SEAT Dealer Team imponerade i STCC-premiären - två segrar och fyra pallplatser totalt

Södertälje 07/05/17 –SEAT Dealer Team - PWR Racing hade en mycket lyckad lördag på Ring Knutstorp under helgens STCC-premiär. Robert Dahlgren och Daniel Haglöf tog totalt två segrar och fyra pallplatser i sina SEAT Leon TCR. Dahlgren och Haglöfs fina insatser innebär att SEAT leder teammästerskapet och även ledning för Dahlgren i förarmästerskapet.

- Vi kunde knappast fått en bättre start på årets STCC-säsong, SEAT Dealer Team visar att vår SEAT Leon TCR är den vassaste bilen i mästerskapet just nu. Vi på SEAT Sverige är såklart extremt glada över att vårt märke presterar så bra redan från start i ett så här tufft mästerskap, säger Per Brinkenberg, märkeschef SEAT Sverige.

Robert Dahlgren var den som lyckades bäst och vann två av de tre racen. I race nummer tre slutade Dahlgren på en andraplats samtidigt som Daniel Haglöf lyckades knipa tredjeplatsen.

- När man visualiserar en tävlingshelg i förhand är det ungefär såhär den ser ut. Även om jag givetvis ville ta segern i alla tre race kan jag inte vara annat än nöjd med dubbla vinster och en andraplats. Vi har fått en bra start på vår jakt efter STCC-titlarna, men det gäller att fortsätta arbeta hårt. Vi har en lång väg kvar att gå, säger Robert Dahlgren.

Teamkamrat Daniel Haglöf var inte långt efter med två fjärdeplatser och en tredjeplats.

- Jag hade fart för att vara med och slåss i toppen under kvalet, men efter att jag kört sönder bilen i första kvalpasset blev det en utmaning bara att ta sig till Q3. Våra mekaniker gjorde en smått ofattbar insats när de bytte ett styrstag på mindre än 15 minuter. Överlag är jag nöjd med helgen och speciellt teamets insats på alla plan, säger Daniel Haglöf.

Tillsammans såg Dahlgren och Haglöf till att SEAT leder teammästerskapet inför säsongens andra race i Alastaro i Finland den 20 maj.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til