SEAT Dealer Team inför årets fjärde race – Västkustloppet i Falkenberg.

Södertälje 5/07/17 – SEAT Dealer Team - PWR Racing förbereder sig för årets fjärde STCC-deltävling. Klassiska Västkustloppet på Falkenbergs Motorbana står på schemat och i skrivande stund har teamets trailers precis lämnat basen i Dalarna. Under den senaste racehelgen på Solvalla i Stockholm återtog SEAT mästerskapsledningen genom Robert Dahlgren, som nu har siktet inställt på att utöka marginalen till tvåan Ekblom.

- Vi gjorde en smått heroisk vändning på Solvalla där hela teamet visade inför våra drygt 200 gäster och publiken på plats att det är i toppen vi hör hemma. Vi stod överst på pallen i sista racet på Solvalla och det är givetvis målsättningen inför alla race även i Falkenberg, säger Robert Dahlgren, förare på PWR Racing.

Att vara ikapp och förbi innebär inte någon vila i ett mästerskap som STCC. Utvecklingsarbetet med och kring teamets SEAT Leon Cup Racers pågår konstant för att fintrimma allt som går i jakten på STCC-titlarna. Falkenberg som är den bana med högst snitthastighet i hela tävlingskalendern blir en väldigt annorlunda kraftmätning jämfört med den tighta Solvallabanan.

- Lugna stunder är en bristvara hemma i verkstaden mellan racen. Även om bilarna inte har några uppenbara skador ska precis allt gås igenom och finjusteras för bästa möjliga prestanda under nästa race. Vi slår aldrig av på tempot, säger Daniel Haglöf, VD & förare på PWR Racing.

- Det är ingen hemlighet att vi gör den här satsningen tillsammans med PWR Racing för att bärga SM-tecknen till SEAT. Det känns som att vi är på rätt spår och hela SEAT Sverige ser fram emot att se våra SEAT Leon Cup Racers ute på banan till helgen, avslutar Per Brinkenberg, märkeschef på SEAT Sverige.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde knappt 410.000 (408.700) fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

I SEAT Technical Centre arbetar 1000 ingenjörer med innovation och utveckling. Denna ”kunskapsbank” för företaget är också Spaniens största investerare i R&D och har verkat sedan 1975. I linje med företagets åtagande för minskad miljöpåverkan arbetar SEAT mot minskade utsläpp och ökad
energieffektivitet, liksom återvinning och resursoptimering.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til