racing hade en mycket lyckad lördag på Ring Knutstorp under helgens STCC-premiär. Robert Dahlgren och Daniel Haglöf tog totalt två segrar och fyra pallplatser i sina SEAT Leon TCR. Dahlgren och Haglöfs fina insatser innebär att SEAT leder teammästerskapet och även ledning för Dahlgren i förarmästerskapet.

- Vi kunde knappast fått en bättre start på årets STCC-säsong, SEAT Dealer Team visar att vår SEAT Leon TCR är den vassaste bilen i mästerskapet just nu. Vi på SEAT Sverige är såklart extremt glada över att vårt märke presterar så bra redan från start i ett så här tufft mästerskap, säger Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige.

Robert Dahlgren var den som lyckades bäst och vann två av de tre racen. I race nummer tre slutade Dahlgren på en andraplats samtidigt som Daniel Haglöf lyckades knipa tredjeplatsen.

- När man visualiserar en tävlingshelg i förhand är det ungefär såhär den ser ut. Även om jag givetvis ville ta segern i alla tre race kan jag inte vara annat än nöjd med dubbla vinster och en andraplats. Vi har fått en bra start på vår jakt efter STCC-titlarna, men det gäller att fortsätta arbeta hårt. Vi har en lång väg kvar att gå, säger Robert Dahlgren.

Teamkamrat Daniel Haglöf var inte långt efter med två fjärdeplatser och en tredjeplats.

- Jag hade fart för att vara med och slåss i toppen under kvalet, men efter att jag kört sönder bilen i första kvalpasset blev det en utmaning bara att ta sig till Q3. Våra mekaniker gjorde en smått ofattbar insats när de bytte ett styrstag på mindre än 15 minuter. Överlag är jag nöjd med helgen och speciellt teamets insats på alla plan, säger Daniel Haglöf.

Tillsammans såg Dahlgren och Haglöf till att SEAT leder teammästerskapet inför säsongens andra race i Alastaro i Finland den 20 maj.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEATs nya 7-sitsiga SUV kommer heta SEAT Tarraco20.2.2018 11:16Pressmeddelande

/ För första gången har SEAT låtit sina fans bestämma namnet på en av sina modeller genom en omröstning. Mer än 146.000 personer från 134 länder deltog i omröstningen. / Det vinnande alternativet Tarraco fick mer än 35% av rösterna och kommer därmed namnge SEATs nya 7-sitsiga SUV / Den 7-sitsiga SUVen lanseras i slutet av 2018 Södertälje, 20/02/2018. – SEAT Tarraco. Det är namnet på SEATs tredje SUV. Namnet bestämdes genom en omröstning bland SEAT fans. Omröstningen startade under sommaren 2017 och totalt deltog 146 124 personer från 134 länder i tävlingen #SEATseekingName. Det vinnande alternativet blev Tarraco som fick 35% av rösterna. Tarraco är det historiska namnet på Tarragona som ligger strax söder om SEATs hemstad Barcelona och är en av de äldsta romerska bosättningarna på den Iberiska halvön. Staden har ett rikt arv av kultur, historia och arkitektur och en ungdomlig känsla vilket är värden som är i linje med SEATs kärnvärden och vad SEAT vill förmedla med sina bilar. Tarraco

CUPRA: Ett nytt märke är fött31.1.2018 16:20Pressmeddelande

Södertälje, 31/01/2018 – Det är nu officiellt att SEATs populära prestandalinje CUPRA kommer positioneras som ett eget märke under SEATs regi. Det nya märket heter CUPRA och idag släpps de första officiella bilderna på den nya CUPRA-logotypen som också ger en glimt av vad CUPRA kommer att bli. CUPRA har alltid varit den sportigaste upplevelsen inom SEAT familjen och får nu en egen själ, ett eget DNA och sin egen identitet. Alla nya CUPRA-modeller kommer förses med den nya CUPRA-logotypen. Det nya CUPRA-märket gör sin officiella debut den 22 februari under ett event i Barcelona. Efter detta kommer de första CUPRA-modellerna introduceras för allmänheten i början av mars under Geneva International Motor Show. I samband med att den nya logotypen presentaras lanseras också en officiella hemsida för det nya varumärket: www.cupraofficial.com SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och h