SEAT Dealer Team inför årets fjärde race – Västkustloppet i Falkenberg.

Södertälje 5/07/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing förbereder sig för årets fjärde STCC-deltävling. Klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana står på schemat och i skrivande stund har teamets trailers precis lämnat basen i Dalarna. Under den senaste racehelgen på Solvalla i Stockholm återtog SEAT mästerskapsledningen genom Robert Dahlgren, som nu har siktet inställt på att utöka marginalen till tvåan Ekblom.

- Vi gjorde en smått heroisk vändning på Solvalla där hela teamet visade inför våra drygt 200 gäster och publiken på plats att det är i toppen vi hör hemma. Vi stod överst på pallen i sista racet på Solvalla och det är givetvis målsättningen inför alla race även i Falkenberg, säger Robert Dahlgren, förare på PWR Racing.

Att vara ikapp och förbi innebär inte någon vila i ett mästerskap som STCC. Utvecklingsarbetet med och kring teamets SEAT Leon Cup Racers pågår konstant för att fintrimma allt som går i jakten på STCC-titlarna. Falkenberg som är den bana med högst snitthastighet i hela tävlingskalendern blir en väldigt annorlunda kraftmätning jämfört med den tighta Solvallabanan.

- Lugna stunder är en bristvara hemma i verkstaden mellan racen. Även om bilarna inte har några uppenbara skador ska precis allt gås igenom och finjusteras för bästa möjliga prestanda under nästa race. Vi slår aldrig av på tempot, säger Daniel Haglöf, VD & förare på PWR Racing.

- Det är ingen hemlighet att vi gör den här satsningen tillsammans med PWR Racing för att bärga SM-tecknen till SEAT. Det känns som att vi är på rätt spår och hela SEAT Sverige ser fram emot att se våra SEAT Leon Cup Racers ute på banan till helgen, avslutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad
energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

SEAT minskar sitt avfall med 34 % och siktar på en minskning med 60 % fram till 202527.5.2019 07:43:00 CESTPressmeddelande

Redan i år genomför företaget åtgärder för att producera mindre avfall och för effektivare hantering av det avfall som trots allt skapas Sedan 2010 har SEAT minskat sin produktionsrelaterade miljöpåverkan med 34 %, där man genomfört åtgärder för mindre utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar, skapa mindre avfall samt sänka vatten- och energiförbrukningen Nästa mål är att till 2025 minska miljöpåverkan med 50 % Förra året investerade SEAT 16 miljoner euro i miljöinitiativ Martorell, 2019-05-27. I samband med Internationella återvinningsdagen den 17 maj meddelade SEAT att årets miljöåtgärder komma fokusera på hur man kan minska sitt avfall. De senaste 8 åren har SEAT lyckats sänka avfallet från sina anläggningar med 34 %. Sedan SEAT lanserade miljöstrategin Ecomotive Factory 2010 har företaget reducerat sin förbrukning av energi och vatten med 21,6 % respektive 30,9 %. Företaget har dessutom minskat sina utsläpp av koldioxid och flyktiga organiska föreningar med 63,3 % och

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201